اعتیاد و آسیبهای اجتماعی، موضوع مرتبط با بهداشت روان کودکان، نوجوانان و جوانان

© Sputnik / Sergey Venyavsky /  مراجعه به بانک تصاویر Synthetic drugs
Synthetic drugs - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر آموزش و پرورش با صدور پیامی خواستارهمکاری ملی برای مراقبت از کودکان در برابر آسیب‌های اجتماعی شد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،‌ متن کامل پیام علی اصغر فانی به شرح زیر است:
«یکی از مسائل و موضوعات اساسی که امروزه در ابعاد فراملی، ملی و منطقه ای مطرح است، بحث اعتیاد و آسیبهای اجتماعی است، موضوع مهمی که با بهداشت روان کودکان، نوجوانان و جوانان سروکار دارد.
اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به دانش آموزان در این عرصه، گرچه شیرین و امید بخش است، اما مستلزم ظرافت و برنامه ریزی خاصی است که توجه به آن، ضامن موفقیت برنامه های پیشگیرانه خواهد بود.
درعلم روان شناسی، نوجوانی، مرحله‌ای از زندگی افراد است که از آن به دوران طلایی تربیت یاد شده است.
دراین مرحله، انسان به دنبال هویت خویش است و باید به او کمک شود تا با کسب دانش، آگاهی و مهارت، سبک زندگی سالم را برگزیند و با دستیابی به شایستگی های پایه، مراتب کمال و حیات طیبه را طی نماید.
براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، «نوجوان سالم » نوجوانی است که به طور متعادل و متوازن، به تربیت همه ابعاد و ساحتهای وجودی و تربیتی او توجه شده است. نوجوانی که علاوه برکسب علم و دانش، به تربیت ساحت دینی و اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و حرفه ای، زیستی و بدنی، هنری و زیبا شناختی او نیز توجه شده است.
وزارت آموزش و پرورش، براساس این چارچوب ودیدگاه، به همه‌ی ساحتهای وجودی و تربیتی دانش آموزان توجه دارد ازجمله اهتمام به تربیت دانش آموزان برای مراقبت از خود در برابر اعتیاد، رفتارهای پرخطر و آسیبهای اجتماعی،‌ بویژه اعتیاد به مواد مخدر.
مبارزه با اعتیاد و آسیبهای اجتماعی و کوشش برای مصونیت بخشی کودکان و نوجوانان در برابر عوامل مخاطره آمیز و رفتارهای پرخطر،‌ زمانی می تواند کارآمد و اثر بخش باشد که در قالب یک نهضت فرهنگی درآید و منجر به استقرار «نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان » شود و بدین منظور، مدرسه و نهاد تعلیم و تربیت می تواند کانون فعالیت ها و سرمایه گذاری ها برای مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی باشد.
«هفته ی مبارزه با اعتیاد وآسیب های اجتماعی » در مدارس که برای نخستین بار توسط وزارت آموزش و پرورش و در قالب فعالیت های متنوع فرهنگی و آموزشی برگزار می شود، فرصتی است ارزشمند برای گسترش نهضت فرهنگی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و همگانی کردن مبارزه با مواد مخدر در سطح جامعه که مدرسه را به عنوان قطب فعالیت های پیشگیری اولیه از اعتیاد و آسیب های اجتماعی در کشور مورد توجه قرار می دهد.
ضمن تشکر و قدردانی از همه ی دستگاه‌ها، سازمانها، نهادها، بویژه خانواده‌ها، همکاران فرهنگی، دانش آموزان و تشکل‌های دانش آموزی که در برگزاری با شکوه این مراسم مشارکت دارند، پیشنهاد می نمایم که از فرصت برگزاری چنین برنامه‌هایی در سطح مدارس، برای گسترش همکاری‌های ملی درجهت مراقبت از کودکان و نوجوانان در برابر آسیبهای اجتماعی استفاده کنیم و بر این نکته تاکید دارم که وزارت آموزش و پرورش، در عرصه خطیر مبارزه با اعتیاد و آسیب های اجتماعی، به همکاری گسترده ی خانواده‌ها، دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و نیز مشارکت موثر رسانه‌ها نیازمند است و از آن استقبال می کند.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала