گزارش و تحلیل

دستاوردهای نمایشگاه هوایی ماکس 2015- گفتگو با برگزارکننده نمایشگاه ماکس

© Sputnik / Maksim Blinovدستاوردهای نمایشگاه هوایی ماکس 2015- گفتگو با برگزارکننده نمایشگاه ماکس
دستاوردهای نمایشگاه هوایی ماکس 2015- گفتگو با برگزارکننده نمایشگاه ماکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سایت رسمی ماکس اقدام به انتشار دستاوردها و بررسی وضعیت آماری نمایشگاه هوایی ماکس 2015 نمود که در این گزارش ابتدا به بررسی آن پرداخته و در ادامه، گفتگو با آقای نیکلای الکساندرویچ زانگین معاون شرکت «آویاسالن» و مجری برگزاری نمایشگاه ماکس ارائه می گردد.

خبرگزاری اسپوتنیک، دوازدهمین نمایشگاه بین المللی هوا و فضا ماکس از 25 تا 30 آگوست 2015 برگزار شد. علی رغم برخی عوامل نامطلوب سیاسی و اقتصادی در روسیه، ارزش مالی توافقنامه ها و قراردادهایی که در این نمایشگاه منعقد گردید، بیش از 350 میلیارد روبل ارزش گذاری شد. نمایشگاه ماکس امسال پذیرای 404 هزار شرکت کننده و مهمان بود. در مراسم افتتاحیه ماکس ولادیمیر پوتین بر نقش مهم این نمایشگاه برای توسعه صنعت و تجارت هوا و فضا تاکید نمود. همانطور که رئیس جمهور روسیه نیز در سخنرانی خود بر آن تاکید کرد، صرف نظر از وضعیت سیاسی فعلی در دنیای بین الملل، ماکس مانند سالهای قبل، به عنوان یک فضا و پلت فرم موثر برای گفتگوهای تخصصی و توسعه همکاری صنعتی و پیدا کردن شرکای جدید ایفای نقش نمود.

Истребитель Т-50 - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
جنگنده "ت- 50" ستاره نمایشگاه هوافضای ماکس- 2015
 از نظر داده های آماری، در مجموع 878 شرکت و سازمان در این نمایشگاه حضور داشتند که 151 شرکت آن خارجی و از 30 کشور جهان بودند. هزار متر مربع فضای پاویلیون ها و 8 هزار متر مربع فضای باز نمایشگاه بود. 87 مذاکره فشرده در محل شله های مهم برگزار گردید و بیش از 50 هیات رسمی و 66 هزار متخصص در هفته نمایش هوایی روسیه حضور یافتند. علی رغم شرایط پیچیده جهانی و تحریم ها به هر حال کمپانی های بزرگ جهان مانند قبل حضور خود در ماکس را حفظ کرده بودند. فرانسه، آمریکا، جمهوری چک و بلژیک تولیدات و محصولات خود را در معرض نمایش قرار دادند. لازم به ذکر است که در این نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین مشارکت گسترده داشتند. به صورت کلی خاطر نشان می گردد که در مقایسه با ماکس دوره قبل شاهد افزایش مذاکرات تجاری و جلسات بودیم. با توجه به اهمیت نمایشگاه نزدیک 4 هزار نفر ژورنالیست و خبرنگار از 580 مرکز خبری روسیه و 158 رسانه خارجی منجمله 43 کانال تلویزیونی روسی و 26 کانال تلوزیونی خارجی این نمایشگاه را تحت پوشش خبری قرار دادند. برای اولین بار در اینترنت اکانت (حساب) رسمی ماکس ایجاد شد و بیش از 90 هزار نفر نیز در آن ثبت شدند.

منجمله موضوعات دارای اهمیت حضور نمایندگان و مقامات دولتی بود و بیش از 50 کنفرانس و میزگرد برقرار گردید که 200 نفر شرکت کننده داشته و مسائلی از قبیل توسعه صنعت هوا فضا، فن آوری های جدید و مشکلات آموزش پرسنل مورد بحث قرار گرفت. لازم به ذکر است اولین کنگره «اوراسیا هوا و فضا» و کنفرانس علمی- فنی « مواد و فن آوری نسل جدید» در آستانه نمایش هوایی در مسکو برگزار شد. این کنگره نیز 1000 شرکت کننده داشت و کارشناسانی از موسسات تحقیقاتی آژانس فضایی روسیه و دیگر کشورهای اوراسیایی در آن حضور داشتند.

همانطور که پوتین هم در سخنرانی خود اعلام نمود، وضعیت بسیاری از قراردادهای روسیه منجمله، عرضه هواپیماهای مدرن «سوخو سوپرجت 100» در این نمایشگاه تعیین گردید و قرارداد عرضه 32 هواپیمای سوخو امضاء شد. در مجموع با توجه به 28 لاینر دیگر از این تیپ در مجموع ارزش معاملات به 130 میلیارد روبل رسید، و در صورت تحقق کامل دیگر توافقات، امکان اجاره هواپیماهای سوخو به ارزش 200 میلیارد روبل نیز حاصل خواهد شد. همانطور که گفته شد، با در نظر گرفتن موافقت نامه های همکاری و تعهدات سرمایه گذاری، توافقات و معاملات ماکس 2015 به مبلغ 350 میلیارد روبل برآورد شده است.

Заместитель председателя правительства РФ Дмитрий Рогозин и вице-президент Ирана Сорену Саттари на открытии Международного авиационно-космического салона МАКС-2015 - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ایران در دیدار از نمایشگاه ماکس 2015
 کمپانی «روس آبارون اکسپرت» دو معامله برای عرضه هواپیمای آموزشی — نظامی یاک 130 به جمهوری بلاروس و همچنین سیستم های موشکی ضد هوایی "تور M2K" را انجام داد. علاوه بر آن، با دولت اردن توافقی به منظور عرضه سیستم عاملهای چتر نجات P-7 را امضا نمود و با شرکت اسپانیایی HISDESAT Servicios Estrategicos S.A قراردادی در خصوص راه اندازی ماهواره فضایی Paz منعقد کرد. ارزش این معاملات در چارچوب همکاری های نظامی فنی اعلام نشده است. علاوه بر این، ارزش مالی بخش قابل توجهی از این قراردادها، پروتکل ها و یادداشت های امضا شده توسط شرکت های بزرگ، به صورت عمدی افشا نگردید.

در برنامه پرواز ماکس طی 6 روز 90 وسیله پروازی شامل 42 هواپیما متشکل از 7 تیم آکروباتیک در آسمان شهر ژوکفسکی به پرواز درآمدند. از نیروی هوا و فضا فدراسیون روسیه چهار تیم آکروباتیک و همچنین برای اولین بار از کشور لیتوانی نیز یک تیم آکروباتیک حضور داشتند و البته کمپانی ایرباس نیز هواپیمای A350 را به نمایش گذاشت. علاوه بر آن در نمایش ثابت ماکس 133 هواپیما با کاربردهای مختلف به نمایش درآمد. ضمنا برای اولین بار "جشنواره سرعت YOKOHAMA" برگزار گردید.

بخش مهمی از نمایشگاه ماکس اختصاص به غرفه های دانشجویی و محققان جوان اختصاص داشت و برنامه های علمی، امکان پروازهای شبیه سازی، تشریح وضعیت فنی هواپیماها، کاربردهای گوناگون هواپیماها و مباحث تخصصی در نظر گرفته شده بود. ضمنا بخش های ویژه ای نیز به ارائه خدمات و برنامه های سازمان یافته برای جانبازان صنعت هوافضا و وزارت دفاع، و همچنین افراد معلول در نظر گرفته شده بود. در این برنامه ها شرایطی برای دیدار و گفتگو جوانان با جانبازان وزارت دفاع و نیروی هوایی روسیه و بلاروس ترتیب داده شده بود.

دولت مسکو(شهرداری مسکو)، کنگره ملی هوا و فضا روسیه و اداره مرکزی شهر ژوکفسکی به صورت مشترک مسئول برگزاری این نمایشگاه بودند. کل بازدید کنندگان از ماکس 2015 حدود 404 هزار نفر برآورد گردید و به منظور رفاه و برقراری نظم کل سیستم حمل و نقل شهری در این مدت بر اساس برنامه دقیق به کار گرفته شده و تحت تدابیر امنیتی شدید بود.
در برگزاری این نمایشگاه از سرتاسر مسکو نیروهای داوطلب از میان دانشجویان شرکت داشتند.
فرصتی پیش آمد تا با آقای نیکلای الکساندرویچ زانگین معاون شرکت «آویاسالن» و مجری برگزاری نمایشگاه ماکس در خصوص دیتاوردهای ماکس 2015 به گفتگو پرداخته و نظر ایشان را در خصوص ارزیابی هایی که از سوی رسانه های خارجی صورت گرفته بپرسیم.

دستاوردهای  نمایشگاه هوایی ماکس 2015 برای بخش خصوصی صنایع هوایی ایران- گفتگو با دکتر امین سالاری - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
دستاوردهای نمایشگاه هوایی ماکس 2015 برای بخش خصوصی صنایع هوایی ایران- گفتگو با دکتر امین سالاری
 — اولا باید بگویم که ما رسانه های خارجی را با دقت بررسی کرده ایم و باید بگویم که ارزیابی تمام آنها از نمایشگاه مثبت است. من شخصا به عنوان مجری برگزاری نمایشگاه خدمت شما عرض می کنم که دستاوردهای مثبت این نمایشگاه بسیار بیشتر از برخی کاستی ها و نواقص آن بوده است. ما به خاطر تحریم های غرب شاهد عدم حضور دو کشور بودیم، یکی اوکراین که 80 کمپانی را شامل می شد و دیگری اسرائیل که به صورت یک حرکت تبلیغاتی از حضور در نمایشگاه سرباز زد. البته در نتیجه آن ما موفق به پیشروی درعقد قرارداد جدید پروژه اس 300 با کشور ایران شدیم. اگرچه ما این دو کشور را در جمع حاضران در نمایشگاه نداشتیم، اما در عوض دوستان دیگر ما مانند کشور چین و ایران حضور خود را افزایش دادند. باید بگویم که کیفیت حضور کشور چین در این نمایشگاه نسبت به دوره قبل 3 مرتبه یعنی چیزی حدود 200 درصد افزایش یافت، این یک رقم بسیار حیرت انگیز به حساب می آید. همچنین کیفیت حضور جمهوری اسلامی ایران نیز بسیار افزایش یافت. در مقایسه با سال قبل لازم به ذکر است که اولا از نظر مساحت سالن ایران بسیار بزرگتر از دوره قبل بود، حدودا سه برابر دوره قبل بود.
— در کل باید عرض کنم که حضور کشورهایی مانند ایالات متحده هم نسبت به قبل اصلا کمتر نبود و یا کمپانی ایرباس همانند سالهای قبل در این نمایشگاه حضور داشت. مساحت پاولیون کشوری مانند فرانسه نیز کاهش نیافت و یا سوئدی ها حضور بسیار فعالی داشتند. بنابراین می توان گفت که به صورت کلی از این حیث نتایج مثبتی به همراه داشت. قراردادهای مختلفی هم در این نمایشگاه میان کشورها منعقد شده است که بازتاب آن را در صنعت هوایی دنیا باید مشاهده نماییم و حتی نمایشگاه هوایی کشور امارات اکنون میزبان برخی کمپانی ها است که مذاکرات مقدماتی آن در نمایشگاه ماکس صورت گرفته است.
— در پایان لازم است بگویم که تحریم های غرب نتوانست تاثیر چندانی بر وضعیت فعالیت نمایشگاه بگذارد. در واقع تاکید می کنم که اتفاقا درست در همین شرایط تحریم افزایش کیفیت و دستاوردهای مثبت هم داشته است. توجه داشته باشید که ماکس منجمله نمایشگاه هایی است که شخص رئیس جمهور آن را افتتاح و بازدید می نماید. امسال ماکس پذیرای مهمانان ویژه منجمله معاون علمی رئیس جمهور ایران آقای دکتر ستاری، عبدلله دوم حاکم اردن و همچنین ولیعهد کشور امارات بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала