گزارش و تحلیل

ایران و روسیه نه رقیب بلکه شرکای گازی هستند

© AFP 2023 / Atta Kenareمیدان آزادی در تهران
میدان آزادی در تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفر ولادیمیر پوتین به ایران 23 نوامبر آغاز می شود.

 به گزارش سپوتنیک، 23  نوامبر سال 2015،  ولادیمیر  پوتین  رئیس جمهور روسیه  سفری به ایران خواهد داشت تا در  نشست  رهبران  کشورها — اعضای همایش کشورهای صادرکننده  گاز  شرکت کند.  سفر ولادیمیر پوتین به ایران  مورد توجه خاصی قرار دارد.  زیرا این دومین سفر وی به ایران طی 7  سال گذشته است.  همانطور که انتظار می رود در  چارچوب  «  اوپک گازی» قرار است  دیدارها و مذاکرات  رئیس جمهور روسیه  با  آیت الله خامنه ای  مقام معظم  رهبری  ایران  و  حسن  روحانی رئیس جمهور ایران  و رهبران  کشورهایی برگزار شود که برای شرکت در  همایش  به ایران سفر خواهند کرد.  مضمون  سخنرانی  رئیس جمهور روسیه  در همایش  و  موضوعات احتمالی  بحث های دو جانبه  با  رهبران گازی  منطقه   فعلا  فاش نشده است.  به عقیده  سپوتنیک پرشین،  تعامل مسکو و تهران  در رشته گاز از جمله مسائل کلیدی  مذاکرات  خواهد بود.

امید  شکری  دانشیار  کرسی  مناسبات بین الملل  دانشگاه  ترکیه « یالوف»  در این خصوص اظهار نظر نمود.

 

 

این کارشناس  متذکر شد  که ایران و روسیه  در شرایط کنونی  با وجود پتانسیل خوب منابع طبیعی و مواد انرژی زا، بعید است به رقابت شدید با یکدیگر  برخیزند.  دورنمای  همکاری  در  رشته  نفت و گاز  به عنوان  مشارکت خوب  ارزیابی می شود و  نه رقابت شدید.

 

کارشناس محترم  همچنین  اعلام نمود  که  احتمالا بازگشت شرکت های نفت و گاز روسیه  به ایران  برای شرکت  در پروژه های مشترک موضوع  صحبت  ولادیمیر پوتین با  همکاران ایرانی خواهد بود. پس از لغو تحریم ها، گاز پروم و لوک اویل  از شانس بیشتری برای کار در ایران برخوردار خواهند شد. زیرا در  سالهای گذشته  این  شرکت ها  در همکاری با ایران به عنوان  شرکای  مطمئنی شناخته شده اند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала