خطر مرگ میلیونها انسان در آینده به علت بی اثر شدن آنتی بیوتیک ها

© Sputnik / Sergey Venyavskyخطر مرگ میلیونها انسان در آینده به علت بی اثر شدن آنتی بیوتیک ها
خطر مرگ میلیونها انسان در آینده به علت بی اثر شدن آنتی بیوتیک ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: پیدا شدن میکروبی که هیچ آنتی بیوتیکی روی آن اثر ندارد یک زنگ خطر بزرگ جهانی است که در آینده جان میلیونها نفر را می گیرد در حالی که خیال می کردیم، بیماریهای عفونی را کنترل کرده ایم.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا، رسول دیناروند درباره وضعیت ایران و جهان، پس از شناسایی یک نوع میکروب در چین که قویترین آنتی بیوتیک نیز بر آن بی اثر است، نسبت به خطر مرگ میلیونها انسان در آینده به علت بی اثر شدن آنتی بیوتیک ها هشدار داد.
وی ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی بی اثر شدن آنتی بیوتیک ها چهار علت اصلی دارد، اول مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک، دوم تجویز غیر منطقی آنتی بیوتیک توسط پزشکان، سوم قطع مصرف آنتی بیوتیک تجویز شده در حالی که مصرف آن نیاز بوده و چهارم مصرف غیر مستقیم آنتی بیوتیک از طریق مصرف باقیمانده آن در گوشت دام و طیور.
دیناروند گفت: همه این چهار عامل در ایران نیز وجود دارد و خطر مقاومت میکروبها نسبت به آنتی بیوتیک و پیدا شدن میکروبهای جهش یافته ای که نسبت به همه آنتی بیوتیک ها مقاوم باشند، مانند آنچه در چین رخ داده است، در ایران هم وجود دارد.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مطالعات درباره مقاومت میکروبها در برابر آنتی بیوتیک به طور مداوم در کشور انجام می شود و هنوز تحقیقی در کشور نداریم که نشان دهد میکروبی پیدا شده که هیچ آنتی بیوتیکی روی آن اثر نداشته باشد.

ایرانی ها 20 درصد بیشتر از اروپایی ها آنتی بیوتیک مصرف می کنند
وی افزود: مطالعات وزارت بهداشت نشان می دهد که مصرف داروهای تمام گروه های درمانی در کشور از متوسط کشورهای اروپایی پایین تر است به جز آنتی بیوتیک که مصرف ایران بین 10تا 20 درصد بیشتر از متوسط مصرف اروپاست و این طور نیست که مصرف آنتی بیوتیک در ایران چند برابر اروپا باشد.
دیناروند گفت: بالاتر بودن مصرف آنتی بیوتیک در ایران می تواند به این دلیل باشد که هنوز بیماریهای عفونی در کشور ما یک مسئله جدی است اما علت دیگر آن این است که هنوز در ایران رفتار نادرست، تجویز بی رویه و مصرف غیر منطقی آنتی بیوتیک وجود دارد و این خطر بسیار بزرگی است.
رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد پیدایش میکروبهای جهش یافته ای که هیچ آنتی بیوتیکی روی آن کارگر نباشد، جدی است و یک نمونه آن تحقیقی است که اخیرا در چین انجام شد و نشان داد که چنین میکروبی متولد شده است.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از این خطر جهانی، بارها توصیه کرده است که هیچ بیماری بدون تجویز پزشک آنتی بیوتیک مصرف نکند، پزشکان آنتی بیوتیک را فقط زمانی تجویز کنند که بیمار واقعا به آن نیاز دارد و بیماران نیز دوز آ نتی بیوتیک تجویز شده پزشک را که مورد نیازشان بوده تا آخر مصرف کنند.
دیناروند در پاسخ به پرشش خبرنگار ایرنا که میزان مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در کشور چقدر است، گفت: آمار مصرف خودسرانه را ندارم اما هر سه اقدامی که سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده انجام نشود، در کشور ما در حال انجام است.

شناسایی داروخانه هایی که بدون نسخه آنتی بیوتیک می دهند
وی افزود: هم مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک داریم و بارها بازرسان سازمان غذا و دارو به عنوان یک شخص عادی به داروخانه مراجعه کرده و بدون نسخه آنتی بیوتیک گرفته اند، بارها دیده شده که پزشکان بدون نیاز بیمار، برای او آنتی بیوتیک تجویز کرده اند و پر بودن جعبه های دارویی مردم از آنتی بیوتیک در خانه ها نیز نشان می دهد که قبلا دوز تجویز شده پزشک را تا آخر مصرف نکرده اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала