گزارش و تحلیل

اشتباه راهبردی اردوغان در تحریک روسیه برای ارائه شواهد خرید نفت از داعش – قسمت سوم

© REUTERS / Presidential Palace Press OfficeRecep Tayyip Erdogan, presidente de Turquía
Recep Tayyip Erdogan, presidente de Turquía - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که در صورت اثبات معامله نفتی آنکارا با گروه تروریستی "دولت اسلامی" ، آماده است تا از مقام خود استعفا دهد.

این اولین بیانیه بحث برانگیز رهبر ترکیه، که اقداماتش در سوریه، از طرف ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از پشت خنجر زدن توسط "حامیان تروریست ها" نام گرفت، نیست. حقایقی وجود دارد که ادعای آنکارا بر عدم مشارکت ترکیه در عرضه نفت استخراجی از قلمروی تحت اشغال تروریست ها را زیر سوال می برد. خبرگزاری اسپوتنیک توجه شما را به ادامه بخش دیگری از شواهد، جلب می کند.
روابط با شبه نظامیان

روسیه ترکیه را به گشودن راه دسترسی به محل هایی فرا می خواند که به عقیده مسکو مراکز تجارت نفت داعش در آنجا قرار دارد - اسپوتنیک ایران
روسیه ترکیه را به گشودن راه دسترسی به محل هایی فرا می خواند که به عقیده مسکو مراکز تجارت نفت داعش در آنجا قرار دارد
 در اینترنت، ویدیوئی منتشر شده است که در آن یک از رهبران "گرگ های خاکستری" به نام آلپ ارسلان چیلیک، شهروند ترکیه و پسر یکی از شهرداران سابق آن کشور، اعلام کرد که در کشتن خلبان هواپیمای ساقط شده سوخو 24 روسیه، نقش داشته است. در کارنامه این گروه شبه نظامی، قتل عام بیش از 150 فعال سياسى و تلاش در سوء قصد، به جان پاپ ژان پل دوم، مشاهده می شود. اعضای این گروه فعالیت خود را بر روی خشونت و ارتباط با مقامات رده بالای سابق ترکیه، پایه گذاری کرده اند. بنا به گفته های آیهان بیلگن، سخنگوی حزب دموکراتیک خلق ها، "گرگ های خاکستری" به عنوان "قدرت بی رحم" حزب حرکت ملی ترکیه، به نوبه خود از رژیم اردوغان حمایت می کند.
به گفته سرتیپ علی مهیوب، سخنگوی رسمی ارتش سوریه، به جای پشتیبانی نظامی، "رهبری ترکیه از جنایتکاران بین المللی نفت ، گنجینه های غارت شده فرهنگی را از موزه های های سوریه و عراق و دیگر اموال قاچاق را با بهای ناچیزی خریداری میکند". وی تاکید کرد که عبور و مرور جاده ای از ترکیه به خاک اشغال شده توسط تروریست ها، بدون هیج مانع و بازرسی انجام می گیرد.
سیاستمداران جهانی
نیکولا دوئیک، نماینده مجلس ملی فرانسه از حزب "اتحاد برای جنبش مردمی"، معتقد است که آنکارا وارد یک "بازی دوگانه" شده و به همراه اسلام گرایان، سرگرم قاچاق نفت می باشد. او اظهار داشت که نارضایتی رهبر ترکیه از این است که نیروهای مسلح روسیه مانع از ادامه این بازی شده اند. "آخر همانطور که آشکار است، اردوغان به همراه داعش در امر قاچاق نفت اشتغال دارند".
ترکیه از داعش نفت خریده و در سراسر جهان می فروشد - اسپوتنیک ایران
ترکیه از داعش نفت خریده و در سراسر جهان می فروشد
 امیل لاهود رئیس جمهور سابق لبنان در مصاحبه اختصاصی با تلویزیون راشا تودی، نظر خود را در مورد حادثه سقوط هواپیمای سوخو 24 روسیه در نتیجه حمله جنگنده ترکیه، بیان کرد. به گفته او، عملکرد آنکارا در حادثه هواپیمای سوخو 24، برنامه ریزی شده بود و به روابط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با گروه های افراطی در منطقه ارتباط داشته است.
لاهود گفت: همه در جهان می دانند که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی مدت پنج سال از بنیادگرایان و افراطیون پشتیبانی میکند و زمانیکه گروه داعش بوجود آمد، او از این گروه نیز حمایت کرد و به داعش اجازه داد تا نفت را از طریق مناطق کوهستانی مرزی ترکیه به فروش برساند.
موفق الربیعی، مشاور سابق در امور امنیت ملی عراق، با استناد بر اطلاعات سرویس های امنیتی، اعلام کرد که افراد مسلح گروه تروریستی «دولت اسلامی» طی هشت ماه نفت و گاز عراق را در بازار سیاه ترکیه به مبلغ 800 میلیون دلار به فروش رسانده اند.
رمضان قدیروف رئیس جمهور چچن، به نوبه خود، خاطرنشان ساخت که ترکیه همیشه به اسلامگرایان افراطی کمک میکرد و تبدیل به پایگاهی برای جذب و اعزام افراد جنگجو به سوریه شده است. قدیروف در صفحه اینستاگرام خود نوشت: " رسانه های ترکی می نویسند که ترکیه همیشه به مردم چچن کمک می کرده است. بله، شما به وهابیون و تروریست ها کمک، و برای آنها پول جمع آوری می کردید. آنها را معالجه میکردید، و اودوگوف ها، عمروف ها و باسایف ها را برای استراحت می پذیرفتید. آنها و همدستان شان اعمال تروریستی انجام می دادند و مردم چچن را از بین می بردند. این است کمک شما؟".
به گفته او، کلیه جنایتکاران جهان، از طریق ترکیه عبور می کنند. رهبر چچن اعلام کرد: "ترکیه با داعش مبارزه نمی کند! با آنها تجارت می کند، از او نفت می خرد و از دشمنان اسلام که هزاران مسلمان را به قتل می رسانند، حمایت مالی می کند ".
اردوغان - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
حل معمای نفت، آنکارا و داعش در دستان اردوغان
 خاویر کاسیو، نماینده پارلمان اروپا اعلام کرد که به عقیده او، زمان آن فرا رسیده که گوش های ترکیه را به خاطر همدستی جنایتکارانه با گروه های تروریستی پچیده شود.
فرانسوا فیون نخست وزیر سابق فرانسه نیز در مورد شواهد خود گفت که تقریباً تمام نفت صادراتی داعش، مستقیما به پالایشگاه های ترکیه منتقل می شود. او گفت: " تجارت، مستقیماً با شرکت های ترکیه ای انجام می گیرد و تبانی بین ترکیه و گروه "دولت اسلامی"، آشکارا وجود دارد".
دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه نیز از موضعگیری آنکارا "با توجه به اطلاعات موجود در رابطه با منافع مالی مستقیم برخی مقامات رسمی ترکیه با صادرات محصولات نفتی تولید شده توسط داعش"، تعجب نمیکند.
علاوه بر این کاخ سفید از ترکیه خواست تا مرزهای خود را بر روی پیکارجویان ببندد. نشریه وال استریت ژورنال با استناد به منبع خود در کاخ ریاست جمهوری آمریکا می نویسد: "بازی تغییر کرده است. بس است یعنی بس است. بستن مرزها ضروری است. این یک تهدید بین المللی است که از سوریه نشات گرفته و از طریق ترکیه عبور می کند."

ادامه دارد…..

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала