گزارش و تحلیل

ترکیه مسیر رسیدن نفت جهادیون به کشورهای جهان – قسمت سوم

© AFP 2023 / Ozan Koseترکیه مسیر رسیدن نفت جهادیون به کشورهای جهان – قسمت سوم
ترکیه مسیر رسیدن نفت جهادیون به کشورهای جهان  – قسمت سوم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موضوع نقش فعالی که ترکیه در روند حمل و نقل و ارسال نفت استخراج شده توسط داعش در بازار جهانی بازی می کند از مدت ها پیش به موضوع بحث شدید تبدیل شده است.

بحث مربوط به همکاری ترکیه با داعش در بازار هیدروکربن ها را از " اسپوتنیک " دنبال کنید.
یکی از شرکت هایی که به حمل و نقل نفت عراق شمالی مشغول بود ، شرکت سوئیسی — هلندی Trafigura و دیگری Powertrans متعلق به هلدینگ چالیک است که مدیر کل آن نیز داماد اردوغان می باشد.
تانکر های شرکت Powertrans طی تمامی این سالها نفت کردستانی را به منطقه جیحان می رساندند و از آنجا آنرا به آمریکا ، اسرائیل، ایتالیا ، فرانسه ، آلمان و هلند می فروختند. خبرگزاری رویترز بر اساس اطلاعاتی که از مقامات رسمی دریافت کرده است اطلاع می دهد که Powertrans از طرف ریاست در اربیل و از طریق اجرای مناقصه نفت را به خریداران می فروخت. براساس اطلاعات منابع در گمرک ، تانکر " مارینواولا" به ترمینال نفتی هیوستن تقریبا 265 هزار بشکه نفت خام آورده است. هویت خریداران مشخص نشده است اما معلوم است که نفت را در ترمینال Delta Rubis ترکیه در تانکر ها بار زده اند. مشخص شد که تنها در آغاز سال 2015 در اسرائیل چهار ارسال نفت از عراق شمالی سازمان دهی شده بود. منابع اطلاع میدهند که کمپانی اسرائیلی ORL بخشی از این نفت را به عنوان سوخت برای فن آوری نظامی خود استفاده کرده است. بخش دیگر نفت دریافتی توسط تانکرهای SCF Altai به بندر اسرائیلی اشکلون فرستاده شدند. بر اساس پروتکل های مشاهده شده در کشتی های Foreks ، تانکر SCF Altai با بالابر 81 هزار تن نفت ، در تاریخ 20 ژوئن 2014 به بندر اسرائیل وارد شده و در آنجا بارش را خالی کرده است. درآمد های این حمل و نقل به حساب هالک بانک ترکیه واریز شده اند. معلوم شد که هفدهم و بیست و پنجم دسامبر سال گذشته در ترکیه ، دستگیری های گسترده ای در جریان عملیات مبارزه با رشوه خواری و فساد اداری صورت گرفت. در آن زمان 89 نفر که در بزرگترین رسوایی فساد در تاریخ ترکیه شرکت داشتند زندانی شدند، رسوایی که ریشه آن از بالاترین مقامات ترکیه نشئت گرفته بود. خبر غیر منتظره ی دیگری که همانند یک بمب منفجر شد ، اتهام حضور پسر اردوغان در فساد و رشوه خواری سطح دولتی بود، اردوغانی که در آن زمان مقام نخست وزیری کشور را داشت. در چهارچوب عملیات ها، جستجوهای متعددی صورت گرفت از جمله در خانه ی مدیر کل هالک بانک سلیمان اسلان. در خانه ی وی 520 هزار لیره ترکیه و دو میلیون 519 هزار و 800 یورو و 2 میلیون و 445 هزار 990 دلار پیدا شده و ثبت گردید. اسلان در آن زمان بیان داشت ، پول هایی که در جعبه هایی زیر کفش ها پنهان شده بودند ، پول هایی برای کمک مالی به بنیاد اجتماعی بودند.
در اسناد مشاهده شده ویکی لیکس در سال 2010 اطلاعاتی بود در خصوص اینکه مشاور اردوغان در آنزمان ، سهم خود را از درآمدهای تقلب نفتی اردوغان کسب می کند.
دیوید کوئن ، معاون وزیر دارایی آمریکا در مسائل مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی در بیانیه ای که در سال 2014 انجام داد گفت که بر اساس اطلاعات موجود داعش نفت خود را با تخفیف ویژه با واسطه های مختلف می فروشد که برخی از آنها در ترکیه هستند. سپس این واسطه ها به حمل و نقل نفت برای فروش مجدد آن مشغولند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала