لباس ملی تاجیکستان

© Sputnik / Alexander Poliakovلباس سنتی تاجیکی
لباس سنتی تاجیکی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تاجیک ها هرگز لباس رنگ سیاه نمی پوشیدند.

کلاه های تاجیکی به جای روسری  و  پیراهن های رنگارنگ  به جای سیاه.  در تاجیکستان به فکر  توسعه عناصر  ملی در لباس های ساکنان پرداختند. 7  ماه نوامبر  فستیوال   مد تاجیکی در  دوشنبه برگزار شد.  عالم فصح الدینوف  خبرنگار ویژه  ما از تاجیکستان گزارش می دهد.

 وسایل تزیینی لباس های  کلکسیون  مکرما  قیومووا را  تزیین می کنند.  اما  جنس پارچه اصل کار را تشکیل می دهد.  طراح مد تاجیک  از  ابریشم استفاده می کند.  رنگ ریزی این پارچه ها بر طبق  روش  اجداد  دور  تاجیک ها انجام می شود.

وی در مصاحبه با  رادیو « سپوتنیک» گفت:   آخرین کلکسیون من از ابریشم بود که از  روش قدیمی « گل بست»  استفاده شد.  در بین روس ها به عنوان  رنگ آمیزی گره ای معروف است.  تمام مواد برای رنگ آمیزی طبیعی هستند —  پیاز ساده و گردو. ما با استفاده از این مواد پارچه ها را رنگ می کنیم تا  از پارچه های پاک  زیست محیطی برای  بچه های خود  لباس بدوزیم  و آنها لباس هایی به تن نکنند که در  ساخت آنها از مواد شیمیایی استفاده شده است.

 لباس های این طراح مد فوق العاده زیبا و رنگارنگ است. وی از سنن  لباس های باستانی تاجیکی  استفاده می کند.  هر یک از اجزاء لباس سمبل  خودویژه است.  خطوط  افقی به معنای زمین،  و مواج-آب،  عمودی — باران و مورب به معنای آتش است. از نقوش ایرانی نیز در پارچه ها استفاده شده است.   تمام نمونه ها  حاوی  انرژی  معین  و اطلاعات خاصی هستند که باید بشکل صحیحی آنها را  درک کرد.

—  هر یک از  اجزاء  گویای و ناجی چیزی است.  در آنها  دعای مادران  ما  بازتاب یافته است تا نسل خوبی متولد شود.  مثلا گلدوزی صدف.  در صدف، مروارید متولد می شود  و در صدف زن  کودکش.  تمام این سمبل ها معنای خاصی دارند و همینطوری روی پارچه نقش نبسته اند.  تاجیک ها هرگز لباس رنگ سیاه نمی پوشیدند.

طراح مد قیومووا  کلکسیون خود را در  دوشنبه به نمایش گذاشت.  این  مراسم یکی از  برنامه  های گوناگونی است  که در فهرست  تبلیغ  لباس ملی  شامل شده است.  چندی پیش فستیوال اطلس — محبوب ترین پارچه در تاجیکستان —  برگزار شد.  بطور سنتی از اطلس برای دوخت  لباس جشن استفاده می کنند.  چندی پیش این پارچه برای دوخت  کت و شلوار و پیراهن کارمندان دولت  معرفی شد.

 زرینه  دینارشویووا  پروفسور  دانشگاه اسلاوی روسیه — تاجیکستان  در این خصوص گفت:  لباس ملی دوخته شده از اطلس  از نظر زیبایی  خود  می تواند رقیب خوبی برای پارچه های دیگر باشد.  برای مدت طولانی اطلس فراموش شده بود و حالا دوباره  احیا می شود.  این را می توان یک نوع نوستالوژی نیز دانست.  وقتی ما توی عکس لباس های مادران و مادربزرگ های خود را می بینیم ، لباس های آنها  توجه ما را  بیشتر جلب می کند.  از اینرو مشاهده می کنیم که  اطلس طرفداران زیادی دارد.

بعضی از کارشناسان توصیه  مقامات  برای دوخت لباس از اطلس را  تبلیغ سبک  ملی لباس  در  مقابل حجاب  می دانند  که اکنون از مساجد رواج می یابد.

فرخ  عمر  اسلام شناس تاجیک در مصاحبه با  رادیو « سپوتنیک» گفت:  راحت ترین راه  اسلام گرایی — رواج  سمبل های  مذهبی است.  در عرصه پوشاک — حجاب.  اگر توازن بین  فرهنگ سکولار و اسلامی  وجود نداشته باشد  ، این موضوع  موجب اسلامی  شدن جامعه می شود.

مقامات تاجیک  جهت رعایت  توازن بین فرهنگ سکولار و مذهبی در  مد،  انواع  مختلف کارها را امتحان کردند.  از جمله برقراری ممنوعیت بر نوعی از لباس ها. چند سال پیش  حجاب در ادارات دولتی، مدارس  و  مراکز عالی آموزشی ممنوع شد.  اما  نتیجه عکس بود.  در خیابان های  شهرهای تاجیکستان زنان  سیاه پوش با صورت های پنهان  زیر روبند سیاه هر چه بیشتر  شد.  از این رو حالا روی  سازماندهی  روزهای  مد ملی  و فستیوال اطلس  حساب می شود.  کارشناسان دوشنبه  این را  تغییر سیاست فرهنگی  مقامات می نامند.  آیا  این  سیاست  سنن  قومی در مد را  بالاتر از  سنن دینی قرار خواهد داد؟  زمان  به این سوال پاسخ خواهد داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала