گزارش و تحلیل

اشتباه راهبردی اردوغان در تحریک روسیه برای ارائه شواهد خرید نفت از داعش – قسمت دوم

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر Премьер-министр Турции Реджеп Тайип Эрдоган
Премьер-министр Турции Реджеп Тайип Эрдоган - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که در صورت اثبات معامله نفتی آنکارا با گروه تروریستی "دولت اسلامی" ، آماده است تا از مقام خود استعفا دهد.

این اولین بیانیه بحث برانگیز رهبر ترکیه، که اقداماتش در سوریه، از طرف ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از پشت خنجر زدن توسط "حامیان تروریست ها" نام گرفت، نیست. حقایقی وجود دارد که ادعای آنکارا بر عدم مشارکت ترکیه در عرضه نفت استخراجی از قلمروی تحت اشغال تروریست ها را زیر سوال می برد. خبرگزاری اسپوتنیک توجه شما را به ادامه بخش دیگری از شواهد، جلب می کند.

گروه های مخالف در ترکیه
ادریس بالوکن، معاون حزب مخالف دموکراتیک خلق ها گفت که حمله نیروی هوایی ترکیه به جنگنده روسیه از پیش برنامه ریزی شده بود. به نظر وی، این رفتار را می توان میل به مداخله اردوغان در عملیات نیروی هوا فضای روسیه بر علیه تروریست ها در سوریه، دانست. 

اردوغان - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اشتباه راهبردی اردوغان در تحریک روسیه برای ارائه شواهد خرید نفت از داعش – قسمت اول
 محمت علی ادیب اوغلو، یکی دیگر از رهبر مخالفان، از اعضای حزب اصلی مخالف ترکیه نیز می گوید که اتهامات علیه دولت ترکیه، بی اساس نیست. ادیب اوغلو گفت: "دولت اسلامی از محل صادرات نفت، 800 میلیون دلار در سال درآمد داشته و آن را صرف خرید سلاح کرده است. بدین ترتیب نفت تبدیل به ابزاری برای تامین مالی تروریسم شده است. در کرکوک واقع در شمال عراق، چهار تاجر نفت، نزدیک به مسعود بارزانی رهبر کردهای عراق فعالیت دارند. که از طریق او، ده ها تن از فروشندگان، عمدتا از ترکیه، به خرید و فروش نفت در بازارهای جهانی دست دارند. در پارلمان در این مورد من از وزیر انرژی سوال کردم. پاسخ او بسیار جالب بود. او گفت: "ما نفت را از بارزانی در شمال عراق خرید می کنیم، اما نمی توانیم از منشا آن با خبر باشیم و این نمی تواند ما را نگران کند."

دستگیری روزنامه نگاران و نظامیان در ترکیه
پیش از این، جان دوندار، سردبیر روزنامه جمهوریت ترکیه و اردم گل خبرنگار آن نشریه پس از انتشار گزارشی در خصوص نقش داشتن دولت ترکیه در تحویل سلاح به تروریست های "دولت اسلامی"، دستگیر شدند. حتی تحقیق بر علیه روزنامه نگاران نیز به دستور اردوغان آغاز شد.

ترکیه از داعش نفت خریده و در سراسر جهان می فروشد - اسپوتنیک ایران
ترکیه از داعش نفت خریده و در سراسر جهان می فروشد
در ماه مه 2015 ، روزنامه عکسی از ستون کامیون های ترکیه را منتشر کرد. به گزارش این نشریه آنها حاوی سلاح و مهمات برای شورشیان بودند. علاوه بر این ویدئویی در اینترنت منتشر شد که بنا به اظهارات روزنامه نگاران، مقامات ترکیه برای تامین تروریست ها به کشورهای همسایه، سلاح عرضه می کنند. اما در حال حاضر نسخه کامل ویدئو برای مشاهده از دسترس خارج شده است. ظاهرا، مقامات محلی آن را مسدود و یا حذف کرده اند.
 در ابتدا مقامات ترکیه این اتهامات را رد و ادعا کردند که کامیون ها حاوی کمک های بشر دوستانه بوده، اما بعد، برخی از مقامات گفتند که سلاح هایی که در کامیون بوده، برای نیروهای شبه نظامی ترکمنِ مبارز در شمال سوریه اختصاص داشته است. در همین حال، اردوغان ضمن حمایت از این تفسیر می گوید که هیچ تفاوتی بین کامیون حاوی سلاح و عاری از آن وجود ندارد. به گفته وی، در هر صورت، کامیون ها برای حفظ منافع ترکیه به منطقه فرستاده شده اند.
ولادیمیر پوتین: رسانه‌های روسیه در خارج از کشور برای مقابله با تبلیغات یاری می رسانند - اسپوتنیک ایران
پوتین: خدا خواست هیئت حاکمه ترکیه را مجازات کند
 با این حال دیرتر سه تن از مقامات عالی رتبه نظامی، ژنرال ابراهیم آیدین، برهان الدین جهانگیر اوغلو، سرهنگ بازنشسته و ژنرال حمزه جلال اوغلو که در ژانویه 2014 کامیون های حاوی سلاح را توقیف کرده بودند، به دادگاه احضار شدند. درجعبه های دارای برچسب "احتیاط شکستنی!" در زیر داروهای پزشکی، مهمات کشف شد. این کامیون ها متعلق به سرویس اطلاعات ملی ترکیه بودند. نظامیان کشف کننده تسلیحات، به ایجاد گروه های تروریستی و جاسوسی متهم شدند.

روابط خویشاوندی
وزارت امور خارجه سوریه نیز به نوبه خود اعلام کرد که حادثه سرنگونی هواپیمای سوخو 24 روسی توسط F-16 ترکیه، به جهان ثابت کرد که رئیس جمهور ترکیه به تروریست ها کمک می کند و به واشنگتن نیز توصیه کرد تا اطلاعات مربوط به مشارکت بلال، پسر اردوغان در قاچاق نفت با "دولت اسلامی" را مورد بررسی قرار دهد.

ترکیه – حامی تروریسم - اسپوتنیک ایران
ترکیه – حامی تروریسم
 عمران الزعبی، وزیر اطلاعات سوریه می گوید: "تمام نفت های عرضه شده، متعلق به شرکت هایِ پسرِ رجب طیب اردوغان است. در همین راستا ترکیه پس از حملات روسیه به زیرساخت های داعش و انهدام بیش از 500 دستگاه خودروی حاوی نفت، واکنش عصبی از خود نشان داد. و این به شدت بر روی اعصاب اردوغان و شرکت های او تاثیر گذاشت".
به عقیده بسیاری از کارشناسان، بلال شخصا تجارت نفت را که بصورت غیرقانونی از طرف تروریست ها به ترکیه عرضه می شود، کنترل می کند.
دیمیتری پسکوف سخنگوی مطبوعاتی رئيس جمهور روسیه، همچنین گفت که مسکو اطلاعاتی در دست دارد که علاقمندی پسر اردوغان به تجارت نفت را به اثبات می رساند.
لازم به یادآوری است که وزیر انرژی دولت جدید ترکیه، داماد رئیس جمهور است.


ادارمه دارد…..

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала