تئاتر و انسان

© Sputnik / Alexei Danichevصحنه ای از اوپرای بی بی پیک
صحنه ای از اوپرای بی بی پیک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تئاتر با آخرین حرف هنرپیشه روی صحنه، می میرد .

پوشکین، کافکا و بولگاکوف — و اسامی تعداد زیاد دیگری از شخصیت های  معروف فرهنگی در تابلوی آگهی یازدهمین جشنواره  بین المللی تئاتر «  فصل استانیسلاوسکی» به چشم می خورد. تا 30 ماه نوامبر،  نمایشنامه های  تئاترهای لتونی، فنلاند ، آلمان و روسیه روی صخنه تئاترهای مسکو  به نمایش در می آیند.

مطابق با سنت معمول  با آغاز جشنواره  فهرست جدید  برندگان  جایزه بین المللی « استانیسلاوسکی» که از سال 1994 میلادی اعطا می شود، آماده می شود. پطر اشتاین  کارگردان  معروف  آلمانی نیز در این جشنواره شرکت دارد.  در سال جاری در عناوین اصلی « در ازای  ادای سهم»  در هنر تئاتر و بطور جداگانه در رشته هنرپیشگی — یوری گریگورویچ استاد باله روسیه و انتونی هوپکینز هنرپیشه انگلیسی و آمریکایی معرفی شده اند.

 برنامه جشنواره از 11 نمایشنامه  تشکیل شده است  که  تئاترهای مشهور پایتخت — تئاتر «مخات»  به نام چخوف و « لنکوم» تنظیم کرده اند.  آنچه به سفرهای  هنری  تئاترهای دیگر مربوط می شود،  تئاتر ملی  لتونی اینبار  یک اثر کلاسیک روسی —  تراژدی  « بوریس گودونوف»  الکساندر پوشکین را به تنظیم  ایمونتاس نیاکروشوس در این جشنواره  نشان خواهد داد.

کارگردان سرگی ژِنوواچ  و رئیس جشنواره «  فصل استانیسلاوسکی» در این خصوص گفت: جشنواره ما بدون حضور  ایمونتاس نیاکروشوس کارگردان لتونی قابل تصور نیست.  من با  نمایشنامه های وی پرورش یافتم  و با اطمینان کامل می توانم بگویم که  طرز فکر نیاکروشوس و مهارت او در کار می تواند نمونه بسیار خوبی برای کارگردانان  جوان  باشد  که بتازگی  با هنر  تئاتر دراماتیک آشنا شده اند و در این عرصه فعالیت می کنند.  دومین بار است که نیاکروشوس به آثار پوشکین  رجوع می کند:  20 سال پیش اثر « تراژدی کوچک» را روی صحنه برد.  و حالا نوبت  تراژدی بزرگ رسیده است.  « بوریس گودونوف» —  یک نمایشنامه  بزرگ چند ساعته  در مقیاس شکسپیر است.

به اعتقاد  لف  دودین کارگردان  مشهور ، تئاتر مثل انسان برای گفتگو خلق شده است.  وی نیز  اولین بار نیست که با جشنواره  « فصل استانیسلاوسکی» همکاری می کند.  او رئیس  « مالی تئاتر» دراماتیک  پطربورگ است. او نمایشنامه  « برادران و خواهران» بر اساس  رومان  فدور آبراموف  در باره  زندگی باستانی  در شمال روس — یک زندگی معمولی اما فوق العاده سخت  را   روی صحنه می برد، زیرا  ماجراها  بلافاصله پس  از جنگ کبیر میهنی  اتفاق می افتند.

 نمایشنامه های خارجی روشن و زیبایی خاصی دارند. به عنوان مثال،  نمایشنامه « فوگا» که  تئاتر کمدی  از شهر  « والانس» فرانسه برای اولین بار در مسکو  به نمایش می گذارد. کارشناسان روسیه  نمایشنامه « فوگا» را در جشنواره  بین المللی تئاتر  « آوینیون» دیدند که مردم در سالن از خنده روده بر شده بودند.  و حالا تماشاچیان مسکو در  جشنواره تئاتر مسکو می توانند  از این لحظات شاد  برخوردار شوند…نمایشنامه ها فرق زیادی باهم دارد اما همه از کیفیت  خوبی برخوردارند.

والری بارینوف  رئیس سال جاری هیأت داوران  جایزه « استانیسلاوسکی»  در این خصوص گفت: تئاتر  یک حالت خودویژه  روح و روان  هنرپیشگان و  تماشاچیان  است. من زیاد  سخنان  کارگردان توستونوگوف را به یاد می آورم که گفت: آرتیست ها و تماشاچیان گویی به جنگ می روند  به تئاتر می آیند: تعدادی  در آرزوی پیروزی هستند و  دیگران دلشان می خواهد شکست بدهند».  این جنگ سالهاست ادامه دارد اما همه در آن پیروز هستند. تئاتر با آخرین حرف  هنرپیشه روی صحنه،  می میرد و دوباره با اولین کلمه او   خطاب به  تماشاچی که در عطش اسارت این  کلمات می سوزد از نو زنده می شود. تائتر همیشه زنده و جاویدان خواهد بود…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала