به گزارش سایت شرکت پایانه های نفتی ایران، عباس اسد روز، رئیس پایانه نفتی خارگ در تشریح آخرین وضعیت تعمیرات و آماده سازی تاسیسات پایانه نفتی خارگ به منظور صدور دستور افزایش تولید و صادرات نفت خام ایران از سوی شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت در دوران پساتحریم، گفت: در شرایط فعلی تعمیرات خطوط لوله زیر زمینی جزیره خارگ زودتر از موعد مقرر به پایان رسیده است.
رئیس پایانه نفتی خارگ با اعلام این که به منظور اجرای پروژه تعمیرات اساسی خطوط لوله زیر زمینی نفت در پایانه خارگ برنامه زمان بندی ۱۲ ماهه تعریف شده بود، تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت و توان متخصصان داخلی، این پروژه به جای ۱۲ ماه در طول مدت ۸ ماه به طور کامل اجرایی شده است.
این مقام مسئول در شرکت پایانههای نفتی ایران با تاکید بر این که خطوط لوله زیر زمینی پایانه خارگ به عنوان بزرگ ترین ترمینال نفت ایران در خلیج فارس شامل چهار رشته خط ۶۰ و ۷۲ اینچ به طول ۷۵۰ متر است، گفت: تعمیر دو رشته از این خط لوله شامل غلاف گذاری، تقویت، بلاستینگ و رنگ آمیزی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد که این موضوع با توجه به قدمت طولانی این خطوط، ترمیم و تقویت نقاط آسیب دیده و بازرسی از آن طرحی استراتژیک برای صنعت نفت کشور به شمار می رود.
به گزارش شرکت پایانه های نفتی ایران، نفت تولیدی از مناطق نفت خیز جنوب توسط سه خط لوله زیردریایی در بستر دریا پس از مسافتی در حدود ۳۲ کیلومتر به جزیره خارگ وارد می شود که پس از ورود به ایستگاه کاهش فشار به تفکیک نوع نفت (سبک و سنگین) وارد مخازن ذخیره سازی می شوند و سپس از طریق دو رشته خط لوله جداگانه و عبور از سیستم میترینگ به سمت اسکله های صادراتی به منظور بارگیری در کشتیهای نفت کشها منتقل می شوند.
سید پیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانههای نفتی ایران اخیرا با اشاره به افزایش توان عملیات دریایی صادرات نفت خام ایران به بیش از ۶ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است: هم اکنون تعمیرات اساسی، بازسازی و نوسازی تاسیسات، اسکله و مخازن ذخیره سازی در پایانههای نفتی ایران در خلیج فارس به پایان رسیده است.
در شرایط فعلی با انجام طرح های تعمیراتی، نوسازی و بازسازی تاسیسات نفتی فراساحلی و ساحلی در پایانه نفتی خارگ، امکان تردد، پهلوگیری و جداسازی کشتی های نفتکش با حداکثر ظرفیت فراهم شده است.