محمد اشرفی‌اصفهانی: خود رسایی باعث شد تا نامش مطرح شود، ما نمی‌خواستیم

© Fotolia / Borna_Mirمحمد اشرفی‌اصفهانی: خود رسایی باعث شد تا نامش مطرح شود، ما نمی‌خواستیم
محمد اشرفی‌اصفهانی: خود رسایی باعث شد تا نامش مطرح شود، ما نمی‌خواستیم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک، محمد اشرفی‌اصفهانی رئیس هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست مسئول رسیدگی به پرونده مربوط به حمید رسایی، نماینده تهران است. این هیأت، رسایی را به پنج سال انفصال از پست‌های حساس کشور محکوم کرد.

امروز چهارشنبه 20 آبان روزنامه شرق در تیتر صفحه اول خود در خصوص دادگاهی حمید رسایی نوشت: محمد اشرفی‌اصفهانی رئیس هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست مسئول رسیدگی به پرونده مربوط به حمید رسایی، نماینده تهران است. این هیأت، رسایی را به پنج سال انفصال از پست‌های حساس کشور محکوم کرد. رسایی مدعی شد هیأت رسیدگی‌کننده با روی‌کارآمدن دولت جدید مشمول تغییرات اتوبوسی شده‌‌اند و صلاحیت رسیدگی را ندارند. بعد از آن هم رسایی گفت دیوان عدالت اداری حکم این هیأت را نقض کرده است و به تبع آن رسایی از شکایت از اشرفی‌اصفهانی خبر داد. همچنین دو هفته پیش رسایی مدعی شده بود در نتیجه بررسی‌های صورت‌گرفته سازمان بازرسی کل کشور درخصوص وضعیت قانونی «هیأت تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری»، این نهاد غیرقانونی بوده و کلیه آرای صادره توسط این هیأت در طول دو سال باطل است.
اما مجید جلیلیان، مسئول هماهنگی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست‌جمهوری در پاسخ به این ادعا گفته بود جهت تنویر افکار عمومی لازم به یادآوری است که اعضای هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست‌جمهوری همگی از کارکنان واحدهای مختلف و عمدتا از پرسنل قدیمی این نهاد محسوب می‌شوند؛ بنابراین تغییر و تحولات اتوبوسی کذب محض است. بااین‌حال رسایی از اشرفی‌اصفهانی به‌عنوان رئیس، شکایت کرده است.
حالا اشرفی‌اصفهانی می‌گوید ما منتظر تشکیل دادگاه هستیم تا معلوم شود حاکم و محکوم کیست. او می‌گوید خود رسایی باعث شد تا نامش مطرح شود. ما نمی‌خواستیم نام او برده شود.
موضوع پرونده حمید رسایی و شکایت او از هیأت بررسی تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری در چه مرحله‌ای است؟
بعد از آنکه پرونده ایشان از بازرسی کل کشور برای ما فرستاده شد، هیأت بدوی تخلفات نهاد ریاست‌جمهوری ایشان را از پست‌های حساس کشور پنج سال محروم کردند. ما هم نمی‌خواستیم اسم ایشان مطرح شود، چون فقط پرونده او مطرح نبوده است. ما به بیش از ٣٠٠ پرونده رسیدگی کردیم. فقط این پرونده این‌گونه مطرح شد.
دلیلش هم این است که خود او باعث شد نامش افشا شود. ایشان، هم به اعضای هیأت و هم به خود هیأت اهانت کرد، بنابراین ما باید از ایشان شکایت می‌کردیم، اما ایشان از ما شکایت کردند آن‌هم با موضوع تشویش اذهان عمومی؛ این در حالی است که او تشویش اذهان عمومی کرده است. او ده‌ها بار به هیأت و جایگاه آن اهانت کرده است. به‌هرحال ایشان با فرار به جلو پیش‌دستی کرده است. ما منتظر هستیم دادگاه تشکیل شود و جواب محکمی به ایشان بدهیم، هرچند شکایت ما هم به قوت خود باقی است. او خود گاهی اوقات می‌گوید فقط هیأت نیست که از من شکایت کرده، بلکه خیلی از من شکایت شده است.
به‌هر‌روی ما منتظر دادگاه هستیم تا تکلیف روشن و مشخص شود که چه کسی حاکم است و چه کسی محکوم. البته تأکید می‌کنم ما براساس قانون با ایشان برخورد کردیم.
مستندات جدیدی برای ارائه در این دادگاه دارید؟
بله. همه مستند است….
می‌توان به آن اشاره‌ای کرد؟
خیر. بناست که در دادگاه مطرح شود.
اسم یکی دیگر از نمایندگان هم مطرح بود.
لازم نیست مسئله او مطرح شود. خود او کاری عقلانی انجام داد و باعث نشد اسمش برده شود. بنا نبود اسم رسایی هم برده شود، خودش موجب مطرح‌شدن نامش شد، او به هیأت و عملکرد هیأت توهین و جسارت کرد، ما هم مجبور شدیم اسم او را برملا کردیم.
کار رسیدگی به تخلفات دولت گذشته در چه مرحله‌ای به سر می‌برد؟
درحال‌حاضر حدود بالغ بر هزار یا هزارو صد پرونده به ما رسیده و در دو هیأت حدودا به ٣٠٠ پرونده رسیدگی شده است؛ از این ٣٠٠ پرونده هم، حدود ٥٠ درصد آنها تبرئه شده‌اند، بقیه هم توبیخ، انفصال و محرومیت از پست‌های کلیدی بوده است. البته تعداد معدودی به این شکل هستند؛ غالبا حکم‌ها توبیخ بدون درج یا با درج در پرونده بوده است. هیأت‌ها خیلی کند کار را انجام می‌دهند.
چرا؟
به علت نبودن امکانات و کمبود نیروهایی که باید به‌عنوان کارشناس، حقوق‌دان و آگاه به مسائل، از آنها استفاده می‌کردیم، روند کار خیلی با کندی انجام می‌شود.
این پرونده‌ها فقط مربوط به نهاد است یا بخش‌های دیگر را هم شامل می‌شود.
همه پرونده‌هایی را که سازمان بازرسی برای ما ارسال می‌کند، اعم از مدیران کل یا مقامات ارشد کشور که وابسته به ریاست‌جمهوری و دستگاه اجرائی هستند، دربر می‌گیرد.
اهم این پرونده‌ها در کدام دستگاه‌ها بوده است؟
الان آمار دقیقی نداریم. هنوز شمارش دقیق نشده و تراکم پرونده‌ها زیاد است؛ به مرور زمان مشخص می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала