گزارش و تحلیل

تمایل روسیه به توسعه شراکت نظامی – دریایی در بریکس

© Photo / CDB ME “Rubin”زیردریایی روسیه
زیردریایی روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از روز 7 تا 12 دسامبر 2015 مانور نظامی – دریایی Indra Navy 2015 در خلیج بنگال برگزار شد.

واسیلی کاشین رییس مرکز مطالعات راهبری و فناوری برای رادیو اسپوتنیک درباره این رزمایش توضیح می دهد.

وی می گوید که رزمایش Indra Navy 2015 به دلیل ویژگی های خاص خود، یاد آور رزمایش «تعامل دریایی» است، اگرچه تا حدی از نظر ابعاد متفاوت می باشد. این رزمایش هم مانند رزمایش روسیه — چین زیر پرچم رزمایش ضدتروریستی ناوگان دو کشور تمام فرصت های خود را برای مقابله با انواع تهدیدات نظامی در دریا ارزیابی می کند.

در این رزمایش از طرف هند کشتی بادبان دار Sahyadri، اسمینتس Ranvijay و کشتی شاکتی و زیردریایی Sindhuvir شرکت کرده اند. علاوه بر این هواپیماهای ضدکشتی مدل پی-81 تولید امریکا و هلی کوپترها و هواپیماهای مخصوص رزمایش مدل Hawk نیز استفاده می شوند. از طرف روسیه کریسر ناوگان اقیانوس آرام مدل «واریاگ» و اسکادران «بیستری»، یدک کش «آلاتااو» و تانکر «باریس بوتوم» شرکت کرده اند. این مانور اگرچه موضوع مبارزه با تروریسم را انتخاب کرده، اما عملیات مشترک برای مبارزه با زیردریایی و حملات هوایی نیز هست.

هدف اصلی، مبارزه با دشمن مجهز به تکنولوژی مدرن است. این مانور با رزمایش روسیه — چین از نظر ابعاد متفاوت است. در رزمایش «تعامل دریایی» چهار کشتی و یا بیشتر از هر طرف شرکت می کرد. رزمایش دریایی — نظامی چین و روسیه از سال 2012 آغاز شده، در حالیکه روسیه و هند از سال 2003 اقدام به برگزاری این دست رزمایش ها کرده اند.

چین و هند سعی دارند ناوگان در حد اقیانوس آماده کنند، به طوری که بتوانند از مرزهای ساحلی خود کاملا دور شوند. در آینده نیز قصد دارند نیروهای خود را در سطح جهانی آماده کنند. موفقیت های چین در این شاخه واضح تر است و چین مستقلا ناوشکن های مدرن می سازد. اخیرا تعداد زیردریایی های اتمی چین بیشتر شده و کشتی های بزرگ می سازند. چندی پیش خبر اولین پایگاه نظامی — دریایی چین در خارج از کشور و در منطقه جیبوتی منشتر شد.

اما هند آرام تر حرکت می کند، اگرچه در همان مسیر است. هندی ها با وجود برخورداری از منابع محدودتر اما فرصت خوبی برای خرید تکنولوژِی جدید نظامی از سراسر دنیا دارند. نمونه آن مشارکت در رزمایش هواپیماهای نگهبانی مدل پی — 81 Poseidon بود. هند اولین سفارش دهنده هواپیماهای دوربرد امریکا بود و پیش از سایر شرکای امریکا به آن دست پیدا کرد. شایان ذکر است که هواپیماهای فروخته شده به هند از هواپیماهایی که در نیروهای هوایی امریکا استفاده می شوند، تفاوت داشته و امکانات کمتری دارند.

در آینده هند شانس خوبی برای تکرار پیشرفت های سریع چین در کار ساخت ناوگان اقیانوسی دارد و شاید از چین جلو بزند. اما روسیه مایل به توسعه قدرت نظامی — دریایی خود در سازمان بریکس است. توسعه ناوگان دریایی یکی از عواملی است که در گذار هند و چین به سمت سیاست های فعال خارجی و مشارکت آنها در حل مسایل مهم دنیا قابل توجه هستند. مسکو به این موضوع تمایل دارد زیرا فشار را از سوی کشورهای غربی کمتر کرده و آزادی عمل بیشتری در بسیاری از موضوعات سیاست بین الملل می دهد.

فعلا روسیه تنها کشور بزرگ غیرغربی و بازیگر مهم در اختلافات است که در توسعه سیاست جهانی حضور دارد. کشتی های نظامی حاضر در رزمایش روسیه — هند به سرپرستی کریسر «واریاگ» بعد از اتمام مانور «ایندرا» به سمت سواحل سوریه برمی گردند. در آنجا امنیت گروهک نظامی روسیه را فراهم کرده و با رادیکال های اسلامی مبارزه خواهند کرد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала