گزارش و تحلیل

اتوبوس روسی پناهجویان

© AFP 2023 / Adam Berryمارتین ستروپنیتسکی، وزیر دفاع چک
مارتین ستروپنیتسکی،  وزیر دفاع چک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دروغ هر چه عجیب تر باشد سریعتر به آن باور می کنند.

در چک  مقصران  سیل بی پایان پناهجویان را پیدا کردند.  مارتین ستروپنیتسکی،  وزیر دفاع چک موفق به یک کشف  غیرعادی شد.  وی اعلام کرد، اطلاعاتی از همکار مجاری خود  دریافت کرده است که هر چند نمی تواند آنها را تأیید کند  ولی دلیلی  برای  رد اطلاعات دریافتی نیز وجود ندارد.  مطابق با این خبر  در  بالکان  اتوبوس های زیادی  قرار داشتند  که پناهجویان با آنها به سوی  مرزهای شنگن  حرکت می کردند.

 بر طبق سنت جا افتاده در اروپا،  اگر بطور ناگهانی  اتوبوس ها در جایی ظاهر شوند  آنها حتما باید روسی باشند.  وزیر  دفاع  چک فورا   این فرضیه را پیش کشید که هزینه آنها از طرف روسیه تأمین شده است. بدین ترتیب باید  این سوال را مطرح کرد که چه کسی باعث و بانی  سیل پناهجویان  است. چنین برخوردی  واقعیتی مشخص  برای همه را  به اثبات می رساند  و بطور همزمان   ما را وادار می کند به  سرنوشت  مرز چک  بیاندیشیم.

الکساندر  میخائیلوف  عضو شورای  سیاست  خارجی و دفاع  در ادامه گفت: دروغ  هر چه عجیب تر باشد  سریعتر به آن باور می کنند. وقتی وزیر دفاع  چنین حرفی می زند   ، قابلیت اطمینان  دفاع چک  مورد شک قرار می گیرد.  باید مسئولانه به این موضوع برخورد شود و درک شود که روسیه کجاست، چک کجاست.  اشخاصی اغلب دست به چنین  کارهایی می زنند که می خواهند خود را به عنوان  سیاستمدار زیرک و ماهر  نشان بدهند ولی در واقع  اینگونه اعلامیه ها حماقت آنها را نشان می دهد.

 این حقیقت قابل توجه است  که کمتر کسی  در وهله اول سعی می کند  اوضاع را درک کند  و بفهمد واقعا چه اتفاقی در حال وقوع است.

وقتی ما و شما  می گوئیم که  چنین اعلامیه هایی در  فرایند جنگ خبری   صادر می شوند، به اعتقاد من،  مبارزه با  آنها خیلی  ساده است. وقتی اعلامیه ای صادر می شود که باید مورد بررسی قرار بگیرد، مسأله   از حالت  واقعی  خارج شده و  شک و تردید برمی انگیزد. اما دراینجا آنچه گفته شد  کاملا پوچ و بی اساس است   از اینرو  بدشورای  می توان نسبت به آن واکنش نشان داد.  کدام پناهجو؟  یعنی روسیه  مهاجران ازبک و  تاجیک را  از خاک خود به آنجا می فرستد؟  تصور کنید چند مرز باید پشت سر گذاشته شود تا  آنها به چک رسانده شوند.  حرفهایی پوچ و احمقانه.

 روسیه  با واکنش نسبت به این اعلامیه آن را بی اساس نامید.  اما به نظر کارشناسان،  مسکو باید  مکانیزم  مشخصی را  طراحی کند  تا بتواند  پاسخ چنین   اتهامات  را بدهد و  مناسبات  آتی خود با  مخالفان روسیه را تنظیم کند.

گریگوری تروفیمچوک،  رئیس  شورای کارشناسی  صندوق  حمایت از پژوهش های علمی  « کارگاه  ایده های اورآسیا»  در این خصوص گفت:  مسأله  آن است  که روسیه  تا حدودی  به  مخالفان  و رقبای خود اجازه داد  به   نتایجی در اینگونه فشار های وارده بر روسیه  برسند.  زیرا پاسخ مناسبی به  اینگونه کارها داده نشد. در مورد کنونی  باید سعی  کنیم  روش  خاصی  در کار  در  عرصه  اطلاعاتی  و  روانی  ایجاد کنیم.  اگر  این هرم را  واژگون می کردیم و در  وضعیت  صحیحی  قرار می دادیم، در آنصورت  طرف دیگر مخالف روسیه  بر تفاسیر روسی نظارت می کرد. در اینصورت ما در وضعیت بهتری قرار  می گرفتیم.  هنوز دیر نشده است و باید به  تنظیم چنین مکانیزمی بپردازیم.  هنوز وقت برای  تغییر طرز تفکر  ما باقی است.

دروغ  مدتهاست به یک وسیله  موثر در دست سیاستمداران  مبدل شده است  که بدشواری می توان  در هر شرایطی با آن مقابله کرد. زیرا از مکانیزم ها و شماهای های مختلفی استفاده می شود تا تعداد هر چه بیشتری از افراد به آن باور کنند.  دروغ  وزیر دفاع چک  تأیید خوبی بر این  نظریه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала