سومین اجلاس سران جمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران

© Sputnik / Stringerسومین اجلاس سران جمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران
سومین اجلاس سران جمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) برای حضور در سومین اجلاس سران این مجمع در دوم آذرماه در تهران، اعلام آمادگی کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از شانا، سومین اجلاس سران کشورهای مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) دوم آذرماه در سالن اجلاس سران در تهران برگزار می شود.
این اجلاس که با استقبال سران کشورهای عضو همراه شده است، دوم آذرماه در تهران برگزار خواهد شد، ایران میزبان سومین اجلاس سران جی یی سی اف است؛ نخستین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز ٢٤ آبانماه ٩٠ در دوحه و دومین نشست در تیرماه ١٣٩٢ در مسکو برگزار شد.
بر اساس این گزارش، نشست هیئت عالیرتبه و هیئت اجرایی کشورهای عضو جی یی سی اف، ٢٩ آبانماه برگزار خواهد شد و پس از آن ٣٠ آبان ماه و در دو نوبت، هفدمین نشست وزارتی این مجمع برگزار می شود، یکم آذرماه ضمن استقبال از سران کشورهای عضو جی یی سی اف، تنظیم اسناد و ملاقاتهای دو جانبه برگزار و سرانجام دوم آذرماه سومین اجلاس سران جی یی سی اف با شعار «گاز طبیعی سوخت منتخب برای توسعه پایدار» در تهران برگزار خواهد شد.
به گزارش شانا، اعضای این مجمع ٦٧ درصد از ذخایر جهانی گاز را در اختیار دارند؛ با آن وجود که گاهی جی یی سی اف به اشتباه "اوپک گازی" نامیده می شود، اما این مجمع همانند سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به دنبال تاثیر و نفوذ روی قیمتها به وسیله تنظیم و تعدیل تولید نیست.
کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال ان جی) را در اختیار دارند.
کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند.
هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала