گزارش و تحلیل

ویتالی چورکین: «ترکیه – بازیگر غیر قابل پیشبینی است و می‌تواند آمریکا را نیز غافلگیر کند

© AP Photo / Richard Drew, Fileچورکین: از تجربه توافق هسته ای با ایران برای حل دیگر بحران ها استفاده شود
چورکین: از تجربه توافق هسته ای با ایران برای حل دیگر بحران ها استفاده شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و نمایندگان پنتاگون دیدار کرده و موقعیت مربوط به ورود یگان ترکیه به عراق در تاریخ 4 دسامبر را بررسی کردند. ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل این نشست را مورد تفسیر قرار داد و خبرگزاری «ریا نووستی» سخنان او را نقل قول کرد. چورکین گفت.

«امیدواریم که آن نگرانی ای که دبیر کل سازمان ملل و چند عضو شورای امنیت این سازمان در جریان نشستی که ما ترتیب دادیم نشان دادند سران گرم آنکارا را سرد کرده و آن‌ها موقعیت را برای رضامندی دولت عراق حل و فصل کنند».

نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد متذکر شد: مسکو امیدوار است که ترکیه «از گام های جدید نابخردانه» نه تنها در خاک عراق بلکه در اراضی سوریه هم خودداری کند». ویتالی چورکین معتقد است که ورود یگان ترکیه به عراق با واشنگتن هماهنگ نشده بود. آنکارا شرکای ناتویی را از نقشه های خود مطلع نکرده بود و از این رو موقعیت بروز کرده برای آن‌ها کاملاً غیر مترقبه از آب در آمده بود.

رییس جمهور عراق خواستار خروج نیروهای نظامی ترکیه از خاک کشورش شد - اسپوتنیک ایران
رییس جمهور عراق خواستار خروج نیروهای نظامی ترکیه از خاک کشورش شد
دیپلمات روس ادامه داد: «من به این نتیجه رسیدم که این اعمال برای آمریکایی ها غیر مترقبه بود و این چیز عجیبی است و گویای آن است که ترکیه بازیگر بس غیر قابل پیشبینی و می‌تواند ایالات متحده را غافلگیر کند.

ویتالی چورکین همچنین در باره پیشنویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص تجدید تحریم و مبارزه با تأمین پولی تروریسم صحبت کرد. نمایندگان روسیه و آمریکا مشترکا این سند را تهیه می کنند. به گفته وی این سند ممکن است 18 دسامبر برای بررسی شورا امنیت داده شود.

مطابق این سند تحریم سازمان تروریستی القاعده گسترده‌تر شده و گروه «دولت اسلامی» به عنوان یک ساختار جداگانه مشخص شده است. این سند همچنین درخواست ممنوعیت خرید نفت و ارزش‌های فرهنگی از تروریست ها مطابق قطعنامه 2199 را شامل خواهد بود.

به گزارش «ریا نووستی» چورکین گفت: «در حال حاضر ما همراه با هیات آمریکایی روی طرح مشترکی کار می‌کنیم که این دو رشته را ادغام خواهد کرد. این قطعنامه بزرگی در خصوص مبارزه با تروریسم خواهد بود. ما کاملاً مطمئن هستیم که متن آن تا 18 دسامبر حاضر و آماده باشد».

ا مکان دارد که شورای امنیت 18 دسامبر در مورد سوریه تشکیل جلسه دهد. اکنون آمریکا کشور صدر این شورا می‌باشد و قرار است نشست آنرا فرا بخواند. دیپلمات روس بعید ندانست که در این نشست جان کری وزیر خارجه آمریکا سهم بگیرد. لازم به یادآوری است که 4 دسامبر عراق اعلام کرد که ترکیه سربازان و تکنیک نظامی خود را وارد خاک آن کرد. در عراق خاطرنشان کردند که این تصمیم با بغداد هماهنگ نشده بود. عراق خروج بی درنگ آن یگان را از اراضی کشور خود طلب کرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала