ایران از مدل جدید قراردادهای نفتی خود رونمایی کرد

© Fotolia / Borna_Mirایران از مدل جدید قراردادهای نفتی خود رونمایی کرد
ایران از مدل جدید قراردادهای نفتی خود رونمایی کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امروز شنبه همایش بین المللی رونمایی از مدل جدید قراردادهای نفتی (IPC) در ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری "ایرنا"، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران طی سخنانی در این همایش بین المللی اظهار داشت "در مدل جدید قراردادهای نفتی ایران شرایط برد — برد برای صنعت نفت این کشور و شرکت های بین المللی ایجاد شده است".
وی با اشاره به برخی اصول مورد توجه ایران در تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی گفت: "گسترش اکتشاف، افزایش ظرفیت تولید، افزایش مستمر ضریب برداشت از مخازن، استفاده از فناوری های جدید و جذب سرمایه گذاری خارجی از مهمترین نکات مورد توجه این قراردادها است".
زنگنه خاطر نشان کرد که ایران از فرصت همکاری با شرکت های بین المللی بعنوان اهرمی قوی برای انتقال فناوری و تقویت شرکت های داخلی خود استفاده می کند، و افزود: "هر شرکت خارجی که بخواهد در ایران کار کند، باید با یک شرکت ایرانی تایید صلاحیت شده شریک شود".
وزیر نفت ایران در ادامه با تشریح ویژگی های انواع مختلف قراردادهای نفتی گفت: در سال های گذشته از مدل "بیع متقابل" استفاده می شد که از طریق آن توانستیم توسعه برخی فازهای پارس جنوبی و میادین نفتی نظیر سروش و نوروز را به سرانجام برسانی اما حالا به شرکت های بزرگ پیمانکاری در بخش بالادستی صنعت نفت نیاز داریم و استفاده از مدل جدید قراردادهای نفتی فرصت مناسبی برای تاسیس این شرکت ها در داخل کشور به وجود خواهد آورد".
وی خاطر نشان کرد: "مدلی که امروز معرفی شده، به طور قطع بی نقص نیست اما در شرایط امروز ایران و منطقه، جوابگوی نیازهای توسعه صنعت نفت ایران است".

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала