گزارش و تحلیل

والنتینا ماتویینکو: در غرب به این درک می‌رسند که حل ثمربخش مسایل بدون روسیه میسر نیست

© Sputnik / Vladimir Fedorenkoوالنتینا ماتویینکو: در غرب به این درک می‌رسند که حل ثمربخش مسایل بدون روسیه میسر نیست
والنتینا ماتویینکو: در غرب به این درک می‌رسند که حل ثمربخش مسایل بدون روسیه میسر نیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خانم والنتینا ماتویینکو رئیس شورای فدراسیون – سنای روسیه با"ایزوستیا" روزنانه پرشمارگان این کشور در باره مسایل مبرم – اعمال تروریستی در پاریس و فعالیت «دولت اسلامی» داعش و مبارزه علیه آن مصاحبه کرد.

ماتویینکو اشاره کرد که این اعمال تروریستی — «تایید متناوب این حقیقت است که تروریسم حد و مرز نمی‌شناسد و مردم با جان های خود این گفته را تأیید کردند. این شر از لانه خود بیرون آمده و در همه جا حاضر می باشد. برخی نیرو ها به چنین سیر حوادث مساعدت می کنند. آن‌ها سعی می‌کنند به دست تروریست ها به نیات سیاسی خود نایل آیند».

به عقیده خانم ماتویینکو جامعه بین‌المللی بجای اینکه متحد شده و بصورت جبهه فشرده علیه این خطر دست به اقدام بزند واکنش سریعی از خود نشان نمی دهد.

رئیس شورای فدراسیون گفت: «ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه همواره در باره لزوم همکوششی نزدیک در مبارزه با این خطر سخن می‌گوید که بزورگترین خطر دوران امروزی بشریت است. ولی واکنش بسیاری کشور ها کند است و این امر توجیهی ندارد. از نظر اول همه طرفدار مبارزه اند ولی در واقع هیچ‌کس برای ایجاد عملی ائتلاف بین‌المللی مبارزه علیه داعش و دیگر سازمان های تروریستی عجله نمی کند».

ماتویینکو تأکید کرد که برای انسجام مساعی اعضای پارلمان ها در مبارزه با تروریسم تمام هم خود را به کار خواهد برد.

ماتویینکو گفت: «ما برای از سر گیری گفت و گو با همتایان غبری مان سعی و کوشش کرده و مشکلات موجود در معاشرت ما رفع شدنی است و ما از آن‌ها نمی ترسیم».

در عین حال سناتور گفت که انجام این کار در شرایطی که رهبری کشور های غربی تلاش می‌کند مسکو را در حل مسایل مبرم جهانی تحت شعاع قرار داده و حتی روسیه را بدنام کنند دشوار است.

ماتویینکو به «ایزوستیا» گفت: «ایراد فشار به روسیه و اعمال تحریمات حهت دسترسی به تغییر سیاست اصولی ما راه غیر قانونی و مهمتر از این راهی فاقد آینده است. در غرب این را آهسته آهسته درک می کنند. در غرب تعداد افراد دارای عقل سلیم از جمله در میان سیاستمداران و دیپلمات ها کم نیست».

به گفته ماتویینکو رئیس شورای فدراسیون، روسیه آشکارا بر این موضع متکی است که همه مسایل را می‌توان بواسطه گفت و گوی باز و شرافتمندانه با شرکا حل کرد و اولین دستاورد ها در رفع مشکلات در معاشرت هم اینک عیان و آشکار است.

ماتویینکو اظهار داشت: «در اروپا و آمریکا روز بروز بیشر درک می‌کنند که حل ثمربخش مسایل بین‌المللی بدون شرکت روسیه میسر نیست. حوادث در اوکراین و سوریه و لزوم هماهنگی مساعی جهت مبارزه با تروریسم صحت این گفته را به بهترین وجه به ثبوت می رساند. در ضمن الان بسیاری روابط قطع شده قبلی نظامی و دیپلماتیک روسیه و غرب احیا شده و کشور های ما هر چه فعالتر با هم مشارکت می کنند. یعنی اینکه گام اول برای برون رفت از بنبست ارتباطی هم اینک بر داشته شده است. ما فرا می‌خوانیم که از دعاوی های متقابل هر چه زودتر پرهیز شود و به شنیدن و درک مواضع هم دیگر مبادرت شود. فقط از این راه می‌توان به تشکیل موضع واحد محافل اجتماعی جهانی در مورد مبارزه با تروریسم و با گروه داعش دست یافت.

در جریان این مصاحبه همچنین موضوع سفر ماتویینکو به سوریه که از پیش برنامه‌ریزی شده است مطرح شد. ماتویینکو که این نیت خود را 21 اکتبر تأیید کرد این دفعه به «ایزوستیا» گفت که قصد دارد به آن کشور سفر کند ولی صحبت کردن در باره مهلت و جزئیات این بازدید هنوز زود است.

سناتور ماتویینکو در توضیح گفت «طبعا من این دعوتنامه را پذیرفتم. غیر از این هم نمی‌تواند باشد زیرا ما به داشتن تماس ها با پارلمان سوریه علاقمند هسیتم. ولی آنچه که به مهلت و امکانات این بازدید مربوط است باید گفت که این امر به کار و وقت اضافی نیازمند است. از این رو برایم مشکل است که در باره مهلت صحبت کنم. ولی باز هم مایلم از سوریه بازدید کنم. ولی به قول معروف هر کاری به وقت خود».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала