گزارش و تحلیل

کیم جونگ اون چه بیماری دارد؟

© REUTERS / KCNAЛидер Северной Кореи Ким Чен Ын
Лидер Северной Кореи Ким Чен Ын - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش انستیتو مطالعات استراتژیک کره جنوبی که نهاد زیر دست سرویس امنیت ملی آن کشور است کیم جونگ اون رهبر کره شمالی بیمار است.

محققان کره جنوبی می‌گویند که در 4 سال اخیر کیم جونگ اون 40 کیلو اضافه وزن داشته و این وضعیت با زیاده خوری بر اثر استرسی مربوط است که ناشی از دسیسه های پس پرده پیونگ یانگ است. مسایل مربوط به وضع سلامتی وی در آینده ممکن است باعث آن شود که وی کنترل ثمربخش موقعیت در کشور را از دست داده و نخواهد توانست حکومت کشور خود را به وارث تحویل بدهد. این وضعیت می‌تواند پایه‌های کره شمالی را متزلزل کرده و بر اثر این رژیم کره شمالی عوض خواهد گردید. به این خاطر اهالی کره شمالی وضع سلامتی کیم جونگ اون را به دقت پیگیری می کنند. ولی به عقیده کنستانتین آسمولوف کارشناس روس این انتظارات ممکن است فقط خیال خام سیاسی باشد. او گفت

«زیاده خوری بخاطر استرس توضیح خوبی برای یک دختر دانشجو است. شاید کارشناسان کره جنوبی فراموش کرده اند که کیم جونگ اون مانند پدرش دیابت دارد و اضافه وزن مربوط به این بیماری برای پزشکان جزو اسرار نیست. ولی چون کیم جونگ اون برای دنیای غرب دیکتاتور است برایشان بهتر است به او زیاده روی های متفاوتی نسبت بدهند تا با آن‌ها اضافه وزن او توضیح شود. اما ناگفته نماند که کیم جونگ ایل بیماری سنگنین تری داشته و با وجود این بیش از 18 سال حکومت کرده است. از این رو پیشگویی از دست دادن سریع استعداد کار کیم جونگ اون بیشتر منعکس کننده امید های محققان کره جنوبی است تا واقعیت. زیرا صحبت‌ها در این باره که سه سال نخواهد گذشت که کره شمالی متلاشی خواهد گردید از آخر سال‌های نود جریان دارد. در زمان خود حتی کتابی با عنوان «پایان کره شمالی» تألیف شده بود. در آن برای خوانندگان به زبان ساده تلقین می‌شد که کیم جونگ ایل یک «پلی بوی» فاقد لیاقت و صلاحیت است و چیزی نخواهد پایید که کشور بر اثر فعالیت‌های او متلاشی خواهد گردید. هنگام حاکمیت طولانی کیم جونگ آیل این کتاب چند مرتبه تجدید چاپ شد و حالا تقریباً عین همین چیز راجعبه کیم جونگ اون می نویسند».

کارشناسان منابع موثق کم شماری در باره کره شمالی دارند. از این رو حتی هنگامی که کیم جونگ اون فقط پایش پیچ خورد و چند روز در برابر عموم ظاهر نمی‌شد رسانه‌های کره جنوبی با عجله اعلام کردند که در کره شمالی به احتمال قوی کودتا رخ داد ولی این خبر فقط تخیل سیاسی از آب در آمد.

به عقیده کنستانتین آسمولوف در حال حاضر خبر های رسیده از کره شمالی حقیقت بیشتری دارد. رهبر کره شمالی کیم جونگ اون دستور داد که به قصد آماده کردن این کشور برای جنگ طاقت فرسای سخت تکنیک نظامی آن کشور مدرنیزه شده و تعلیمات شدید ارتش مردمی برگزار شود. این عامل باید کارشناسان را نگران کند نه سلامتی و حال کیم جونگ اون. این عامل باید کارشناسان را وادار سازد که در باره چگونگی کاهش تجنج در شبه جزیره کره به تعمق بپردازند و کاری کنند تا پیونگ یانگ به مذاکرات شش جانبه باز گردد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала