گزارش و تحلیل

شعار «مرگ بر امریکا» هنوز هم در ایران محبوب است

© Screenshot: Nasr TVشیخ الاسلام سفر اردوغان به ایران را تایید کرد
شیخ الاسلام  سفر اردوغان به ایران را تایید کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز چهارم نوامبر در پایتخت ایران و چند شهر دیگر کشور راهپیمایی همگانی به مناسبت 36مین سالگرد تسخیر لاله جاسوسی امریکا در تهران برگزار شد.

قابل توجه است که در این راهپیمایی افراد زیادی از گروه های مختلف اجتماعی حضور پیدا کردند. راهپیمایی همگانی در تمامی رسانه های داخلی کشور و یکصد رسانه خارجی به همراه عکس و گزارش انعکاس یافت.

ستون اصلی صفوف را دانشجویان تشکیل می دادند که از ساختمان اصلی دانشگاه تهران تا ساختمان سابق سفارت امریکا در تهران ادامه پیدا می کرد. این اقدام جمعی همچون سال های گذشته با پلاکاردها و شعارهای ضدامریکایی و کاریکاتور امریکا همراه بود. در پایان مراسم همچون سال های گذشته پرچم امریکا به اتش کشیده شد و حتی عکس باراک اوباما را آتش زده و شعار مرگ بر امریکا سردادند. در شرایطی که سند برنامه هسته ای ایران حل و فصل می شود و برنامه جامع اقدام مشترک در حال انجام است، شعار انقلابی «مرگ بر امریکا» توجه زیادی را به خود جلب کرد. این سوال در اذهان شکل گرفت که آیا مناسبات ایران و امریکا هیچ تغییری نکرده است؟

ماریا الشعلان خبرنگار رادیو اسپوتنیک در همین رابطه با حسین شیخ الاسلام مشاور رییس مجلس ایران در امور بین الملل گفتگو کرده است. شایان ذکر است که حسین شیخ الاسلام یکی از افرادی بوده که روز 4 نوامبر سال 1979 در تسخیر سفارت امریکا در تهران حضور داشته است. وی در گفتگو با خبرنگار ما می گوید:

 

آنچه که راهپیمایی امسال را از سال های گذشته متفاوت می کرد، وجود پلاکاردهایی با شعار «مرگ بر داعش»، «مرگ بر عربستان سعودی» و «نفوذ سیاسی و امنیتی ممنوع» بود.

شایان ذکر است که روز 4 نوامبر 1979 گروهی از دانشجویان ایرانی سفارت امریکا در تهران را اشغال کردند ، زیرا اعتقاد داشتند که سفارت آمریکا لانه جاسوسی است و در آن برنامه هایی برای سرنگونی حکومت ایران طراحی می شود. در این جریان، 52 شهروند امریکا به مدت 444 روز در ساختمان سفارت امریکا تحت الحفظ بودند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала