مقایسه عملکرد یک ساله ائتلاف آمریکا و یک ماهه روسیه

© Sputnik / Dmitriy Vinogradovمقایسه عملکرد یک ساله ائتلاف آمریکا و یک ماهه روسیه
مقایسه عملکرد یک ساله ائتلاف آمریکا و یک ماهه روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
.خبرگزاری اسپوتنیک، شورای مفتی‌های سعودی چگونه می‌تواند، کشتار مسلمانان به دست روس ها در سوریه را محکوم کند

خبرگزاری اسپوتنیک، شورای مفتی‌های سعودی چگونه می‌تواند، کشتار مسلمانان به دست روس ها در سوریه را محکوم کند، درحالی که طی 5 سال بحران سوریه و پیش از آن در عراق با حمایت غرب و سران مرتجع عرب جنایت‌های زیادی شده، آیا انسان هایی که به دست روس ها کشته می شوند، مسلمانند و افرادی که به دست شما و گروه‌های تروریستی مورد حمایتتان قتل عام و به وحشیانه ترین شکل کشتار می شوند، مسلمان نیستند.

مطلب فوق مقدمه گزارشی بود که امروز مشرق نیوز در صفحه بین الملل خود به عنوان مقدمه گزارشی تحلیلی از مقایسه عملکرد روسیه و آمریکا در موضوع مبارزه با گروههای تروریستی منتشر کرده بود. در این گزارش آمده است: بیش از یک سال از سپتامبر 2014 می ‌گذرد، زمانی ‌که «باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا از تشکیل ائتلافی برای مقابله با داعش خبر داد. اکنون پس از بیش از 6 هزار حمله هوایی، بیش از 9 هزار حمله به اهداف تعیین شده و کشته شدن حدود 10 هزار تروریست تکفیری، نبرد این ائتلاف با داعش در بن ‌بستی راهبردی گرفتار آمده است.

ائتلاف بین المللی آمریکا در این مدت نه تنها موجب تضعیف داعش نشد، بلکه توانست بیعت گروه ‌های تکفیری فعال در کشورهای دیگری مانند لیبی، مصر، تونس، الجزایر، نیجریه، یمن و روسیه به دست آورد، به‌ طوری که سایه آن هم اکنون حتی بر سر «القاعده» که پیش تر تنها گروه سازمان یافته تروریستی در منطقه بود، سنگینی می کند.

تلاش‌ های ناکام ائتلاف برای شکست داعش در سوریه و عراق و بالعکس تزریق منابع گسترده به گروه ‌های تروریستی درگیر از قبیل پول و سلاح و حمایت‌ های لجستیکی توسط کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان و قطر از سویی و اردن و ترکیه از سوی دیگر عملا به جهانیان نشان داد، غرب نه به ‌دنبال شکست داعش، بلکه به ‌دنبال تحقق منافع خود در قالب حضور در منطقه است.

این شرایط، ورود جدی و مستقیم روسیه در بحران سوریه درپی داشت. اولین حمله هوایی روسیه پس از مدت ها حمایت سیاسی از دمشق در شورای امنیت و کمک تسلیحاتی و نظامی از دولت سوریه، در 29 سپتامبر گذشته بعد از احداث پایگاهی نظامی ــ دریایی در لاذقیه انجام شد.

پس از گذشت حدود یک ماه از آغاز حمله به مواضع گروه‌های تروریستی مثلث روسیه، ایران و سوریه توانسته‌ اند، بیش از 40 درصد مواضع گروه‌ های تروریستی را هدف قرار داده و ارتش سوریه موفق شده با پشتیبانی هوایی روس ها و مشاوره های نظامی مستشارهای ایرانی، نقاط جدیدی از مواضع تحت اشغال گروه های تروریستی را آزاد کنند.

در همین راستا، منابع خبری از جمله پایگاه خبری ــ نظامی صهیونیستی «دبکا» از در راه بودن ناو هواپیمابر چینی «لیائونینگ سی ‌وی 16»، مجهز به موشک ‌های «کروز هدایت شونده» به ‌مقصد بندر «طرطوس»، مهمترین پایگاه دریایی سوریه در سواحل دریای مدیترانه خبر دادند.

این خبر درحالی که نشان از این داشت، چینی ها نیز خواستار پیوستن به محور روسیه — سوریه — ایران هستند، از عراق، یکی از همسایگان سوریه که چند ماهی است، مبارزه اش با داعش وارد مرحله جدیدی شده، خبر می رسد که محافل سیاسی و نظامی این کشور، نخست وزیر عراق را تحت فشار شدید گذاشته اند تا در ادامه مبارزه اش با داعش به محور روسیه — سوریه — ایران ملحق شود و همانند دمشق در این راه از مسکو کمک بگیرند.

هواپیماهای روسیه طی سه روز اخیر به 285 موضع تروریست ها در سوریه حمله کردند - اسپوتنیک ایران
هواپیماهای روسیه طی سه روز اخیر به 285 موضع تروریست ها در سوریه حمله کردند
  ورود مستقیم روسیه به عرصه نظامی در سوریه، ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا به این جهت که این حضور را همسو با اهداف خود نمی بیند و تهدید کننده منافعش در منطقه و به خصوص سوریه و عراق به شمار می آورد، را به شدت هراسان کرد. به همین منظور پروژه مقابله با این حضور و تحریف آن توسط کشورهای غربی و عربی کلید خورد و در اولین گام این کشورها متوسل به «حقوق بشر» شده و با اغراق در تعداد کشته ‌های غیر نظامی و زاری زدن برای مرگ تروریست ‌های خوبی که به گفته آنها در حملات هوایی جنگنده های روسی در سوریه کشته شده اند، سعی کردند، دید جامعه بین المللی به این حضور را تحریف کنند.

طرح مقابله با حضور روسیه در سوریه و جلوگیری از تشکیل ائتلاف چهار جانبه روسیه — سوریه — ایران — عراق سه محور اصلی را در برمی گیرد که یکی از مهمترین محورهای آن «بازی با افکار عمومی» است.

سناریو بازی با افکار عمومی
سناریو بازی با افکار عمومی به عنوان اولین سناریو برای مقابله با سوریه — روسیه — ایران در مبارزه شان با تروریسم در نظر گرفته شد، به همین منظور غرب به خصوص آمریکا، انگلیس و فرانسه به ‌همراه کشورهای عرب خلیج فارس و در رأس آنها عربستان سعودی و قطر و از سوی دیگر ترکیه جنگ رسانه ‌ای و روانی گسترده ای را علیه مسکو و دمشق و تهران آغاز کردند.

این جنگ رسانه ای و روانی تنها وظیفه زیر سوال بردن وجهه «حقوق بشری» روسیه را برعهده نداشت، بلکه تلاش دارد، با کمک گرفتن از مفتی های وهابی سعودی به این جنگ، این بار رنگ و بوی مذهبی و دینی دهد.

در این راستا شورای مفتی های وهابی عربستان دخالت نظامی روسیه در سوریه را «دخالت کفار روس در سوریه» ‌و «کشتار مسلمانان به دست کفار» خواندند و درپی آن 55 نفر از مفتی های این شورا بیانیه ای را منتشر کردند که در آن مسلمانان واقعی به حمایت‌ معنوی، مادی، سیاسی و نظامی از به ‌گفته آنها «رزمندگان» و «مجاهدان» جهت جنگ با نیروهای سوری و ایرانی و روسی فرا خوانده شده بودند.

از سوی دیگر یک منبع قطری در تماس با روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز ضمن دادن هشدار درباره دخالت نظامی روسیه در سوریه مدعی شد، با اعلان «جهاد» همه چیز تغییر خواهد کرد، همه حتی مسلمانان مرفه عرب نیز وارد میدان جنگ خواهند شد.این منبع قطری در این ادعای مضحک به یک ونیم میلیارد مسلمانی اشاره کرده بود که قدرت یک درصد از آنها بساط سلطه روسیه را بر خواهد چید.

در رد این بیانیه و ادعاهای صورت گرفته پس از آن ادله بسیارند، این مطلب تلاش دارد، در ادامه به بخشی از آنها اشاره کند.

یک: ائتلاف بین المللی آمریکا در مقایسه با محور روسیه — سوریه — ایران
عربستان سعودی و مفتی هایش و همچنین قطر و مسئولانش درحالی روس ها را «کفار» خوانده و تشکیل محور روسی — سوری — ایرانی برای مبارزه با داعش را محکوم و آن را همکاری با کفار جهت کشتار مسلمانان عنوان کرده اند، گویی به خاطر ندارند، کشورهای متبوعشان از سپتامبر گذشته تاکنون در چه ائتلافی عضویت دارند.

خوب است، مفتی های سعودی و مسئولان قطری به این سوال پاسخ دهند که اگر روس ها «کافر» هستند و هم پیمانی ایران و سوریه و عراق «مسلمان» با آنها حرام است، آمریکایی ها چه هستند، آیا آمریکایی ها مسلمان بوده اند که عربستان سعودی و قطر پیوستن خود به ائتلاف آمریکا و هم پیمانان غربیش را نادیده می گیرند.

سعودی‌ها بر مبنای ائتلاف و همپیمانی‌ها، دین را تفسیر می‌کنند. بر همین اساس مفتی‌های وهابی و حاکمان سعودی منافع خود را ترجیح می‌دهند بر فقه اسلامی. طبق همین تفسیر آمریکایی‌ها مسلمان واقعی! و روس‌ها کافر نامیده می‌شوند.

دو: ادعای کشتار مسلمانان به دست کفار روس
دومین ادعای عربستان سعودی و قطر کشتار مسلمانان سوریه به دست روس هاست. یک روز پس از آغاز حملات هوایی روسیه علیه گروه های تروریستی در سوریه رسانه‌ های اجتماعی پر شد، از به ظاهر «مدارکی» که نشان می ‌داد، این حملات موجب تلفات غیر نظامی شده است. رسانه ‌های اجتماعی پر شدند از مطالبی که در آنها ادعا شده بود، روسیه به تروریست‌ ها حمله نکرده، بلکه جنگنده‌ های روسی مناطق مسکونی را هدف قرار داده‌ و ده ‌ها غیرنظامی را کشته ‌اند و یا مناطقی را بمباران کرده اند که داعش در آنها حضور نداشته و یا مناطق تحت تصرف گروه های مسلح «میانه رو» بوده‌ است.

این ادعای ائتلاف ضد داعش آمریکا درباره کشتار غیر نظامیان به دست روس ها درحالی مطرح می شود که ائتلاف آمریکا طی یک سال فعالیت خود در مبارزه با داعش بارها مواضع غیر نظامی و مسکونی را هدف قرار داده و صدها غیر نظامی را قربانی کرده است.

بی نتیجه بودن یک سال مبارزه آمریکا با داعش - اسپوتنیک ایران
بی نتیجه بودن یک سال مبارزه آمریکا با داعش
 ماه گذشته وزارت دفاع آمریکا خلاصه اسنادی از 45 گزارش جداگانه درباره کشته شدن ده ها غیر نظامی در حملات هوایی ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا در عراق و سوریه ارائه کرده است.
این خلاصه اسناد پنتاگون که به دست شبکه خبری سی ‌بی‌ سی آمریکا رسیده، افشا می کند که جنگنده‌ های کانادایی در ماه ژانویه گذشته در حمله به مواضع داعش در شهر «موصل»، مرکز استان «نینوا» در شمال غربی عراق، 27 غیر نظامی را کشته اند.

اما فرانسه، مدتی پس از انتشار تصاویری از اولین حمله نیروی هوایی فرانسه، علیه مواضع داعش در عراق، تصاویر منتشر شده، از سوی منابع محلی حاضر در محل نشان داد، ده ها کشته و مجروح این عملیات که فرانسوی ها ادعا داشتند، داعشی هستند، نیروهای داوطلب مردمی عراق بوده اند که در کنار سربازان ارتش این کشور بیش از 2 ماه است که با داعش مبارزه می کنند.
همچنین 29 شهریور ماه منابع خبری از حمله جنگنده‌ های ائتلاف آمریکایی ضد داعش به منطقه «الخالدیه» در شرق «الرمادی» خبر دادند که طی آن 7 غیر نظامی عراقی از جمله 2 کودک کشته شدند.

اجازه دهید، به یک ماه عقب تر باز گردیم، روز 25 شهریور ماه منابع خبری اعلام کردند، در حمله هوایی جنگنده های آمریکایی به روستای «اطمه»، در استان «ادلب» واقع در شمال غربی سوریه ده ها نفر از مردم این روستا کشته و زخمی شدند.

در همین ماه خبرگزاری ها گزارشی به نقل از گروه «ایر وارز» که حملات هوایی ائتلاف بین المللی ضد داعش در خاک سوریه و عراق را رصد می کند، انتشار می دهند که در آن تاکید شده است، دستکم 459 غیرنظامی در 57 حمله هوایی سال گذشته میلادی کشورهای عضو ائتلاف بین المللی آمریکا به عراق و سوریه، جان خود را ازدست داده اند.

سه: مگر مردم یمن مسلمان نیستند
از جهت دیگر، شورای مفتی ها و علمای عربستان سعودی درحالی کشتار مسلمانان به دست روس های «کافر» را محکوم کرده که کشتار مردم یمن به دست جنگنده های نیروی هوایی کشورش را نادیده می گیرد، مگر مردم یمن در چارچوب مسلمانی مورد ادعای شما قرار نمی گیرند که اینگونه کشتار می شوند.

شورای مفتی‌ها و علمای عربستان سعودی و مسئولان قطری چگونه می توانند، کشتار مسلمانان به دست روس های کافر در سوریه را محکوم کنند، درحالی که طی 5 سال بحران سوریه و پیش از آن از زمان اشغال نظامی عراق به دست آمریکایی ها در سال 2003 میلادی تاکنون با حمایت از گروه های تروریستی تکفیری و غیر تکفیری چه خون ها که در منطقه و در این دو کشور بر زمین نریختند، آیا انسان هایی که به دست روس ها کشته می شوند، مسلمانند و افرادی که به دست شما و گروه های تروریستی تکفیری مورد حمایتتان قتل عام و به وحشیانه ترین شکل کشتار می شوند، مسلمان نیستند.

چگونه است که یک ماه کشتار مسلمانان به دست روس های کافر دل شما را به در آورده و واکنش شما را در پی داشته، اما سال ها جنایت گروه هایی مانند القاعده و داعش و «جبهه النصره» و غیره اگر نگوییم، علیه مسلمانان، حداقل علیه بشریت که تصاویر و فیلم های قابل استناد آن در تمام رسانه ها و پایگاه های خبری و شبکه های اجتماعی وجود دارد و درستی و صحت آنها بر هیچ کس پوشیده نیست، دل شما را به درد نمی آورد.

گزارش 200 روز تجاوز عربستان سعودی و کشورهای هم پیمان با آن در تجاوز به یمن نشان می دهد که در این مدت حملات ائتلاف سعودی علیه مناطق مختلف یمن 7 هزار کشته و 15 هزار مجروح که اغلب آنها غیر نظامی هستند، برجای گذاشته است.

این گزارش به تفکیک توضیح می دهد که 1086 نفر از این کشته ها کودک، 1508 نفر زن و 3485 مرد و 1942 نفر از این زخمی ها کودک، 1552 نفر زن و 11149 نفر مرد بوده اند.


سه: مقایسه عملکرد یک ساله ائتلاف آمریکا و یک ماهه روسیه
جا دارد، در اینجا از مفتی ها و علمای وهابی عربستان و مسئولان قطری و مخالفان حضور روسیه در سوریه و عملیات نظامیش علیه مواضع گروه های تروریستی در این کشور بخواهیم، گذرا عملکرد یک ساله ائتلاف آمریکا و یک ماهه روسیه در مبارزه با تروریسم از جمله داعش در عراق و سوریه را بررسی کنند.

برای یادآوری کافی است، به این نکته اشاره کنیم که تنها 4 روز پس از آغاز حملات روسیه علیه گروه های تروریستی در سوریه، خبرگزاری ها و رسانه ها به نمادین و دروغین بودن ائتلاف آمریکایی و ناکارآمدی آن در مبارزه با داعش پس از گذشت یک سال در مقابل جدیت ائتلاف سوریه — روسیه — ایران در مبارزه با این پدیده شوم و تاثیر حملات آن، در جنگ علیه تروریسم اذعان کردند.

جنگنده های روسی ظرف 4 روز اول تشکیل ائتلاف 60 سورتی پروازی علیه 50 مرکز تروریست ها انجام داده و تروریست ها را مجبور به فرار از بیم هدف واقع شدن کردند، در حالی که ائتلاف آمریکا متشکل از 50 کشور جهان طی یک سال بیش از 3 هزار سورتی پروازی علیه مواضع داعش انجام داد تا نه تنها داعش تضعیف نشود، بر قدرتش افزوده شود.

ظرف یک ماه از آغاز حملات ائتلاف روسیه، ارتش سوریه با کمک پشتیبانی هوایی روس ها و مشاوره های نظامی ایرانی ها موفق شد، پیروزی های چشمگیری را در جبهه های عملیاتی مختلف سوریه از جمله حلب، حماه، حمص، لاذقیه انجام دهد و مناطقی که بیش از 3 تا 4 است که در تصرف گروه های تروریستی قرار دارد، را آزاد کند.

درحالی که از زمان آغاز حملات ائتلاف آمریکا علیه داعش، ارتش سوریه، نیروهای کُرد و داوطلب مردمی این کشور چه مناطقی را از سیطره تروریست ها خارج کرده اند.

همین وضعیت در عراق نیز به چشم می خورد، ائتلاف آمریکایی ضد داعش در کدامیک از عملیات های نظامی ارتش ونیروهای مسلح عراق مشارکت داشت و موجب رغم خوردن پیروزی های بزرگ و راهبردی برای عراق شد.

«لارا سليگمان»، تحليلگر سايت Defence News در مقاله ای به مقایسه عملکرد آمریکا و روسیه در مبارزه با تروریسم در منطقه خاورمیانه می پردازد و در این خصوص به عنوان نمونه به روز 8 اکتبر — 16 مهر اشاره می کند و توضیح می دهد: «ائتلاف ضد داعش به رهبري آمريکا در این روز پنج شنبه تنها دو حمله هوايي عليه مواضع اين گروه تروريستي در سوريه انجام داد که در مقابل، حملات هوايي روسيه به تروريست ها در همين روز يک رکورد جديد ثبت کرد و طي 67 حمله موفق به انهدام 60 موضع تروريست ها شد.»

آمریکا با وجود مخالفتش با  داعش در حرف ، رفتارش شبیه شعبده بازان است - اسپوتنیک ایران
آمریکا با وجود مخالفتش با داعش در حرف، رفتارش شبیه شعبده بازان است
 سليگمان در ادامه تحليل خود تاکید می کند: مجموع حملات هوايي ائتلاف آمريکايي در عراق و سوريه تا تاريخ 6 اکتبر (14 مهر) سال جاري، به 7 هزار 323 حمله هوايي رسيد که از اين ميان 4 هزار 701 حمله در عراق و 2 هزار 622 حمله در سوريه صورت گرفته است، به اين ترتيب اين ائتلاف به طور ميانگين روزانه 13 حمله در عراق و 7 حمله در سوريه انجام داده است. اين در حالي است که در طول حملات 42 روزه آمريکا به رژيم صدام در سال 1991، جنگنده هاي ائتلاف در مجموع 48 هزار و 224 حمله ترتيب دادند که اين رقم از ميانگين یک هزار و 100 حمله در روز حکايت دارد. از سوي ديگر 12 سال پيش در حمله 31 روزه به عراق، آمريکا به طور ميانگين روزانه بيش از 800 حمله هوايي به اين کشور انجام داد.

آیا ارائه همين آمار اندک و گذرا اين فرضيه را مطرح نمي کند که اين اختلافات فاحش، گمانه زني ها در مورد اهداف واقعي آمريکا از تشکيل اين ائتلاف را بيشتر مي کند.

ائتلاف روسی — سوری — ایرانی بزرگترین تهدید برای ائتلاف آمریکا
ائتلاف روسی — سوری — ایرانی مبارزه با تروریسم که این روزها شاهد پیوستن عراق نیز به خود می باشد، را باید بزرگترین تهدید برای طرح های آمریکا، ترکیه، عربستان سعودی و قطر در سوریه دانست.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه که در ابتدا حملات روس ها به مواضع تروریست های مورد حمایت ترکیه کاملا گیج و مبهوت مانده بود، آرام آرام با متوجه شدن خنثی شدن توطئه هایش زبان به لعن روس ها گشوده و حملات روسیه به تروریست ها را اشتباه می داند و از این که سوریه تا این اندازه برای روسیه اهمیت دارد، ابراز تعجب می کند.

همچنین «فرانسوا اولاند»، رئیس ‌جمهوری فرانسه در واکنش به این حملات علیه اهداف تروریست‌ ها در خاک سوریه گفته بود: «روسیه باید داعش را هدف قرار دهد و نه گروه‌ های دیگر در سوریه را»!

کشورهای عضو ائتلاف آمریکایی به ظاهر ضد داعش، فقط داعش را گروه تروریستی می ‌دانند و ادعا می ‌کنند که روسیه باید فقط داعش را هدف قرار دهد و گروه‌ های تروریستی دیگری مانند «ارتش آزاد»، «جیش الفتح» و «احرار الشام» که تعداد آنها به بیش از یک صد گروه تروریستی می رسد، را هدف قرار ندهد.

پیوستن عراق به ائتلاف روسیه — سوریه — ایران تحت فشار شدید محافل سیاسی این کشور صورت گرفت که ماهیت واقعی اهداف ائتلاف آمریکا برایشان آشکار شده بود.

درحالی که هرچه می گذرد و جدیت ائتلاف روسیه — سوریه — ایران — عراق در مبارزه با خطر تروریسم آشکار می شود، کشورهای دیگری مانند چین و کره شمالی آمادگی خود برای پیوستن به این ائتلاف را اعلام می کنند و شاهد چرخش مواضع کشورهایی مانند مصر، تونس، کویت و غیره در قبال بحران سوریه هستیم و این خطر بزرگی برای آمريکا و هم پیمانانش که تمايلي به نابودي داعش ندارند و از اين حملات تنها براي ارائه تصويري غير واقعي از خود در جهان و پوششي براي تداوم حضور نظامي خود در منطقه استفاده می کنند و تنها درپی تحقق اهداف و اجرای طرح های خود در خاورمیانه هستند، شمرده می شود.

علاوه بر اینکه موفقیت روسیه در مبارزه با تروریسم در منطقه به معنای تقویت و تحکیم جایگاه و موقعیت روسيه در خاورمیانه در مقابل تزلزل نفوذ و قدرت آمریکا و هم پیمانانش در این منطقه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала