گزارش و تحلیل

مقاله نویس «تائون هال»: ترکیه دشمن ناتو می‌شود

© Fotolia / Chubakoآیا پروژه های آکویو و "جریان ترکیه" لغو خواهد شد؟
آیا پروژه های آکویو و جریان ترکیه لغو خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مورخ «ویکتور داویس هانسون» مقاله نویس نشریه «تائون هال» نوشت: ترکیه عضو با سابقه ناتو اغلب برای پشتیبانی به این پیمان مراجعه می‌ کند ولی این کشور تنها در گفتار متحد اتحادیه ناتو است.

زمانی باراک اوباما به اروپاییان نصیحت می‌کرد که به چه دلیلی آن‌ها باید ترکیه بعنوان اولین کشور اسلامی را به عضویت ناتو بپذیرند و به «دوستی خاص» با اردوغان مباهات می کرد. هانسون می نویسد: ولی هرچه قدر بیشتر اوباما از اردوغان قدردانی می‌کرد به همان اندازه ترکیه بیشتر ضد غربی و ضد آمریکایی می شد. اردوغان در کشور خود «دمکراسی را ویران کرده و کشوری که در سابق لائیک بود به ملت اسلامی تبدیل کرد». او اخوان المسلمین را به سرنگونی حکومت در مصر تشویق کرد و اوباما را قانع کرد که سیاست ویرانگرانه آن حزب را قبول کند. اردوغان با انتقاد از سران اروپایی به خاطر برخوردشان به مهاجران اسلامی روز بروز بیشتر به ترک های غیر مسلمان کشور خود فشار وارد میاورد و همسایگان ترکیه — ارامنه، یونانی ها و کرد ها روز بروز بیشتر از ترکیه می ترسند.

ترکیه از داعش نفت خریده و در سراسر جهان می فروشد - اسپوتنیک ایران
ترکیه از داعش نفت خریده و در سراسر جهان می فروشد
 اردوغان «عدالت می طلبد» و از تجاوز روسیه به حریم هوایی ترکیه که گویا صورت پذیرفته ،گله می کند. ولی خود ترکیه نیز در این کار بی‌گناه نیست. «ویکتور داویس هانسون» داده‌هایی ذکر می‌کند که مطابق آن هواپیماهای ترکیه تنها در سال 2014 بیش از 2200 بار حریم هوایی یونان همپیمان ناتویی خود را نقض کرد. به عقیده این مقاله نویس این فقط برخی علایمی است که موضع ضد غربی ترکیه را ثابت می کند. وی در پایان نوشت: «یگانه چیزی که برخورد مثبت اوباما به ترکیه را توجیه می کند- وضع استراتژیک آن در منطقه، قدرت نظامی و موجودیت پایگاه های ناتو در اراضی آن است. بقیه چیز ها نشان می‌دهند که ترکیه بریاست اردوغان فقط در گفتار متحد ناتو می‌باشد و در عمل دارد به دشمن آن تبدیل می شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала