گزارش و تحلیل

سکوت علامت رضایت است

© Sputnik / Andrey SteninThe flag of the radical Islamist organization Islamic State of Iraq
The flag of the radical Islamist organization Islamic State of Iraq - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشورهای غربی با پیروی از سیاست های کوته بینانه خود تا حد زیادی در پیدایش "دولت اسلامی"، مقصرند. بحث بر سر حمایت های مالی و مسلح کردن مخالفان سوری است.

خانم والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه با اظهار این بیانیه گفت: در حال حاضر پیکارجویانِ تا دندان مسلح از کشورهای گوناگون در سوریه، در حال جنگند، " آنها قاتلان واقعی هستند، که با دریافت پول همه را می کشند و از هیچ ایدئولوژی تبعیت نمی کنند."
ضمنا در ماه سپتامبر رئيس جمهور سوریه نیز چنین اتهاماتی را به غربی ها وارد کرد. بشار اسد گفت که در این منطقه، به دلیل "حمایت غربی ها"، گروه هایی همچون "جبهه نصرت" و داعش قوی تر می شوند.
بنا به گفته اسد، اروپا تا به حال، و همچنان، به پشتیبانی از تروریست ها ادامه می دهد. رئیس جمهور سوریه تاکید کرد: "آنها تروریست ها را "میانه رو" می نامند و به گروه های مختلفی تقسیم می کنند. اما به هر حال همه از افراط گرایان هستند. "
با این حال، در غرب ترجیح می دهند که این اظهارات نادیده گرفته شود و یا وانمود کنند که متوجه این صحبت ها نمی شوند. نیکیتا سماگین، کارشناس امور خاورمیانه می گوید که امروز غرب علاقه ای به یادآوری پیدایش داعشی ها و اقدامات آمریکا و اروپا در پشتیبانی از آنها ندارد:

"غرب نقش مهمی در ایجاد دولت اسلامی ایفا کرد. البته مستقیما در این امر حضور نداشت اما اقدامات خاص غرب کمک شایانی به ایجاد آن کرد. من فکر می کنم این یک اشتباه بزرگ بود. البته که نقش کلیدی حضور داعش در عراق و سوریه، متعلق به ایالات متحده است که با حمله به عراق، که در آن زمان از طرف بسیاری از کشورهای اروپایی حمایت شده بود، چراغ سبزی به انجام اعمال آنها در این منطقه شد."

اما آندری لوکاشِف، کارمند علمی بخش فلسفه جهان اسلام، وابسته به موسسه فلسفه و حکمت آکادمی علوم روسیه می گوید که یافتن اسناد و یا رد بسیاری از حقایق آشکار، تقریبا یک کار غیر ممکن است:


"کاملا طبیعی است که در هیچ یک از منابع رسمی، اطلاعاتی در مورد حمایت کشورهای اروپایی از سازمان تروریستی داعش پیدا نمی کنید. هیچ کس رسما چنین اطلاعاتی را نمی تواند فراهم کند. اما با تجزیه و تحلیل می توانیم از چگونگی گسترش دولت اسلامی به نتایجی برسیم. مثلا، توسعه و گسترش داعش از عراقی شروع شد که در آن زمان توسط ایالات متحده، کنترل می شد. البته که نیروهای نظامی ایالات متحده نهایتا از عراق خارج شدند، اما کنترل کسب و کار و جریان های مالی، کماکان در دست ایالات متحده آمریکا باقی ماند. آنها افراد خود را که از مهاجران سابق عراقی که سالیان سال در آمریکا زندگی کرده بودند را در سمت های مختلف منصوب کردند. "

باز هم غرب در پاسخ به ابتکار روسیه برای همکاری با مقامات سوریه در مبارزه با تروریسم، واکنش منفی از خود نشان می دهد. غرب به طور سنتی به درخواست مسکو در خصوص شرکت مستقیم بشار اسد در ائتلاف علیه دولت اسلامی را نشنیده می گیرد. آخر غرب در نظر ندارد تا نگرش خود را نسبت به وجود اسد تغییر دهد، اگر چه بسیاری از تحلیلگران معتقدند که در صورت تغییر قدرت، وضعیت به مراتب از این هم بدتر خواهد شد. نیکیتا سماگین، کارشناس امور خاورمیانه در این رابطه می گوید:

"آنها در نظر داشتند تا قدرت را از بشار اسد به شخص دیگری منتقل کنند، آخر به آنها وعده داده شده بود که دولت اسد خیلی سریع سقوط خواهد کرد. لذا دیگر اسد نمی توانست مهره آنها باشد، چرا که بزودی سقوط خواهد کرد و لازم است تا با افراد جدید تازه به قدرت رسیده، توافق شود. و این سیاستی بود که قبلا در لیبی و عراق تجربه شده بود، یعنی جابجایی ساختارهای موجود و ایجاد چیزهای جدید در جاهای خالی! اما ماندگاری رژیم سوریه، مقاوم تر از پیش بینی ها شد. تازه، با گذشت زمان و روند بروز رویدادها، ثابت شد که نیروهایی که مناطق جدید را تحت کنترل خود گرفته اند به مراتب بدتر از نیروهای دولتی سوریه هستند. "

بنابراین می توان به این نتیجه رسید که غرب از مدت ها قبل منافع خود را برای جانبداری از یکی از طرفین، تعیین کرده است. دمیتری یِفیموف، عضو شورای کارشناسان کمیته امنیت شورای شهر مسکو معتقد است که در اینجا، موضع لندن در سیستم درآمدزایی داعشی ها نیز نقش برجسته ای دارد.
در واقع، چنین اقداماتی برای مبارزه با تروریسم، بسیار اندک و بی ارزش است. اما تاریخ نشان داده است که همیشه بروز یک فاجعه وحشتناک می تواند تا حدودی موضع اروپایی ها را تغییر دهد. همچون حملات، در قلب پاریس!

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала