گزارش و تحلیل

پشت پرده دیدار پوتین و اسد

© Sputnik / Alexei DruzhininПрезидент Сирии Башар Асад и президент России Владимир Путин на встрече в Кремле
Президент Сирии Башар Асад и президент России Владимир Путин на встрече в Кремле - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیدار اخیر بشار الاسد از مسکو بیش از نفس خود دیدار یک شوک خبری در سطح بین المللی به حساب می آمد چرا که پس از حدود 5 سال رئیس جمهوری سوریه نه فقط از این کشور خارج شد بلکه هزاران کیلومتر را طی کرد تا به مسکو برسد و برگردد، شاید اگر آقای پوتین از دمشق دیدار می کرد اینقدر شوک رسانه ای پیش نمی آمد.

هزاران نیروی امنیتی و اطلاعاتی دشمن در حال رصد تحرکات آقای بشار الاسد بودند و هستند و مترصد کوچکترین فرصت برای ترور وی می باشند، چرا که بودن و یا نبودن شخص بشار الاسد امروزه به یک چالش بزرگ تبدیل شده و همه می دانند بقا یا نابودی سوریه امروزه مرهون وجود بشار الاسد است.

تنها راه امنی که بشار الاسد برای رسیدن به مسکو داشته عبور از عراق و سپس ایران در نهایت عبور از روی دریای خزر و سپس ورود به روسیه بوده. نفس این سفر نیاز به یک عملیات پیچیده امنیتی جهت حفظ امنیت وی داشته و قطعا در این عملیات تشکیلات اطلاعاتی روسیه — ایران — سوریه و احتمالا عراق با هم همکاری داشته اند (یعنی در واقع همان چهار کشوری که اتاق عملیات بغداد را تشکیل داده اند). برخی مطلعین مدعی هستند که پرواز رئیس جمهوری سوریه ابتدا در تهران به زمین نشسته و در تهران هواپیما تغییر یافته و سپس به مسکو رفته و در بازگشت هم به همین صورت بوده. به هر صورت موضوع مهم این است که وی سالم به مسکو رسیده و بازگشته.

با این اوصاف می توان به چند پیغام که این سفر در پی داشته اشاره کرد:

1 — بازدید رئیس جمهوری قانونی و مشروع و منتخب سوریه از مسکو و همچنین پخش تشکر وی از کمک روسیه به این کشور یک مشروعیت بین المللی به حضور روسیه در سوریه می دهد، مشروعیتی که طبق مقررات بین المللی ایالات متحده و همپیمانانش از آن برخوردار نمی باشند چرا که از نظر قوانین و مقررات بین المللی حضور نظامی کشوری در کشور دیگر یا باید با مصوبه شورای امنیت باشد و یا با تقاضای رسمی دولت قانونی ومشروع آن کشور. و به همین دلیل هم هست که سعودی ها تلاش می کنند در همه جا از عبد ربه منصور هادی به عنوان رئیس جمهوری مورد قبول جامعه جهانی نام ببرند تا دخالت خود در یمن را توجیه کنند، که البته بحث مشروعیت آقای منصور هادی خارج از حوصله این مقاله می باشد و با مشروعیت آقای بشار الاسد به هیچ وجه قابل مقایسه نمی باشد.

2 — بر کسی پوشیده نیست که آقای بشار الاسد طی حدود 4.5 سال اخیر از سوریه خارج نشد تا خروج وی به عنوان فرار و یا خالی کردن میدان تلقی نگردد و حضور وی در این زمان منجر به استحکام و تقویت وحدت نیروهای مسلح گردید. حتی برخی معتقد بودند که در صورت خروج بشار الاسد از سوریه ممکن است یک کودتای نظامی شکل بگیرد و وی قدرت را از دست دهد.  با این سفر آقای بشار الاسد نشان داد که آنقدر از جایگاه خود در سوریه مطمئن می باشد که با خیال راحت چند هزار کیلومتر آنطرف تر سفر می کند و بر میگردد بدون اینکه آب از آب تکان بخورد. و قطعا کمک های روسیه و ایران در این زمینه بسیار تاثیر گذار بوده.

3 — برخی توقع داشتند که آقای بشار الاسد ابتدا از تهران دیدار کند و سپس به مسکو برود که البته خواه نا خواه مسیر سفر وی نیز به همین ترتیب بوده اما مساله ای که اینجا اهمیت دارد آن است که هماهنگی های تهران ومسکو در مورد سوریه به حدی یکپارچه شده که دو کشور از شرایط پروتوکول های سیاسی ساخته انگلیس و فرانسه گذشته اند و با دید وسیعتر و دوراندیشی به مسایل می اندیشند و برایشان عمل در زمین سوریه مهم تر از شعار های رسانه ای می باشد لذا شاهد آن می باشیم که ایرانی ها به پیروزی های نیرو هوایی روسیه و یا ارتش و مقاومت مردمی سوریه همچون پیروزی های خود می نگرند و نباید فراموش کرد که ایرانی ها تعداد زیادی از نخبه های نظامی خود را نیز در سوریه از دست داده اند.

4 — اگر فقط بحث بر سر مذاکرات یا بحث های سیاسی فیما بین روسیه و دیگر کشورها در مورد سوریه و بدست آوردن نظر بشار الاسد بود سفر وزیر امور خارجه سوریه به مسکو و یا وزیر امور خارجه روسیه به دمشق کافی بود اما اصرار بر حضور شخص بشار الاسد در مسکو برای این بود که نشان داده شود روسیه تمام قد پشت سر بشار الاسد ایستاده و اگر هم قرار است مذاکراتی انجام پذیرد نمی توان نقش بشار الاسد و بالطبع مردم سوریه را نادیده گرفت. همچنین شرایط داخلی آقای اسد آنقدر مستحکم شده که وی با خیال راحت زن و بچه خود را در دمشق می گذارد و به مسکو سفر می کند.

5 — بلا فاصله پس از سفر آقای اسد روسها تحرکات سیاسی ای را در سطح بین المللی انجام دادند که پیرو آن به جهانیان این پیغام را بدهند که همزمان با پیشروی های نظامی در سوریه تمایل دارند اختلافات فیما بین آقای بشار الاسد و مخالفین سوری وی را بصورت سیاسی حل و فصل کنند و از آقای بشار الاسد این تضمین را دریافت کرده اند که برای دفع تروریست های خارجی از سوریه با مخالفین سوری خود کنار بیاید.

6 — با اینکه روس ها با آمریکا و همپیمانان دخیلش در بحران سوریه در ژنو گفتگو کردند اما این به آن معنا نیست که آنها می توانند فاعل ما یشاء در بحران سوریه باشد. از این پس شرایط سوریه تغییر کرده و در واقع جلسه برای آن بود که به آنها گوشزد کنند که دست از سوریه بکشند نه اینکه با آنها گفتگو کنند.و به آنها بگویند طرح آتی آزاد سازی کل سرزمین های سوریه و سپس برگزاری یک انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری زیر نظر مجامع بین المللی می باشد یا همکاری کنند و یا بنشینند و شاهد نابودی عوامل خود باشند. آقای پوتین در مسکو این تضمین را از آقای بشار الاسد دریافت کرد که تا آخر خط ایستاده و ایرانی ها و روسها چون مطمئن هستند هر گونه انتخاباتی در سوریه برگزار گردد مردم سوریه آقای بشار الاسد را مجددا انتخاب خواهند کرد بر این مساله اصرار دارد در حالی که مخالفین چون می دانند رقیبی در انتخابات در مقابل بشار الاسد ندارند با این ماجرا مخالفت می کنند.

7 — این روزها روند اتفاقات سوریه به حدی سریع پیش می رود که دیر یا زود طرح روسیه و ایران (که از همان ابتدای جنگ سوریه هم مطرح شده بود) در این کشور اعمال خواهد شد و مردم سوریه خواهند توانست مجددا در کشور یکپارچه خود جمع شوند و هم رئیس جمهور و هم پارلمان خود را انتخاب کنند. روسیه با حملات هوایی خود ظرف حدود دو هفته چند برابر یک سال و نیم حملات هوایی ایالات متحده و 63 یارش تاثیر گذار بوده و ایران با مستشارهای خود توانسته روی زمین مسیر عملیات زمینی را بگونه ای هدایت کنند که پایگاه تروریست ها "چند تا چند تا" سقوط کنند. از سوی دیگر اوروپایی ها به دلیل بحران مهاجرت به اوروپا دیگر نمی توانند کنار بنشینند و درد و رنج مردم خاورمیانه را احساس نکنند مشکل الآن در این است که برخی کشورهای دخیل در تغذیه تروریست ها امروزه احساس می کنند ملیاردها دلار سرمایه گذاری آنها به فنا رفته و احتمال اینکه همه این ماجرا ها بر علیه آنها برگردد زیاد است و دست و پا می زنند تا اجازه ندهند ماجرا به راحتی به پایان برسد.

در پایان می توان گفت سفر آقای بشار الاسد به مسکو نشانه تغییر شرایط در منطقه و اقتدار قطب قدرت جدید بین المللی می باشد و متبحرین سیاسی پیغام های این سفر را بخوبی دریافت کرده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала