گزارش و تحلیل

اشغال نروژ توسط روسیه

© Photo / YouTube/tv2underholdningسریال دراماتیک « اشغالگران» نروژی
سریال دراماتیک « اشغالگران» نروژی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه، غرب را می ترساند.

 در شبکه تلویزیونی  « تی.وی2»  نروژ نمایش  سریال ترس از روسیه  به نام  « اشغالگران» آغاز شد. بر طبق سوژه سریال،  حزب رادیکال  سبز  در نروژ به قدرت می رسد که  به فکر  محیط زیست است و تصمیم می گیرد  مانع از استخراج نفت و گاز در  دریای شمال شود.  اتحادیه اروپا خواهان دریافت  موادانرژی زای  نروژ  است.  روسیه  با توافق اتحادیه اروپا  نروژ را اشغال می کند  و  معادن نفت و گاز در  خاک آن کشور را تحت کنترل خود در می آورد.

 سریال « اشغالگران»  چند رکورد برجا گذاشته است.  گران ترین سریال در  تاریخ  تلویزیون نروژ  که برای ساخت آن  11 میلیون دلار  خرج شد.

بعلاوه این فیلم یکی از بهترین سریال هایی است که زمانی  در  تلویزیون نروژ نشان داده شده است.  تعداد بینندگان اولین سری این فیلم 633 هزار نفر  اعلام شده  که برای کشور کوچک  نروژ رکورد  و 13 درصد ساکنان  کل کشور است.

رادیو « سپوتنیک نروژ»  در مصاحبه ای با  یوگنی دیاکونوف ساکن نروژ  که در یکی از صحنه های فیلم هنرنمایی کرده است  نظر او را در باره این سریال جویا شد.

 وی گفت: « چه انتظار دیگری می توان داشت، اگر از مرد روس حرف زده شود پس حتما  دزد و راهزن است و اگر  از زن روس صحبت شود  پس حتما فاحشه است!  چنین کلیشه هایی همیشه وجود دارند…!

 به عقیده یوگنی ، « ترس از روسیه» فقط کارت ویزیت  بسیاری از سیاستمداران نیست بلکه  کارت عبور  و یا ترامپلینی  به سیاست بزرگ  و  ضامن موفقیت آنهاست.

اولین صحنه های  سریال  مورد توجه زیاد جوانان  و میانسالان قرار گرفت — 53 درصد  نروژی ها بین  سن 49-20 سال  این فیلم را تماشا کردند.

یوگنی  این آمار را تأیید کرد. اما  افراد مسن از دیدن این سریال ناراحت شدند. جوانان  احساسات دیگری  نشان دادند.

»« جوانان لذت می برند، کیف می کنند ، زیرا از  سال های مدرسه  افسانه هایی در باره  روسیه « وحشتناک» به خوردشان می دهند… پس از حوادث اوکراین،  خطر روسی  « مارک» اول شده است».

 واقعا هم  به نظر می رسد که خطر روسی که می تواند  نه فقط به نروژ بلکه سراسر  دنیا گسترش یابد  یگانه  چیزی است که  غرب را می ترساند.

اما هر چند هیچگونه خطر روسی وجود ندارد،  خلق آن در جای خالی راحت تر از  حل و فصل مسائل  خود  است — مثلا وضعیتی که  در رابطه با پناهجویان  بروز کرده است.

 سوئد دائم به خاطر  گویا کشتی های روسی  در حوضه آبی خود دچار هراس می شود.  نروژ عقیده خود در باره روسیه به عنوان  دشمن را تحکیم می بخشد.

شش کشور دیگر اروپایی  حق  نمایش این سریال را خریداری کردند — سوئد، دانمارک، فنلاند، بلژیک ، هلند و  لوکزامبورگ.  این نشانگر آن  است که « روحیات ترس از روسیه»حتی بدون  تماشای این سریال  در  این کشورها با  نیروی تازه ای  شکوفا می شود.  به ویژه در بین جوانان که بر خلاف  بزرگسالان  هر چه بیشتر کورکورانه  به هر آنچه در تلویزیون گفته می شود و نشان داده می شود  باور می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала