اپوزیسیون عراق شمالی مخالف حضور نظامیان ترکیه است

© AFP 2023 / Ahmad Al-RubayeБойцы Народного ополчения Ирака патрулируют район к западу от Багдада
Бойцы Народного ополчения Ирака патрулируют район к западу от Багдада - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اراس ولی عضو کمیته ملی حزب اپوزیسیون عراق شمالی بنام «حرکت بخاطر تغییرات» از عملیات ترکیه انتقاد کرد که یگان خود را مستقر در ناحیه باشیک واقع در استان موصل از 80 تا100 سرباز افزایش داد. عرس ولی تأکید کرد برای دریافت مجوز این کار لازم بود که پارلمان این اقدام را تصویب کند.


 وی گفت: «ما با اقدام های انجام شده بدون مجوز پارلمان و دولت موافق نیستیم. این گام رهبری خودمختاری کرد عراق شمالی و رهبری مرکزی این کشور را در وضع دشورای قرار خواهد داد. نماینده اپوزیسیون تأکید کرد که ترکیه با اقدام خود در عراق تلاش می‌کند از عملیات ضد داعش و القاعده ممانعت کند. وی ضمن صحبت در باره دیدار عتقریب رئیس خودمحتاری کردستان عراق شمالی مسعود بارزانی گفت:

«در عراق شمالی مسایلی در رابطه با کار پارلمان و دولت وجود دارد. در حال حاضر در کردستان عراق تنها قوه مقننه و مجریه حکومت عمل می کنند. حزب دمکراتیک کردستان از همه وسایل نفوذ و درآمد های حاصله فقط برای تأمین متافع خود استفاده می کند. به این خاطر بارزانی که در باره قصد بازدید از ترکیه سخن می‌گوید صرفاً در فکر فواید خود و این است که موقعیت پدید آمده می‌تواند برایش چه برتری‌هایی ببار بیاورد.

اراس ولی همچنین اشاره کرد که افزایش تعداد نظامیان ترک در موصل مربوط به نقشه های ایجاد دولت نمادین فدرال در عراق و تقسیم خاک آن به سه منطقه نیمه خودمختار است. وی گفت:

«هیچ کس کاری نخواهد کرد تا دولت کردستان برای کرد ها ایجاد شود. آن‌ها خودشان با مساعی و زحمات شان این کار را خواهند کرد. این کار تنها با حل مساله ریاست جمهوری و تشکیل پارلمان متنفذ و جلب اهالی به امور اداری میسر است. ما این کار را درست نمی‌دانیم که دولت کردستان با در نظر داشت منافع دیگر کشور ها تشکیل شود. ما در حین تشکیل نهاد های دولتی باید از نیاز های خودمان پیروی کرده و دنباله رو نصیحت های رسیده از خارج نباشیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала