خط راه آهن تاجیکستان – افغانستان

© Fotolia / Herreneckساخت خط راه آهن جدید
ساخت خط راه آهن جدید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تاجیکستان می توانست از بن بست ترانسپورتی خارج شود.

بی ثباتی در افغانستان  اجرای  پروژه های حمل و نقل در آن کشور را تهدید می کند.  سرمایه گذاران  خارجی  تصمیم گرفتند از  سرمایه گذاری  در پروژه ساخت خط راه آهن در مسیر  تاجیکستان — افغانستان — ترکمنستان خودداری ورزند.  وام دهندگان و  سرمایه گذاران  اعلام کردند  که ساخت  این  مسیر باید تا زمان مساعدتری به تعویق بیفتد. عالم فصح الدینوف   خبرنگار ما از  دوشنبه در این باره گزارش می دهد.

 مراسم  رسمی اجرای پروژه ساخت خط راه آهن  در مسیر تاجیکستان — افغانستان — ترکمنستان  در  سال 2013 میلادی برگزار شد.  شرکت کنندگان این برنامه  قصدداشتند این طرح را طی 6 سال  به پایان برسانند.  سرمایه گذاران  —  بانک آسیایی  رشد و توسعه  و  تعدادی از  نهادهای مالی بین المللی —  قول دادند  از این خط راه آهن حمایت کنند. تا کنون فقط کارهای ساخت خط راه آهن در  مسیر ترکمنستان  به انجام رسیده است  و شاخه تاجیکی و افغانی آن در هوامعلق مانده است.  چینگ چانگ یو رئیس  نمایندگی بانک آسیایی  رشد و توسعه در تاجیکستان در  مصاحبه با رادیو « سپوتنیک» گفت:   دو  علت  مانع از  پیشرفت کارها می شود.  سطح امنیت در افغانستان  فوق العاده پایین است. هر چند ترکمنستان کار ساخت خط راه آهن  در خاک خود را به پایان رسانده، اما ما نمی خواهیم در جایی که هرج ومرج بیداد می کند  به کارهای ساختمانی ادامه بدهیم.  خطر زیاد است.  علت دوم  این است که بخش اعظم مسیر  از  خاک افغانستان  عبور خواهد کرد و برای ساخت آن نیاز به  سرمایه  افغانی است که افغانستان   در  حال حاضر نمی تواند از تأمین سرمایه ساخت  این خط راه آهن در خاک خود برآید.  در تاجیکستان  طول این خط  فقط 60-50 کیلومتر است.  اما طول شاخه افغانی  حدود 300 کیلومتر است.

 بدین ترتیب  سرمایه گذار اصلی  پروژه  راه آهن افغانستان از بازی خارج شد.  مقامات تاجیکستان فعلا واکنشی  نسبت به  اعلامیه  نماینده بانک آسیایی رشد و توسعه  نشان ندادند.  شاید بدین دلیل که  این نهاد مالی  قولداد  سرمایه  وعده داده شده  برای  اجرای برنامه های دیگر در کشور صرف شود.  اما در جامعه کارشناسی  اولین ارزیابی ها  مطرح شدند.  بعضی از تحلیلگران  ابراز تأسف کردند و  متذکر شدند  که در دوشنبه روی ساخت این خط راه آهن حساب می کردند که  می توانست  تاجیکستان را از بن بست  ترانسپورتی خارج سازد.  کارشناسان دیگر با درک نسبت به این  وضع برخورد کردند.  بعلاوه آنها   به مقامات کشور پیشنهاد کردند به پروژه دیگر خط راه آهن  تاجیکستان — قرقیزستان — قزاقستان  توجه کنند.  این خط راه آهن می تواند  ارتباط مستقیم  دوشنبه با کشورهای  اتحادیه اقتصادی  اورآسیا را برای تاجیکستان تأمین کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала