دانشمندان ایرانی از نسل پیشرفته ربات انسان نمای «سورنا» رونمایی کردند (ویدیو)

© Sputnik / Valeriy Melnikovدامشندان ایرانی از نسل پیشرفته ربات انسان نمای «سورنا» رونمایی کردند) ویدیو)
دامشندان ایرانی از نسل پیشرفته ربات انسان نمای «سورنا» رونمایی کردند) ویدیو) - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان دانشگاه تهران از ربات انسان نمای سورنا ۳ که ساخت ایران است، رونمایی کردند.

به گزارش خبرگزاری "مهر"، پروژه نسل سوم ربات انسان نما ملی سورنا در تاریخ بیستم خرداد ماه سال جاری (10 ژوئن) به انجام رسیده است.
سورنا ۳ با قدی برابر با ۱۹۰ سانتی متر و وزنی در حدود ۹۸ کیلوگرم در زمره ربات های انسان نما با اندازه واقعی انسان بالغ قرار می گیرد.
سورنا ۳ قادر است از هر دو طریق بینایی و شنوایی با محیط ارتباط برقرار کند و قابلیت صحبت کردن به صورت محدود را دارد.
همچنین شناسایی و تغییر صورت افراد در حال حرکت از دیگر قابلیت های سورنا ۳ به شمار می رود. این ربات در حوزه شنوایی مجموعا ۲۰۰ کلمه/جمله فارسی را می شنود. همچنین این ربات وضعیت بدن افراد را تشخیص می دهد و قابلیت تکلم ۲۰۰ کلمه/جمله هوشمند را دارد.
پروژه ربات انسان نما ملی سورنا ۳ توسط مرکز سیستم ها و فناوری های پیشرفته (CAST) دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران با مدیریت عقیل یوسفی کما مجری طرح و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان کارفرما انجام گرفته است.
در این پروژه علاوه بر اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران، از نخبگان دانشگاه ها و شرکت فعال در زمینه رباتیک بهره گرفته شده است.
سایت IEEE خاطرنشان می سازد هر چند ربات ایرانی در مقایسه با ربات های ساخت دیگر کشورها هنوز از قابلیت های کمتری برخوردار است، این کشور طی هفت سالی که از ساخت نسل اول ربات انسان نما ملی سورنا در سال 2008 گذشته به پیشرفت زیادی نایل آمده است. از جمله تعداد درجات آزادی ربات ایرانی که در سورنا1 فقط 8 بود به 31 افزایش یافته است. از این تعداد ۱۲ درجه آزادی در پاها، ۱۶ درجه آزادی در دست ها، ۲ درجه آزادی در گردن و یک درجه آزادی در کمر این ربات قرار دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала