صندوق بین المللی پول، یوآن چین را درسبد ارزهای ذخیره گنجاند

© AFP 2023 / Fred DufourКитайский юань
Китайский юань - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طبق تصمیم صندوق بین المللی پول، یوآن چین درسبد ارزهای ذخیره گنجانده شده است. پکن طی مدت بسیار طولانی در حال مذاکره درباره این بود که یوآن بخشی از باصطلاح سیستم SDR(حقوق برداشت ویژه) شود. معنای ارز ذخیره چیست و وضع چین در اقتصاد جهانی از این به بعد چگونه خواهد بود؟

یوآن در سبد ارزهای ذخیره صندوق بین المللی پول گنجانده خواهد شد اما این روند سریع نبوده و پس از رای گیری در اینباره ، حل مسائل فنی مربوطه ده ماه طول خواهد کشید. در حال حاضر دلار ارز اصلی در سیستم حقوق برداشت ویژه است.
سهم دلار در سیستم حقوق برداشت ویژه بیش از 40 درصد و سهم یورو اندکی کمتر از 40 درصد است. سهم پوند و ین در این سیستم تقریبا ده در صد است.اکنون این ارقام وضع اقتصادی واقعی را بازتاب نمی دهند چون مدتهاست که چین از لحاظ میزان محصول ناخالص ملی از ژاپن جلو زده است.
حالا صندوق بین المللی پول در نتیجه پیوستن یوآن به سیستم حقوق برداشت ویژه سرمایه های بیشتری به میزان 600 میلیارد دلار تا سال 2020 را دریافت می کند. از جمله 400 میلیارد دلار از بزرگترین صندوق های سرمایه گذاری و 200 میلیارد دلار از شرکت های و سرمایه گذاران خصوصی دریافت خواهد شد.
ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم که سیستم تبادل ارز برتون وودز تشکیل شد، نیمی از نمصول ناخالص جهان را تولید می کرد اما اکنون سهم امریکا به 20 درصد کاهش یافته است. زمان این فرا رسیده که صندوق بین المللی پول به وضع جدید واکنش نشان دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала