ترکیه قصد جبران خسارت وارده بر اثر سرنگونی سوخو 24 را ندارد

© AFP 2023 / Ozan KoseDas Landungsschiff „Saratov" in Bosporus am 26. September
Das Landungsschiff „Saratov in Bosporus am 26. September - اسپوتنیک ایران
اشتراک
«تانگو بیلگیج» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد آنکارا قصد جبران خسارت وارده بر اثر سرنگونی هواپیمای روسی سوخو 24 را ندارد.

پیشتر آلکسی مشاکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری "ریانووستی" اعلام کرده بود مقامات ترکیه می بایستی خسارات ناشی از سرنگونی هواپیمای روسی سوخو 24 را جبران کرده و تضمین می نمودند که در آینده چنین حوادثی تکرار نشود.
بیلگیج در مصاحبه با شبکه تلویزیونی CNN Turk اعلام کرد:" اجرای درخواست غرامت روسیه به خاطر سرنگونی سوخو 24 ممکن نیست".
سخنگوی وزارت خارجه ترکیه افزود روسیه باید تضمین کند که هواپیماهایش دیگر حریم هوایی ترکیه را نقض نکنند.
هواپیمای بمب افکن سوخو24 روسیه 24 نوامبر توسط دو فروند جنگنده ف-16 ترکیه بر فراز سوریه سرنگون شد و در چهار کیلومتری مرز ترکیه به زمین افتاد. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه این حادثه را "خنجر زدن از پشت" از سوی همدستان تروریست ها نامید. ترکیه می گوید هواپیمای روسی پس از ورود به حریم هوایی این کشور سرنگون شده بود. با این حال ستاد مشترک ارتش روسیه با استناد به اطلاعات به دست آمده از پدافند هوایی سوریه اعلام کرد این هواپیما از مرز هوایی ترکیه عبور نکرده بود و بررسی های پنتاگون نیز گواهی از این امر می دهد.

سرنگونی هواپیمای روسی سوخو24 در مرز ترکیه - اسپوتنیک ایران
سرنگونی هواپیمای روسی سوخو24 در مرز ترکیه
 هواپیمای بمب افکن سوخو24 روسیه 24 نوامبر توسط دو فروند جنگنده ترکی ف-16 بر فراز سوریه سرنگون شد و در چهار کیلومتری مرز ترکیه به زمین افتاد. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه این حادثه را "خنجر زدن از پشت" از سوی همدستان تروریست ها نامید. ترکیه می گوید هواپیمای روسی پس از ورود به حریم هوایی این کشور سرنگون شده بود. با این حال ستاد مشترک ارتش روسیه با استناد به اطلاعات به دست آمده از پدافند هوایی سوریه اعلام کرد این هواپیما از مرز هوایی ترکیه عبور نکرده بود و بررسی های پنتاگون نیز گواهی از این امر می دهد. اولگ پاشکوف، یکی از خلبانان هواپیمای سرنگون شده حین فرود با چتر مورد اصابت رگبار گلوله های تروریست ها قرار گرفت و کشته شد. کونستانتین موراختین، خلبان نجات یافته به روزنامه نگاران گفت هواپیما وارد حریم هوایی ترکیه نشده بود و طرف ترکیه هیچ هشداری به هواپیما نداده بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала