گزارش و تحلیل

تهران – 2015: روسیه و ایران دارند محور خاور نزدیک می‌سازند

© Photo / Russian Presidential Press OfficeПрезидент России Владимир Путин и президент Исламской Республики Иран Хасан Роухани на церемонии фотографирования в Тегеране
Президент России Владимир Путин и президент Исламской Республики Иран Хасан Роухани на церемонии фотографирования в Тегеране - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین در تهران با آیت الله علی خامنه ای و حسن روحانی رئیس جمهور ایران دیدار کرد. مشارکت دو کشور در مورد سوریه و همکاری‌های اقتصادی دو کشور از موضوع های اصلی صحبت‌های آن‌ها بودند.

دو کشور مایلند نفود آمریکا در این منطقه را کاهش دهند و روسیه چندی پیش راه اندازی خط اعتباری 5 میلیارد دلاری ویژه ایران را اعلام کرد.

به گفته دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بیش از یک ساعت و نیم با پیشوای ایران صحبت کرده و «این معاشرت جنبه سازنده ای داشت».

بدون شک ایران و روسیه مسایل مناسبات اقتصادی دو‌جانبه را بررسی کردند(ایجاد بانک مشترک، برنامه هسته ای، تحویل تسلیحات و همکاری‌های نفت و گازی و در رشته حمل و نقل)، زیرا ایران «لقمه بسیار  لذیذی» است که روسیه نمی‌خواهد آنرا از دست دهد و حجم مبادله کالا فی ما بین در سال گذشته 1/7 میلیارد دلار بود و امسال باز هم کاهش پدیرفته که میزان بسیار اندکی برای اینگونه  کشور ها است. پسکوف می‌گوید «بله میزان کنونی تعاون و تعامل ما آشکارا با پوتانسیل کشورهایمان مطابقت ندارد».

با این همه شعیب بهمن کارشناس در امور خاور نزدیک، تفسیرگر پورتال خبری — سیاسی  IranianPolicy.net  بر آن است که دیدار ولادیمیر پوتین از ایران جنبه نمادین دارد. این سیاستشناس گفت:

 

غنچه تضمینی دانشمند سیاست شناس و عضو وابسته مرکز مطالعه ایران جنب مکتب مطالعه کشور های شرقی و آفریقایی لندن به «اسپوتنیک» چنین گفت:

جبنه نمادین این دیدار در آن نهفته است که در جریان آن دو طرف موضع خود را در مورد بجران سوریه را خاطرنشان می کنند. قبلاً از روسیه و ایران دعوت شد که در مذاکرات وین در باره امکان رفع سیاسی این بحران با شرکت آمریکا و کشور های اروپایی سهم بگیرند. الان نکته جالب این است که مسکو و تهران نیز به این فرایند پیوسته و همه گونه ابتکار ها باید با حضور این دو کشور مهم معرفی و اجرایی شوند. به نظرم روسیه و ایران فعالیت‌های خود را از لحاظ اولویت های استراتژیک هماهنگ می کنند. هر دو کشور حاضرند با کارزار های معطوف به تعویض حکومت ها مطابق سناریو های «انقلاب های رنگی» تحریک شده از سوی غرب مقابله کنند. هم مسکو و هم تهران بر آن هستند که حضور غرب در سوریه می‌تواند دستاویزی برای مداخله در امور داخلی این کشور باشد و این نکته برای هر دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. بعلاوه ایران و روسیه از نظریه جهان چندقطبی پیروی می‌کنند و اما کشور های غربی ایده تسلط خود را در این منطقه پیاده می کنند.

کارشناسان می‌گویند که مواضع مسکو و تهران در خصوص مسایل کلیدی سیاست بین‌المللی در تاریخ معاصر هرگز مانند حالا چنین نزدیک نبود. رشته سخن به دکتر رسول نفیسی کارشناس امور ایران در دانشگاه استرایر ویرجینیای آمریکا واگذار می شود:

«ایران از انزوا خارج شده و به شریک مهمی در استحراج گاز و دیگر رشته‌ها بدل می شود. نکته قابل توجه اینکه مناسبات تهران و مسکو در اوج خود قرار دارد: چنین وضع امور هرگز نه در قرن 20 و نه در قرن 21 مشاهده نشده بود. ما شاهد تشکیل یک پیمان جدید منطقه ای در خصوص چند موضوع از امنیت جهانگردان گرفته تا همکاری‌های اقتصادی و اجتماعی می شویم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала