گزارش و تحلیل

شبه نظامی داعش: ما در ترکیه تعلیم دیده ایم

© Sputnik / Hikmet Durgunعبدالهادی اسیر داعشی در کردستان
عبدالهادی اسیر داعشی در کردستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تعداد زیادی از شبه نظامیان ترک در جبهه داعش می جنگند و در شهر ادان واقع در جنوب ترکیه آموزش می بینند.

شبه نظامیان داعش که در جریان درگیری با گروه های مستقل کردها و جهادگران در شمال سوریه به اسارت در آمده اند هم اکنون در زندان های کردها به سر می برند.  خبرنگار اسپوتنیک در ترکیه با کسب اجازه ویژه به دیدار این کردها در زندان رفته و با شبه نظامیان داعش گفتگو کرده است.

یکی از این زندانیان جوان عرب بیست ساله ای است که عبدالرحمان عبدالهادی نام دارد و اهل روستای تیل براک از استان هاسک است. عبدالهادی توسط سربازان کرد در دسامبر 2015 در روستای هِرِست در منطقه هول به اسارت درآمده. برادر او در صفوف داعش همچنان مشغول جنگ است.

اردوگاه نظامیان در فاصله کمی از فرودگاه قرار دارد.

به گفته عبدالهادی، او در سال 2013 به داعش پیوسته و علیه نیروهای دولت سوریه در تیل جنگیده است. عبدالهادی راجع به شبه نظامیان داعش تعریف می کند. او می گوید که تعداد زیادی از شبه نظامیان ترک در جبهه داعش می جنگند و در شهر ادان واقع در جنوب ترکیه آموزش می بینند.

در ماه اوت 2014 او در شهر ادان در یکی از امیرنشینان داعش آموزش دیده. او می گوید که تعدادشان 60 نفر بوده و اردوگاه در فاصله کمی از فرودگاه قرار داشته است. صبح هنگام آنها ورزش می کردند. حتی یک بار در هفته آموزش تیراندازی داشتند و از اسلحه خودکار کلاشنیکوف، تیربار و دیگر سلاح های آتش زا استفاده می کردند. شخصی به نام احمد از شهر اورفا واقع در آناتولی شرقی مسئول آموزش این گروه بوده است. شخص دیگری نیز به نام ابراهیم عضو گروهک و مترجم آنها بوده. آموزش شبه نظامیان در ترکیه انجام می شود زیرا فرمانده داعش معتقد است که آنجا امن تر از سوریه است. عبدالهادی می گوید که به خاطر حملات هوایی در سوریه، امکان آموزش شبه نظامیان وجود ندارد.

بحث ارتباطات ترکیه با سازمان های تروریستی در سوریه همچنان داغ است. اطلاعاتی راجع به برخی از گروهک ها تحت عنوان اپوزیسیون میانه رو به دست آمده که مشغول مبارزه در سوریه هستند و اردگاه نظامی اشان در ترکیه مستقر است. مقامات رسمی ترکیه این اطلاعات را تکذیب می کنند.

علاوه بر این همه می دانند که مرکز ارتش آزادی سوریه که از نظر ترکیه اپوزیسیون میانه رو است، در استان ختای در مرز سوریه با ترکیه قرار دارد. عبدالهادی می گوید که اردوگاه ادان خود را برای مطبوعات تحت عنوان ارتش آزادی سوریه معرفی کرده است. در رسانه ها می نویسند که ما در اردوگاه نظامی ارتش آزادی سوریه آموزش می بینیم، اما در حقیقت هر 60 نفر حاضر در اردوگاه، عضو داعش هستند. این افراد از شهروندان سوریه بوده و بسیاری از آنها ابتدا برای کار و کسب درآمد به ترکیه آمده اند، اما بعد به داعش پیوسته اند.

عبدالهادی می گوید که وظیفه اصلی او ملاقات با شهروندان سوری در ترکیه بوده. او با این افراد از طریق اینترنت ارتباط برقرار می کرده و به آنها کمک می کرده تا به ترکیه بیایند و آموزش ببینند. بعد از آموش نیز به مدت 5 ماه با پسر دایی اش زندگی کرده است. او وظیفه داشته با نیروهای تازه ملاقات کند. بعد از آموزش نیز آنها را به اورفا می فرستاده تا راهی رقه شوند. این مبارزان از رقه به مناطق مختلف اعزام می شدند.

سلاح داعش از عراق با ماشین های سواری و تحت عنوان کمک های بشردوستانه و مواد غذایی ارسال می شود. سلاح های سنگین هم از شهر الشدادی می آید. عبدالهادی می گوید که مدتی در بخش جاسوسی داعش کار کرده است. فرمانده او را به روستای اِفیر در منطقه حول می فرستاده. حتی یک شب را در آنجا گذرانده و در روز 11 دسامبر 2015 گروهان کردها به مواضع آنها حمله کرده اند و هر دو را به اسارت برده اند. در منطقه حول یک فرانسوی به نام ابو یحیی مسئولیت را به عهده داشته.

عبدالهادی می گوید که از پیوستن به داعش پشیمان است  اظهار تاسف می کند. او با تصورات دیگری به داعش پیوسته و در نهایت با مسایل دیگری روبرو شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала