گزارش و تحلیل

ساختار" خلافت اسلامی "

© AP Photo / Militant video, Fileساختار " خلیفه اسلامی "
ساختار  خلیفه اسلامی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خلافت اسلامی موسوم به داعش ، نه تنها برای سوریه ، عراق و خاور میانه بلکه برای کل جهان خطر بزرگی است.

رهبران داعش بعد از ایجاد پایگاهی قدرتمند در سوریه و عراق ، تصمیم می گیرند خلافت بزرگ اسلامی بسازند. برای این کار آنها لبنان ، اردن و آفریقای شمالی را برای مطیع کردن تهدید می کنند. جهادیون داعش ، مصر، اسرائیل ، افغانستان و پاکستان ، ایران و قفقاز را تهدید کرده و سعی دارند در این کشورها شهرهای خود و در واقع امارات خود را سازمان دهی کنند.  این ریز کشور چه دارد؟ شرق شناس ولادیمیر ساژین در این باره می گوید:

29 ژوئن سال 2014 تروریست های اسلام گرا ، که در مناطق اشغالی عراق و سوریه قدرت گرفته بودند ، ایجاد دولتی جدید با نام خلافت بزرگ و با مدیریتی بر اساس شریعت را اعلام کرده و پایتخت خود را شهر رقه سوریه نامیدند. در ارتباط با این ساختار، که ممکن است به شکل ریز کشور در آید باید بسیار بسیار جدی بود.  این القاعده نیست بلکه به مراتب وحشتناک تر و خطرناک تر است. و باید دانست که در سرزمین های تحت کنترل داعش ، مبانی و پایه های نهاد های دولتی وجود دارد که در واقع همه ساختارهای دولتی یعنی مقننه ، مجریه و قضایی هستند.

ساژین ادامه می دهد: رئیس دولت ، خلیفه ای با قدرت نامحدود است. در آن ارگان های مشورتی با نام شورا هم هست که اعضای آن را خلیفه تعیین می کند.

هیات حاکمه به تدوین قوانین می پردازد. تمامی این قوانین روزمره بر اساس قوانین شریعت هستند. در وهله ی اول این قانون در خصوص این است که مسلمانان موظفند از تمامی قوانین شریعت تبعیت کرده و کافرین بی ایمان ، تجسم شیطان بوده و باید یا کشته شده و یا به بندگی گرفته شوند. مسلمانان شیعه نیز شامل کافرین هستند. و  با مسیحیان اگر با دولت اسلامی داعش موافق باشند و مطیع آن باشند ارتباط بهتری دارند. اما برای آنها ممنوع است که کلیسا و صومعه ساخته ، نمادها و کتاب های مذهبی را به نمایش گذاشته ، متن های کلیسایی را با صدای بلند خوانده و ناقوس را به صدا درآورند و در واقع ظهور " بی احترامی " به اسلام و مسلمین " قدغن است.  برای مسیحیانی که در صلح و سکوت زندگی می کنند ،مالیات سرانه ای به میزان چهار دینار طلا در سال برای ثروتمندان ، دو دینار طلا برای طبقه ی متوسط و یک دینار طلا برای فقرا در نظر گرفته شده است. ضمنا از کاربرد عمومی درس های مذهبی اجتناب کرده و همدینان خود را در قبرستانی که توسط دولت جدید ساخته شده دفن نمایند.

قوانین سخت گیرانه برای همه ی آن کسانی که در سرزمین های اشغالی داعش هستند وجود دارد، لباس فرم مخصوص طراحی کرده اند و تمامی مردها باید ریش داشته و زن ها چادر و یا عبا بپوشند. ساژین می گوید: در بین سایر قوانین بی شمار این موارد به چشم می خورند: نباید سیگار کشید و آدامس جوید ، و برای نقض قوانین 80 ضربه شلاق وضع شده است. به کار بردن کلمه " داعش"  (حروف اختصاری دولت اسلامی عراق و شام به عربی و فارسی)  به جای خلافت اسلامی قدغن است. در زمان نمازهای یومیه تمامی مغازه ها باید بسته باشند. زنان نباید بدون مردان در خیابان ها قدم بزنند و زن دستگیر شده به خانه بازگردانده شده و مرد قیم وی 80 ضربه شلاق خواهد خورد. پزشکان متخصص زنان و زایمان باید زن باشند.

شورای حقوقی کارنظارت بر اجرای قوانین شریعت و اخلاق اسلامی را برعهده دارد. تبلیغات در خارج از کشور و استخدام مبارزین از خارج نیز از وظایف این شوراست. ضمنا دولت اسلامی ،  روابط عمومی هم دارد که پاسخگوی تبلیغات ، ضد تبلیغات و کار با جوانان است.

کنترل و هدایت نظامی توسط خلیفه به شورای نظامی سپرده شده است و رهبریت آن توسط سرویس هاس امنیتی  یعنی شورای اطلاعات است.  ساختار آنها نیز توسط خلیفه تعیین می شود، ضمن آنکه نقشهای مهم آن را افسران سابق ارتش و سرویس های امنیتی عراق بازی می کنند.  تضمین امنیت شخصی خلیفه نیز از جمله وظایف شورای اطلاعات است. شورای کمک نظامی پاسخگوی کمک به گروه های متحد در سایر کشورهاست.

در داعش شورای وزرا نیز وجود دارد که از مشاورین مجاز خلیفه تشکیل شده است و در واقع یک حکومت مدنی و غیر نظامی را تشکیل می دهند. آنها به فعالیت های اقتصادی در سرزمین ها تحت کنترل داعش مشغولند.

رهبری و مدیریت  این سرزمین ها بر عهده ی قائم مقامی در عراق و قائم مقامی در سوریه است که فرمانداران شهرها تحت فرمان و تابعیت آنها هستند.

ساژین خاتمه می دهد ، بدین ترتیب هر چند موضوعی غم انگیز است اما تروریست های اسلام گرا موفق شده اند چیزی شبیه به ساختار دولتی در سرزمین های تحت اشغالشان طراحی نمایند. تروریست های القاعده چیز مشابهی نداشتند. در واقع داعش در مواردی یادآور طالبان افغانستان است. اما با یک تمایز بزرگ ، اینکه خشونت و نفرت بشری تروریست های داعش بسیار بیشتر از بی رحمی طالبان افغانستان است.  چرا که طالبان چیزی بیشتر از مقام در محدوده ی افغانستان پیش نکشیده و نمی کشند. در حالی که کل جهان برای داعش کافی نیست. خطر آنها در کل سیاره گسترده می شود.  

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала