ایران تمایل خود برای بازپس گیری شکایت از روسیه در باره اس-300 را تایید کرد

© Sputnik / Ramil Sitdikovایران تمایل خود برای بازپس گیری شکایت از روسیه در باره اس-300 را تایید کرد
ایران تمایل خود برای بازپس گیری شکایت از روسیه در باره اس-300 را تایید کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران تایید کرد که قصد دارد در آینده نزدیک شکایت خود از روسیه در باره سامانه موشکی اس-300 را پس بگیرد.

این مطلب را دنیس مانتوروف، وزیر صنعت و تجارت روسیه اعلام کرده است.

مانتوروف روز شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به سئوالی در باره شکایت ایران از روسیه در باره اس-300 گفت: "طرف ایرانی به ما اطمینان داده است که این شکایت را پس می گیرد و فکر می کنم این اقدام به زودی صورت خواهد گرفت".

پیشتر دمیتری راگوزین، معاون نخست وزیر روسیه گفته بود که قرار است ایران پس از تامین اولین محموله سامانه اس-300، شکایت خود از روسیه را بازپس بگیرد. وی همچنین گفت که بدون پس گرفتن شکایت، امنکان اجرایی شدن قرارداد اس-300 وجود ندارد.

قرارداد تحویل سامانه موشکی پدافند هوایی "اس-300" در اواخر سال 2007 میلادی امضا شد و قرار بود روسیه 5 آتشبار از این سامانه موشکی به ارزش حدود800 میلیون دلار را به ایران تحویل دهد اما در ماه سپتامبر سال 2010 " دمیتری مدودف" رئیس جمهور وقت روسیه با صدور فرمانی تحت عنوان "تدابیر مربوط به اجرای قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد مورخه 9 ژوئن سال 2010 "، تحویل تسلیحات زرهی، هواپیماها، بالگردها، ناوهای جنگی و از جمله اس ـ 300 به ایران را ممنوع کرد. دیرتر ایران به خاطر عدم تحویل "اس-300 " از شرکت روسی "روس آبارون اکسپورت " به دادگاه بین المللی حکمیت ژنو شکایت کرده و تقاضای 4 میلیارد دلار غرامت نمود.
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه ماه آوریل امسال با صدور حکمی ممنوعیت تحویل سامانه موشکی پدافند هوایی اس-300 را به ایران لغو کرد. بر اساس این حکم، تغییراتی در فرمان سال 2010 م وارد شده است که یکی از این تغییرات حذف نکته مربوط به تحویل سامانه اس-300 به ایران است.
ایران اعلام کرده که امیدوار است سامانه اس-300 را تا پایان سال جاری میلادی در اختیار بگیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала