گزارش و تحلیل

جنگ‌هایی که آمریکا نبایست در آن‌ها شرکت می‌کرد

© AP Photo / Mindaugas Kulbisجنگ‌هایی که آمریکا نبایست در آن‌ها شرکت می‌کرد
جنگ‌هایی که آمریکا نبایست در آن‌ها شرکت می‌کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از زمان اعلام استقلال ایالات متحده از بریتانیا در 1776 آمریکا در چند جنگ و اختلافی شرکت کرد که اکثر آن‌ها در خارج از آن کشور جریان داشت. کارمندان مجله «ناشنل اینترست» این شک را پیدا کردند که آیا اصلاً برای واشنگتن لزومی داشت وارد این اختلافات شود یا نه؟ آن‌ها ریتینگ خودویژه این اختلافات را تشکیل دادند

این نشریه نوشت: «آمریکا مانند هر کشور دیگر از روی خردمندی در حال جنگ نبود ولی خردمندانه هم نبود که آمریکا وارد کل این جنگ‌ها شود».

جنگ انگلیس و آمریکا سال 1812

نباید فکر کرد که مطلب سر جنگ با ناپلئون است. در 1812- 1815 جنگ انگلیس و آمریکا بود که آنرا همچنین «جنگ دوم بخاطر استقلال» می نامند. در آن زمان انگلیسی‌ها و قبایل سرخ پوستان با کشور نوپای آمریکا می جنگیدند. مقام های آمریکا در جریان این جنگ می‌خواستند اراضی کانادا را هم به خاک خود ملحق کنند.
این نشریه نوشت: «آمریکا برای این اختلاف آمادگی خوبی نداشت. مداخله به کانادا شکست خورد. ناوجنگی های آمریکا به نتایج معیینی رسیده ولی انگلیسی‌ها برتر بوده و پایتخت آمریکا را به آتش کشاندند و تنها بر اثر مقاومت قهرمانانه، بالتیمور سوزانده نشد. مدتی قبل از عقد توافق صلح، آمریکا نزدیک بود بر اثر اختلافات داخلی فروپاشی شود.

جنگ بخاطر تپه های سیاه

پس از پایان جنگ داخلی مقامات آمریکا به تسخیر سرزمین های غربی سرعت بخشیده که موجب زد و خورد ها با سرخ پوستان اهالی بومی قاره آمریکا در سال های 1876- 1877 شد. از جمله قبایل «سو» و «شاین» ظهور «برادران سفیدپوست» در ناحیه دره های بزرگ را نقض توافقات قبلی دانستند.

در نتیجه عملیات جنگی واشنگتن دستخوش «یکی از شدیدترین شکست های نظامی شد». هنگ هفتم سواره نظام تقریباً کاملاً نابود شد.

جنگ جهانی اول

هنگامی که در اروپا اختلافی بوقوع پیوست که به جنگ جهانی اول انحامید آمریکا در فکر آن بود که نباید در این جنگ شرکت کرد. به نوشته این نشریه «در آن زمان در واشنگتن به این فکر نرسیدند که ایالات متحده در قبال ثبات جهانی و حل اختلافات مسئولیت دارد». ولی در نتیجه پس از چند زد و خورد با آلمان مقامات آمریکا تصمیم گرفت وارد جنگ شود. بر اثر یک و نیم سال عملیات نظامی 116 هزار شهروند آمریکایی جان باختند.

جنگ در ویتنام

می‌دانیم که شرکت آمریکا در عملیات نظامی در طرف ویتنام جنوبی در 1965- 1973 هدف انتقاد شدید جامعه جهانی و داخلی آمریکا قرار گرفته بود. بالاخره نظامیان آمریکا به ناچار ویتنام را ترک کرده و دولت آمریکایی ویتنام جنوبی به زودی سقوط کرد و آن کشور با نیروی طرفداران هو شی مین متحد شد. این نشریه نوشت: «امروزه جمهوری سوسیالیستی ویتنام دارای مناسبات سیاسی، نظامی و اقتصادی تنگ با آمریکا می باشد که دارد باز هم مستحکم تر می شود».

جنگ در عراق

در 2003 ائتلاف بین‌المللی به ریاست ایالات متحده آمریکا بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد به عراق تجاوز کرد. هدف این مداخله مسلحانه سرنگونی رژیم صدام حسین بود که به طرحریزی و کاربرد سلاح های کشتار دسته جمعی مظنون بود. صدام حسین اعدام شد و سلاح های ممنوعه تا به حال هم پیدا نشد. در نتیجه مداخله واشنگتن موقعیت در عراق هنوز هم فاقد ثبات بوده و در اراضی آن کشور شبه نظامیان داعش تروریستی داد و بیداد می کنند.

این نشریه در پایان نوشت: «ایالات متحده در سال 2003 با هدف سرنگونی صدام حسین و برقراری دولت دمکراتیک و دوست بجای او و جلوگیری از گسترش سلاح های کشتار دسته‌جمعی در دست ساختار های تروریستی به عراق مداخله کرد. با نگاه انداختن به این جمله از موضع امروزی هر کلمه آن مهمل و مزخرف به نطر می رسد».


 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала