گزارش و تحلیل

بازداشت یک پزشک ترک به جرم اهانت به اردوغان

© Sputnik / Alexander Vilfکاریکاتور اردوغان
کاریکاتور اردوغان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سیستم حکومتی همه کارمندان خود را به خاطر کنایه و یا موضع مخالف سرکوب می کند.

یک پزشک ترک به جرم بی احترامی به رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه متهم شد. جرم این پزشک قرار دادن عکس اردوغان و شخصیت خیالی گالوم از فیلم «ارباب حلقه ها» و تعجب و شوق آنها از دیدن همدیگر بود. این پزشک عکس را در صفحه اجتماعی خود منتشر کرده و کمی بعد آن را حذف کرد. با این حال، وی را به اتهام بی احترامی به رییس جمهور از خدمت دولتی برکنار کردند و حتی ممکن است محکوم به دو سال حبس نیز بشود. وکیل مدافع این پزشک که نامش بیلگین چیفتچی است، اعلام کرد که وی در چارچوب آزادی بیان عمل کرده و خلاف آن را باید اثبات کنند. وی در دفاع از موکل خود می گوید که گالوم در این فیلم شخصیت منفی نیست. به گفته وکیل مدافع، دفاع از شرافت رییس جمهور به دفاع از شرافت گالوم شخصیت این فیلم تبدیل شده است.

وکیل مدافع در گفتگو با رادیو اسپوتنیک می گوید که طی سال های اخیر در ترکیه بسیاری از کاریکاتوریست ها و کارکنان نشریات طنز به جرم اهانت به رییس جمهور محکوم شده اند.

وی در ادامه توضیح می دهد: «هیچ وقت در تاریخ جمهوری ترکیه این تعداد پرونده مرتبط با بی احترامی به شخص اول کشور مشاهده نشده است. وضعیت واقعا بحرانی است. این تعداد پرونده نشان می دهد که جامعه ترکیه تا چه اندازه از استانداردهای دموکراسی دور است. مساله به جایی رسیده که سیستم حکومتی همه کارمندان خود را به خاطر کنایه و یا موضع مخالف سرکوب می کند. افراد پیش از چاپ یک تصویر در شبکه های اجتماعی به این فکر می کنند که آیا بعد از انتشار بازداشت خواهند شد یا خیر. این مساله به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است. موکل من از همان ابتدا گفت که هیچ قصد بدی نداشته و نمی خواسته به کسی اهانت کند. او در چارچوب آزادی بیان عمل کرده و تمام دادگاه های اروپا در امور حقوق بشر و دادگاه قانون اساسی در اقدامات مشابه نیز این امر را تایید می کنند. متاسفانه دادگاه های داخلی کشور این موضوع را قبول ندارند.

دادستان گالوم را یک شخصیت منفی معرفی کرده است و ما با این عبارت مخالفت نموده ایم، زیرا گالوم در فیلم ارباب حلقه ها سمبل مبارزه بین خیر و شر است که در درون هر انسان رخ می دهد. پس از اینکه دفاعیات متهم را شنیدند، روشن شد که دادستان تصمیم خود را از قبل گرفته است و از تریلوژی ارباب حلقه ها نیز اطلاعی ندارد. قاضی هم گفت که فیلم را ندیده است. همین مساله سبب شد که جلسه رسیدگی به پرونده به تعویق بیفتد. در این فاصله قاضی فیلم را تماشا کرد و ما چند تحقیق مرتبط با گالوم به پرونده ضمیمه کردیم. ما یادآوری کردیم که این قبیل مقایسه ها درمورد سایر اشخاص تراز اول کشورها از باراک اوباما گرفته تا پاپ رم هم وجود دارد و تمام دنیا آن را شوخی می دانند».

قاضی دستور بررسی شخصیت گالوم را داد تا روشن شود که آیا به اردوغان بی احترامی صورت گرفته یا خیر. دو دانشمند روانشناس، کارشناس تلویزیونی و کارشناس سینمایی مسئول انجام تحقیقات شده اند.

به گفته وکیل مدافع، اگر دادگاه حکم بازداشت چیفتچی را صادر کند، به دادگاه حقوق بشر اروپا مراجعه خواهد کرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала