گزارش و تحلیل

شراکت ترانس پسیفیک در مقابل بریکس

© AP Photo / Charles Dharapakترانس آتلانتیک
ترانس آتلانتیک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
امریکایی ها می خواهند قوانین تجارت و اقتصاد دنیا را بازنویسی کرده و هژمونی خود را برای چند سال تثبیت کنند.

امریکایی ها دوباره متهم به تغییر ساختار دنیا و سازگار کردن آن با شرایط خود شدند. شراکت ترانس پسیفیک و شراکت ترانس آتلانتک در وهله اول به دنبال این هستند که نظم جهانی ناسازگار با منافع امریکا یا قدیمی شده را دور بزنند. مذاکرات غیرعلنی در خصوص توافقات مربوط به ترانس پسیفیک و ترانس آتلانتیک ممکن است در نهایت منجر به تجزیه شراکت اقتصادی جهانی شود. ماریا زاخاروا سخنگوی رسمی وزارت خارجه موضع مسکو را اینطور بیان کرد: «این کلوپ ها معمولا همه کار می کنند تا قواعد تغییر اقتصاد جانی را به نفع خود بازنویسی کنند». پروفسور یوری تاوروفسکی استاد دانشگاه دوستی ملل در این باره می گوید: «امریکایی ها به کمک این دو کلوپ می خواهند قوانین تجارت و اقتصاد دنیا را بازنویسی کرده و هژمونی خود را برای چند سال تثبیت کنند. آنها می خواهند رقبایشان را از عرصه خارج کنند. اما همه با این روند موافق نیستند. یک سیستم رقیب به وجود می آید که بریکس نام دارد و از برزیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی تشکیل شده است. البته کشورهای دیگر چشم به بریکس دارند، زیرا امریکایی ها همه را کلافه کرده اند و مهمتر از همه اینکه آنها با کمک نهادهای پولی خود و قیمت هایی که به درستی تعیین نشده، دزدی می کنند. بنابراین با نوعی پولاریزاسیون روبرو هستیم.

در نتیجه، دنیا با مرزهای جدیدی در اقتصاد جهانی روبرو می شود و اصول بنیادین آزادی، تجارت و سرمایه گذاری به راحتی نادیده گرفته می شوند. این دست برنامه ها هم اصل عملکرد را نقض می کند و هم توافقات موجود را و سایر کشورها را وادار می کند تا راهکارهای خود را برای تجارت بازنگری کنند. ویکتور چتوِریکوف مدیر آژانس رتبه گذاری ملی می گوید: «اگر این توافقات حاصل شوند، در آینده نزدیک نیز به اجرا درمی آیند. اما برخی کشورهای اروپایی به غیر از المان فعلا مخالف اجرای این توافق نامه ها خواهند بود. آلمان چندی پیش از توسعه مناسبات تجاری حمایت کرده و موافقنامه ای تنظیم کرد. تناقض ها زیاد هستند. اگر در اینده نزدیک بتوانند این تناقض ها را رفع کنند، آنوقت موافقت نامه تجاری هم به امضا می رسد. نکته منفی اینجاست که ماهیت سازمان تجارت جهانی زیر سوال می رود، زیرا بسیاری از موضوعات آن تکرار می شود. بسیاری از کشورهای بریکس که عضو سازمان تجارت جهانی هستند، در این شرایط قرار گرفته اند. به عبارتی پیش روی آنها موافقت نامه جدید و سازمان جدیدی قرار دارد که فعالیت اعضای خود را در عرصه اقتصادی تعیین می کند.

مطالبات موافقت نامه های جدیدی بسیار زیاد و بزرگ ابعاد هستند. کارشناس سازمان ترانس آتلانتیک می گوید: «در حال حاضر، این موافقت نامه تجاری بین آتلانتیکی است و مدعی نقش رهبری می شود. به همین خاطر برخی از اعضای موافقت نامه مخالفت می کنند. این به معنای نقض توازن است. مهلت اجرای برخی موارد موافقنامه در رابطه با سازمان تجارت جهانی و کشورهای بریکس به پایان رسیده و دیگر اهمیتی ندارند. به همین خاطر برخی کشورها با این موافقت نامه مخالفت می کنند».

برای امریکایی ها ارتباط با چین یک آزمون جدی در منطقه آسیا — اقیانوس آرام است. علاوه براین، برخی تحلیلگران می گویند که واشنگتن مانع از افزایش نفوذ چین می شود و به شدت روی مشارکت ترانس پسیفیک کار می کند. با این حال امریکا نمی تواند چشم خود را روی رشد چین بگیرد.

یوری تاوروفسکی می گوید: «چین اقتصاد دوم جهان و یا حتی اقتصاد اول جهان است. امریکایی ها هم می خواهند به کمک دلار، چینی ها را پایین بکشند، همانطور که ژاپن را در سال های 1985 پایین کشیدند. اما چینی ها سرسختی نشان دادند و نپذیرفتند. اگرچه به آنها پیشنهاد شد که در کنار امریکا به اداره جهان بپردازند. امریکا به چین پیشنهاد حضور در فرمول جی — 2 را داد. جی —2 ساختاری شبیه به جی — 7 است. امریکایی ها فکر کردند که می توانند قواعدبازی را بازنویسی کنند.

کارشناسان رادیو اسپوتنیک معتقدند که دنیا به بازنویسی قواعد بازی نیازی ندارد. موافقت نامه تجاری منطقه ای که اخیرا تنظیم شده اند باید سیستم تجارت را توسعه دهند و نباید طرح های سودمند برای یک طرف را در آن وارد کنند. 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала