گزارش و تحلیل

بمب هیدروژنی کره شمالی: مترسک نوبتی یا واقعیت؟

© REUTERS / KCNAЛидер Северной Кореи Ким Чен Ын
Лидер Северной Кореи Ким Чен Ын - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کیم جونگ اون موجودیت بمب هیدروژنی در کره شمالی را اعلام کرد.

این خبر موجب ترس و وحشت در میان محافل اجتماعی جهان نشد. «واسیلی کاشین» کارشناس نظامی روس بر آن است که این اعلامیه رهبر کره شمالی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد ولی می‌تواند تلویحا گویای آن باشد که در کره شمالی کار ها جهت پیشبرد برنامه هسته ای در این کشور جریان دارد.

کاشین گفت:

«از قرار اعلامیه های سرویس های آمریکایی و کره جنوبی در حال نظارت دقیق بر پوتانسیل نظامی — صنعتی کره شمالی در آنجا واقعاً هم روی تولید سلاح هیدروژنی کار می کنند. این همان راهی است که همه کشور های تولید کننده سلاح هسته ای آن را طی می کنند که ابتدا چاشنی های معمولی هسته ای و سپس کلاهک های هیدروژنی را می سازند. و عللی وجود ندارد حدس بزنیم که کره شمالی راه دیگری انتخاب کرده باشد. ولی فقط در صورتی که این کشور آزمایش مربوطه را انجام دهد ما بتوانیم آن را یقیناً بدانیم».

جمهوری دمکرانیک خلق کره در 2005 با انجام چند آزمایش زیرزمینی هسته ای خود را قدرت هسته ای اعلام کرد و در دسامبر 2012 موشک «اونها- 3» را حامل ماهواره نوع دوم «کوانگ میونگ سونگ- 3» پرتاب کرد. بسیاری کشور ها و در درجه اول ژاپن بیم آن دارند که در حقیقت امر موشک بالیستیک قاره پیما مورد آزمایش قرار گرفت. واسیلی کاشین بر آن است که این ترس‌ها بی‌اساس نیست. او گفت:

«کره شمالی با وجود انزوای خود که اقدام کامل نبود در پیشرفت تسلیحات استراتژیک به موفقیت‌های قابل ملاحظه ای دست یافت. کشورهایی مانند ایران و پاکستان شریک کره شمالی هستند و تحقیقات و کارهای کره شمالی را از نظر پولی تأمین کرده و تولید سریال محصولات را راه اندازی کردند. پیونگ یانگ دارای چنان پوتانسیل علمی- فنی می‌باشد که به تدریج دارد به قدرت هسته ای شوروی سال‌های 1970 نزدیک می شود. کره شمالی هم اینک انواع نسبتاً مدرن موشک های بالیستیک ساخته و با موفقیت موشک های ویژه زیردریایی ها را مورد آزمایش قرار می دهد. یعنی اینکه انکار پوتنسیل کره شمالی در این رشته درست نبود».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала