ظروف تزاری در دست خانوار متوسط

© Sputnik / A. Sverdlov /  مراجعه به بانک تصاویر ظروف تزاری در دست خانوار متوسط
ظروف تزاری در دست خانوار متوسط - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمونه هایی از ظروف کریستال که به امپراطوران روسیه تعلق داشته است، می تواند نه فقط در موزه ها بلکه در کلکسیون های شخصی و حراجی های بین المللی، مشاهده شوند.

کپی دقیق تنگ های بلوری، سالاد خوری ها و گلدان ها که با فناوری های قدیمی ساخته شده بودند، توسط کارگاه صنایع دستی "باخمتف" واقع در مسکو، تولید می شوند. نزدیک به ۲۱۰ تن در سال، ظروفی هستند که طبق سفارش، روانه بازار می شوند. درآمد این شرکت که با استفاده از احیای فناوری سده های ۱۸ و ۱۹ کار می کند به حدی زیاد است که حتی اعلام نشده است.
فروشگاه کارگاه "باخمتف" واقع در خیابان آربات مسکو، خارجیان را شیفته خود می کند. آنها در مقابلِ خود، گلدان های قدیمی کریستال با کنده کاری نفیسی را می بینند که گویا در قرن ۱۹ ساخته شده است. بدیهی است که زمانی چنین شاهکارهایی فقط متعلق به افراد سرشناس و حتی افراد نزدیک به خاندان تزاری بوده است. اما قیمت آنها فقط در حدود ۲۰ هزار دلار است و نه همچون ظروف سلطنتی، ۱۰۰ ها هزار دلار. آخر این کپیِ دقیقِ ظروف "سلطنتی" است که بر اساس فناوری قدیمی تولید شده است، فقط با این تفاوت که آنها نه از قطعات چسبانده شده ی کریستال، بلکه از یک تکه ی کامل این ماده ی گران بها، ساخته شده اند.
یک زوج جوان آلمانی پس از دیدن این اشیا، تصمیم گرفتند یکی از ظروف منحصر بفرد را خریداری کنند زیرا چنین ظرفی را می توان تنها در موزه ها و یا کلکسیون های افراد میلیاردر، پیدا کرد. میخائیل سادکوویچ، سرمایه دار و صاحب مغازه ی عتیقه فروشی مسکو معتقد است که "داشتن یک کپی با ارزش تاریخی، چندین برابر ارزان تر از اصل است و تفاوت آن را فقط یک فرد حرفه ای می تواند تشخیص دهد. لذا مشتری ها از آنها خوششان می آید ".
معمولا افراد مرفه، مشتریان این ظروف هستند. اما در میان آنها کارشناسان کریستال هم وجود دارند که این واقعیت را تائید می کنند که کارگاه فوق توانسته تکنولوژی سیصد سال پیش ساخت ظروف کریستالی را زنده کند.
قبل از تاسیس شرکت در سال ۲۰۰۸، میخائیل سادکوویچ تاریخچه کاربرد کریستال را از کتاب های موزه ای، نقشه ها و نقاشی ها مورد مطالعه و بررسی قرار داد. سپس با سفر به کارخانجات کریستال سازی روسیه، استادان این هنر را شناسایی کرد. وی موفق شد ۱۰ نفر را که از نظر خانوادگی نسل اندر نسل اسرار این صنعت را با خود داشتند، پیدا کند. این استادان می دانستند که چگونه ظروف و سرویس های کریستالی برای خاندان تزارها ساخته می شدند. تصمیم گرفته شد تا "همتای" این سرویس ها ساخته شوند. در حال حاضر ۱۳۰ نفر برای تولید چنین ظروفی فعالیت می کنند.
در مراحل مختلف تولید، از یک تا ده نفر درگیر کار هستند. آنها کسانی هستند که در فرایند دمیدن کریستال، نقاشی، تراش، جلا و غیره مشغولند. زمانی که سفارش بزرگی وجود ندارد، تولید انبوه کریستال های ماشینی برای خریداران قشر متوسط، تولید می شود. پارسال اینگونه کریستال های "معمولی" به میزان ۲۰۰ تن به فروش رسیدند. "باخمتف" بشقاب ها، سالادخوری ها و بستنی خوری های خود را از طریق فروشگاه های زنجیره ای در مناطق مختلف کشور به فروش می رساند.
این تولیدی، رقبای کمی دارد. دسامبر پارسال، کارخانه ی کریستال سازی استان ولادیمیر، واقع در شهر "گوس خروستالنی" ، دوباره شروع به کار کرد. در اینجا سنت تولید انبوه کریستال، رو به رشد است اما بخش جدید ساخت هدایای تزئینیِ منحصر بفرد نیز به آن اضافه شده است. به عقیده ی رئیس کارخانه، هنوز فرصت موجودیت برای کریستال سازان در بازار، وجود دارد و در عین حال اذعان داشت که "باخمتف" با تولید کریستال های به اصطلاح "موزه ای" برای اقشار متوسط جامعه، بخش مناسبی از بازار را اشغال کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала