گزارش و تحلیل

وزارت خارجه روسیه: عمل تروریستی در «ای 321» روسی – انتقامگیری اسلامگرایان به خاطر مقابله روسیه با داعش

© Sputnik / Maxim Blinovوزارت خارجه روسیه: عمل تروریستی در «ای 321» روسی – انتقامگیری اسلامگرایان به خاطر مقابله روسیه با داعش
وزارت خارجه روسیه: عمل تروریستی در «ای 321» روسی – انتقامگیری اسلامگرایان به خاطر مقابله روسیه با داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
«ایلیا روگاچوف» رئیس اداره مسایل چالش ها و تهدید های جدید وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با روزنامه «کامرسانت» چاپ مسکو گفت: انفجار در هواپیمای روسی در حال پروار بر فراز مصر احتمالاً انتقام اسلامگرایان از شرکت روسیه در مبارزه علیه گروه تروریستی «دولت اسلامی» - داعش است.

روگاچوف تأکید کرد «احتمالا این عمل انتقامگیری داعش بخاطر شرکت ما در مبارزه علیه داعش در سوریه است. ولی من شک ندارم که اگر کاری نکنیم مقیاس خطر تروریستی برای ما جدی‌تر شود. مگر می‌توانیم در انتظار آن بنشینیم تا داعشی ها بصورت مستقیم به در ما بزنند؟ معتقدم که جواب صحیح یعنی مبارزه قاطعانه به تروریسم و از بین بردن این ورم سرطانی است، در موقع ای که این ورم هنوز «تنها» نصف سوریه و تقریباً نصف عراق را در بر گرفته است».

به گفته نماینده وزارت امور خارجه روسیه، در مسکو از سرگیری تلاش‌ها جهت تیره کردن موقعیت در روسیه به کمک داعش را پیشبینی می‌کنند و به این خاطر «کل تهدید ها امنیتی به روسیه با دقت و در سطح حرفه‌ای در نظر گرفته می شوند». «رهبران کشور ما بارها اعلام کردند که هدف عملیات نیروی هوافضای روسیه در سوریه جلوگیری از این خطر در سرحدات دوردست است».

روگاچوف یادآوری کرد که «تجربه عملی مقابله روسیه با تروریسم بین‌المللی در قففاز شمالی یگانه نمونه موفقیت آمیز از این نوع عملیات است و تا به حال تاریخ چنین تجربه رادیکال زدایی بخشی از اهالی را ندیده است.

وی در باره عملیات فرانسه در سوریه گفت که مسکو از اعمال رهبری فرانسه معطوف به تخریب زیرساخت نفتی آن کشور بوسیله ضربات هوایی حمایت نمی کند.

سقوط هواپیمای مسافربری روسی در مصر - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
سقوط هواپیمای مسافربری روسی در مصر
 روگاچوف اشاره کرد پس از آغاز عملیات نیروی هوافضای ما و اعمال زمینی موفقیت آمیز ارتش سوریه، فرانسوی‌ها تصمیم گرفتند به هدف‌های موجود در خاک سوریه با استناد به بند 51 منشور سازمان ملل متحد در باره حق دفاع از خود ضربه وارد کنند. ما نمی‌توانیم از این اقدامات پشتیبانی کنیم. در درجه اول به این خاطر که آن‌ها بدون موافقت دولت سوریه انجام می شوند. بمباران زیرساخت نفتی مشروط به ملاحظات دیگری بوده و از نظر دفاع از خود اصلاً موجه نمی باشند.

دیپلمات روس در پایان اظهار داشت: «من ظن آن دارم که شرکای فرانسوی بر آن هستند که ارتش سوریه ناگزیر به پیشروی موفق خواهد پرداخت و نواحی نفت خیز و واحد های نفتی دوباره در اختیار دولت سوریه قرار خواهد گرفت. چون بشار اسد و داعش برای فرانسه به یک سان دشمن هستنند آن‌ها هر دو را بمباران می کنند. در ضمن آن‌ها هدف‌ها مشابه در خاک عراق را بمباران نمی کنند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала