جشنواره سویاتسلاو ریختر

© Sputnik / Vladimir Vyatkinتالار کنسرت موزه پوشکین
تالار کنسرت موزه پوشکین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیانیست مشهور روسیه مبتکر اتحاد موسیقی و نقاشی بود.

چرا فقط دو روز  برای فروش مقدماتی  بلیط های جشواره «  شب های دسامبر» اعلام شده است؟ دوستداران  این جشنواره در  سایت « کلاسیک فوروم. رو» اواخر  اکتبر این سوال را  مطرح کردند.  در پاسخ گفته شد: بلیطی برای روز سوم باقی نمی ماند… واقعا هم همینطور است.  جشنواره بین المللی « شبهای دسامبر  سویاتسلاو ریختر»  که 35 — مین بار است در موزه هنرهای تجسمی پوشکین  برگزار می شود  نه تنها محبوبیت خود را حفظ کرده است  بلکه با گذشت سالها  از طرفداران بیشتری برخوردار می شود.

مارینا لوشاک  مدیر موزه در این خصوص گفت:   سنت خجسته موزه ما ادامه دارد و  هر چیزی که با  این رسم و  اجرای آن  در ارتباط است، مایه غرور و افتخار ماست.   حرکت بسوی  سنتز  هنر  که بطور فعالی   امروزه در  فضای فرهنگی جهان جریان دارد سالها پیش از موزه ما آغاز شد.

سویاتسلاو ریختر، پیانیست  مشهور مبتکر ایده ها و پروژه های زیادی  از جمله  اتحاد  موسیقی و نقاشی بود.   یک ماه  این اتحاد  در برنامه  جالب و بی نظیر جشنواره  به نمایش گذاشته می شود  که فقط ستارگان  و شاهکارهای  موزه های مشهور جهان در آن شرکت دارند.  ریختر مبتکر این  نوع جشنواره بود که  یوری باشمت —  رهبر کنونی  جشنواره « شب های دسامبر» آن را ادامه می دهد.  نوازنده مشهور آلت و  گروه  مجلسی  تحت رهبری او «   تک نوازان مسکو»   برنامه موزیکال  جشنواره را افتتاح کرد.  در  اعلان آگهی جشنواره نام های  دیگر  نوازندگان مشهور  نیز  مشاهده می شود — دانیئل تریفونوف  و الکساندر   هاندین   پیانیست های لهستانی  و آلیونا بایِوا نوازنده ویلون  و « صدای  زیبای فرشته ای»  یولیا  لِژنووا… « گروه  ستارگان روسیه»  با هنرنمایی همکاران  آنها از آمریکا و فرانسه و ایتالیا و سوئیس و هلند  و آرژانتین  کامل می شود.

نمایشگاه  « موضوعات جاویدان هنر»  بخش نقاشی  « شبهای  دسامبر» را تشکیل می دهد.

ایرنیا آنتونوف  هماهنگ کننده  جشنواره و  رئیس  موزه  هنرهای تجسمی  پوشکین  در این خصوص گفت:   هنر  در تمام دوران موجودیت خود  در باره همه چیز تعریف کرده است.  اما بعضی موضوعات از  توجه خاصی برخوردار شدند.  این آثار  تاریخ هنر را پشت سر گذاشته  و  هر نسل از نقاشان آن را تکرار می کند.  « عشق» به عنوان مثال یکی از این موضوعات است.  مشاهده اینکه این  موضوع  در  آثار  استادان نقاشی اعصار مختلف چگونه   پیاده شده و می شود  جالب است.

 سه موضع جاویدان دیگر  نمایشگاه  عبارتند از  « قهرمانی و  شجاعت» ، « زندگی و سرنوشت» ، «  انسان  و صلح».  در اینجا حیطه کار  وسیع  و فهرست نقاشان  طولانی است: آثار روس باستان تا  تابلوهای  نقاشان  معاصر اروپایی و  روس. لزومی ندارد در باره  مبرم بودن این  موضوعات  صحبت شود…

 زمانی موسسان  جشنواره می خواستند آن را «  هدایای  ولخوف» بنامند — زیرا عید میلاد  اروپایی بر آنها نقش بسته بود…  اما  نهایتا  تصمیم گرفتند عنوان بیطرفی برای آن انتخاب کنند — «  شب های دسامبر».  همه می دانند  که این فستیوال  یک  هدیه واقعی  عید میلاد است  و  دوستداران مسکویی  بیصبرانه  منتظر برگزاری آن هستند و آن را جشن  شخصی خود  در پایان یک روز سخت کار می دانند…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала