سرنوشت نفت

© Sputnik / Viktor Filatovمعدن نفت
معدن نفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اوضاع در بازار نفت دشوار است.

در گزارش  بانک  Goldman Sachs آمده است  که افت قیمت نفت  کاهش می یابد که با اشباع بازار  مواد خام مرتبط است.

این وضعیت  یادآور سال های 1998. 2009 میلادی است که حجم  نفت به حداکثر سطح خود رسیده بود.  در این گزارش  از  ایجاد توازن  در عرضه و تقاضای نفت  در سال 2016 میلادی صحبت شده است.

 از ابتدای تابستان سال 2014 میلادی  تا اوایل سال 2015 میلادی  قیمت نفت  بیش از دوبار کاهش یافت — از 100 دلار  تا 45 دلار  در ازای هر بشکه نفت مارک « برنت». تصمیم ماه نوامبر اوپک  برای  حفظ سهیمه  استخراج نفت  در سطح 30 میلیون  بشکه در شبانه روز  باعث افت بیشتر قیمت نفت شد.  از ماه ژانویه  قیمت نفت افزایش یافت و 6 ماه مه به حداکثر قیمت خود — تقریبا 70 دلار  رسید.  پس از آن افت قیمت نفت ادامه یافت  و از اوایل اوت  قیمت نفت مارک « برنت»  برای اولین بار از 15 ماه ژانویه  به زیر  حد  روانی 50 دلار  در ازای هر بشکه سقوط کرد.  علت آن  اشباع بازار نفت اعلام شد.  البته از نظر مصرف کننده  معمولی، کاهش قیمت نفت  یک هدیه خوب است.

آندری کیپروویچ تحلیلگر مستقل در این خصوص گفت: از نقطه نظر مصرف کننده عادی،  وقتی قیمت بنزین،  مواد نفتی و غیره و غیره  کم است، برای همه سودآور خواهد بود.  از سوی دیگر،  اقتصاد یا رشد می کند یا افت.  شاخص این  وضع  حبابی است  که در بازار اقتصادی  و از جمله در بازار مالی  که قیمت نفت  و گاز را نیز در بر می گیرد « باد می شود».  قیمت  بازار همه چیز را دربر می گیرد.  به عقیده من،  در وضعیت کنونی  و در شرایط افت شدید قیمت نفت،  کشورهایی  برنده خواهند بود که یا  خیلی پیشرفته هستند و سطح مصرف آنها بالاست  و یا  کشورهایی که این نفت را  با  هزینه کم استخراج می کنند  و  آن را به قیمت  کم می فروشند و از درآمد خود لذت می برند.  اینگونه کشورها  با کمک درآمد حاصله از فروش چنین حجم زیاد نفت   کشور خود را می سازند  و در چارچوب مدل اقتصادی خود رشد می کنند.

 اما همه از این وضعیت راضی نیستند.  زیرا درآمد نفتی برای  بسیاری از کشورهای استخراج کننده  سرمایه مهمی برای  آینده و  رشد و توسعه اقتصاد  و دسترسی به شاخص های بالاست.  اکنون « زنگ تنفس» کوتاهی به جهان  هدیه شده است، اما هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند بعد چه خواهد شد.

الکساندر  کورنیلوف  تحلیلگر ارشد  « آلفا — بانک»  در این خصوص گفت:  اوضاع در بازار نفت دشوار است. از یکسو،  ما شاهد نوعی ثبات   قیمت نفت  در  سطح 50-48  دلار در ازای هر بشکه نفت هستیم   که  اطمینان کوتاه مدت  به فردا را موجب می شود.  از سوی دیگر،  عوامل زیادی تعیین کننده  رفتار آتی قیمت های نفت  است که غیر قابل پیش بینی هستند.  این موضوع  پیش از هر چیز با   استخراج نفت در آمریکا و  سیاست آتی اوپک  در  رابطه با  استراتژی  آن در  بازار  جهانی نفت مرتبط است.

اگر دوباره به پیش بینی تحلیلگران  بانک  « گولدمن ساچس» برگردیم، آنها  اولین کسانی نیستند که از ارتباط کاهش قیمت نفت  با اشباع بازار نفت  صحبت کردند.  کارشناسان  بانک آمریکایی  « مرِیل لانچ»  نیز پیش بینی کرده بودند که کمبود جا در  انبارها  باعث کاهش قیمت نفت  تا 13 دلار در ازای هر بشکه خواهد شد.  این اتفاق می بایست در ماه مارس سال جاری رخ می داد.  اما این پیش بینی درست از آب در نیامد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала