گزارش و تحلیل

میخاییل ساآکاشویلی: هیچ وقت به این اندازه اوضاع اوکراین بد نبوده

© Sputnik / Pavel Palamarchukمیخاییل ساکاشویلی در اوکراین
میخاییل ساکاشویلی در اوکراین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با سر کار آمدن مقامات جدید در اوکراین، وضعیت فساد اداری بیشتر شده است.

حتی در زمان ریاست جمهوری ویکتور یانوکویچ نیز اوضاع به اندازه امروز خراب نبود. میخاییل ساآکاشویلی در نشست مبارزه با فساد در شهر کی یف به استاندار منطقه اودسا این موضوع را یادآوری کرد.

به اعتقاد وی، فساد در تمام حوزه های زندگی اوکراین مشاهده می شود و فقط به کمک اقدام مشترک با جنبش غیرحزبی «برای پاکسازی اوکراین» می توان از این وضعیت رهایی پیدا کرد.

رییس جمهور سابق گرجستان در این نشست گفت: «من در تمام این مدت حتی یک نفر را ندیده ام که بگوید فساد بعد از یانوکویچ کمتر شده است. من هر روز اخبار بدی در این باره می شنوم. حتی یک نماینده تجارت خرد و متوسط را ندیده ام که بگوید وضعیت بهتر شده، نه در دوره کوچما، نه در زمان انقلاب نارنجی و نه در دوره یانوکویچ اوضاع تا این اندازه خراب نبوده است».

ساآکاشویلی می گوید که با سرکار آمدن مقامات جدید در اوکراین هیچ چیز تغییر نکرده است، زیرا کارمندان و سیاستمداران جدید فقط نگران منافع خود هستند. آنها در زیر شعارهای حزبی رییس جمهور «بلوک پتر پاروشنکو» و با تکیه بر شعار «زندگی به سبک جدید» خود را پنهان کرده اند، اما فقط سیاستمداران و رهبران کشور سبک جدید زندگی را آغاز کرده اند و مردم عادی در اوکراین به همان سبک گذشته زندگی می کنند.

استاندار ادوسا در نشست ذکور چند مرتبه تاکید کرد که دولت و ارگان های پلیس از عهده مسئولیت های خود برنمی آیند، به همین خاطر کشور را می دوشند».

به اعتقاد میخاییل ساآکاشویلی، اوکراین می تواند مرکز تولید اروپا باشد، و می تواند رهبر دنیا در اصلاحات، پیشرفت و الگویی برای سایرین باشد. استاندار ادسا همچنین گفت که اوکراینی ها بااستعدادترین و پرکارترین مردم هستند، به همین خاطر باید جریان میدان را ادامه دهند.

رسانه های اوکراین قیمت اتومبیل هایی که برای مبارزه با فساد آمده اند را حدس می زنند. یکی از کانال های تلویزیونی تاکید کرد که مردم در مراسم حاضر شدند تا تغییرات سازمان یافته در کشور را ببینند. اتومبیل های لکسوز، مرسدس، بی ام و و دیگر مارک ها به محل آورده شدند.

با تمام این احوال مردم در مقابل دوربین می گفتند که مالک این ماشین ها نیستند. مبارزان اوکراینی با فساد تاکید کردند که ماشین ها به اقوام ایشان تعلق دارد و از آنها قرض گرفته اند.

یادآور می شویم که روز 14 دسامبر در جریان نشست شورای ملی اصلاحات، میخاییل ساآکاشویلی وزارت کشور اوکراین و آرسن آواکوف وزیر کشور را متهم به فساد اداری کرد. آقای وزیر هم در پاسخ به صورت او آب پاشید. آواکوف و نخست وزیر کشور آرسنی یاتسنیوک خواهش کردند که ساآکاشویلی از کشور خارج شود. ساآکاشویلی رییس جمهور سابق گرجستان خود را اوکراینی نامیده بود و میزبانان او را هنرمند دوره گرد نامیدند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала