تشدید کنترل در مرز

© Sputnik / N. Kozlovskiyنگرانی تاجیکستان از فعالیت گروه های شبه نظامی در مناطق مرزی افغانستان
نگرانی تاجیکستان از فعالیت گروه های شبه نظامی در مناطق مرزی افغانستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایجاد خطر برای امنیت آسیای مرکزی به « داعش» محول شده است .

 دوشنبه رسمی تصمیمی در باره  بستن تمام  نقاط  عبور در بخش مرزی بدخشان را اتخاذ کرد.  مقامات تاجیکستان انجام  این کار را با  بی ثباتی اوضاع  در  شمال افغانستان توضیح دادند.  مطابق با اطلاعات سرویس  ویژه تاجیکستان اعضای  سازمان ممنوعه « داعش» در روسیه و تاجیکستان فعالیت خود را شدت بخشیدند.   عالم فصح الدینوف خبرنگار رادیو « سپوتنیک» در اینباره گزارش می دهد.

 گروهبندی  سازمان ممنوعه « دولت اسلامی»  در تاجیکستان و روسیه   سعی می کند در  افغانستان جایگاه خود را  محکم سازد.  آنها سعی می کنند پایگاهی در  شرق و شمال کشور ایجاد کنند.  کارشناسان در دوشنبه  اعلام داشتند که این  فعالیت ها می تواند برای کشورهای آسیای مرکزی و روسیه و چین  عواقب منفی  دربرداشته باشد.

قاسم بکمحمدوف  مفسر سیاسی  آژانس  خبری  ایرانی « فارس» در  تاجیکستان در  مصاحبه با رادیو « سپوتنیک» گفت:  هدف استقرار  طرفداران «داعش» در شمال  افغانستان چیست؟  چرا قبلا  خبری از آنها در این بخش افغانستان نبود؟  مشخص است که نفوذ به  آسیای مرکزی و یا ایجاد  خطر برای  امنیت آسیای مرکزی  به آنها  محول شده است تا از طریق آسیای مرکزی بر اوضاع در روسیه و چین تأثیر بگذارند.

به گفته قاسم بکمحمدوف، در نواحی شمالی  افغانستان  در زمان حاضر  اردوگاه  تمرینی  سازمان ممنوعه « داعش» در  تاجیکستان و روسیه  فعالیت می کند. این اردوگاه می تواند پس از چندی به  پایگاه  رادیکالها مبدل شود.

 به عقیده من،  خطر این اوضاع  از وجود طرفداران «داعش» در  کشورهای ما ناشی می شود.  وقتی از داعش صحبت می کنیم، نباید فقط  مردان ریشو و اسلحه به دست را در نظر داشته باشیم،  متأسفانه بخش  معینی از  جوانان  در شبکه های اجتماعی  و در اینترنت  از  ایده های   مذهبی افراط گرایان طرفداری می کنند.  داعش از نظر ایدئولوژیکی  در آسیای مرکزی نفوذ کرده است.  از نظر فیزیکی  و مسلحانه، فکر نمی کنم با حملات و هجوم گروههای بزرگ  روبرو شویم اما  گروه های کوچک حتما سعی می کنند به حملات  مسلحانه دست بزنند.  احتمال دارد که از  بدخشان گروه های شبه نظامیان  به  دره فرغانه نقوذ کنند  تا در آنجا نقاط  بی ثباتی در منطقه را  ایجاد کنند.

در این اواخر  رسانه ها از پیوستن بخشی از  طالبان  به  به داعش صحبت می کنند.  در  گزارش های  ناظران  بین المللی نیز  از این موضوع صحبت می شود.  مطابق با  گزارش سازمان ملل  حدود 10 درصد طالبان  به صفوف « داعش»- خطرناک ترین  سازمان تروریستی پیوسته اند.  دیگر دسته های « طالبان» نیز می توانند از نمونه آنها پیروی کنند.

قاسم شاه  اسکندروف  رئیس  مرکز  پژوهشی افغانستان در آسیای مرکزی و  دکتر علم تاریخ در این خصوص گفت:  البته هم اکنون « طالبان» و « داعش» بر سر رهبری  در افغانستان و پاکستان باهم رقابت می کنند  اما در آینده ایده ایجاد خلافت می تواند این دو گروهبندی را باهم متحد سازد.  خطر  تشدید نفوذ  داعش در افغانستان و  اتحاد آنها با طالبان  وجود دارد.  بیهوده نیست که بعضی از  کارشناسان افغانی ، « طالبان» و «داعش» را دو روی یک سکه می نامند.

 اوضاع در شمال افغانستان  به عقیده تحلیلگران  تاجیک،  بر  دستور روز  نشست شورای  امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی  در مسکو تأثیر گذاشت.  به عقیده کارشناسان  اوضاع در نزدیکی مرز  تاجیکستان — افغانستان  در  مرکز توجه رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی قرار دارد و این وضعیت مورد ارزیابی قرار گرفته  است. به احتمال زیاد  تصمیمی در باره رساندن کمک به  تاجیکستان در  حفاظت از  مرز جنوبی اتخاذ خواهد شد.  اگر « طالبان» و «داعش»  در « پنج»  متوقف نشوند،  موج تروریستی  تمام منطقه را در بر خواهد گرفت.

عبدالله  راهنما  کارشناس مرکز  پژوهش های استراتژیک  وابسته به ریاست جمهوری  تاجیکستان در این خصوص گفت:  مرز  تاجیکستان — افغانستان  مرز  بین ثبات و بی ثباتی  و  سبک سکولار و رادیکال است.  اگر موج بی ثباتی  و رادیکالیزم  از مرز بگذرد  — متوقف کردن آن هر چه دشوارتر خواهد شد.  بی ثباتی وسعت  خواهد گرفت.  از اینرو  ثبات  در  مرزهای جنوبی  تاجیکستان  از اهمیت  بین المللی برخوردار می شود.

 از ماه دسامبر  نیروهای مرزبانی  تاجیکستان  در حالت آماده باش  رزمی قرار دارند.   در صورت بروز درگیری در مرز، نظامیان روی  کمک واحد  وزارت دفاع حساب می کنند  که در  خط دوم حفاظت از مرز قرار دارند.  نظامیان  پایگاه نظامی روسیه نیز برای حمایت  نظامی از آنها آماده هستند.  کارشناسان امیدوارند  که وضع به بدترین سناریو  نکشد  ولی بهرحال  معتقدند که باروت را باید خشک نگه داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала