گیتی - وطن موسیقی

© Sputnik / Sergey Malgavkoنوازنده خیابانی در حال نواختن ویلون
نوازنده خیابانی در حال نواختن ویلون - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موسیقی فقط به یک ملت و کشور تعلق ندارد، کل جهان، وطن موسیقی است».

فریدریک شوپن  ماهیت   هنر جهانی را  به این شکل خودویژه  تعریف کرد: « موسیقی فقط به یک ملت و کشور تعلق ندارد، کل جهان، وطن موسیقی است».  روز اول اکتبر  موسیقی و  هر آنچه به آن وابسته است — موسیقی دانان و  دوستداران موسیقی — روز بین المللی خود را برگزار  کردند. هر چیز وابسته به موسیقی،  همیشه جشن است  اما در این روز خاص، بهترین آثار  از صبح زود تا دیر وقت شب اجرا شد. فیلارمونی های شهرهای روسیه  در اجرای آثار موزیکال به سبک های خاص خود  با هم مسابقه  دادند و سناریوهایی برای  جشن اصلی  موسیقی سال طراحی شد. آنها سعی  کردند  شنوندگان هر چه بیشتری را جلب کنند.  اکنون شما را  فقط با یکی از برنامه های  فیلارمونی  پطربورگ آشنا می کنیم.

 این برنامه «  کنسرت در فراک و جینز» نام دارد  و بیشتر برای جوانان در نظر گرفته شده است. چند سال است که این برنامه موزیکال اجرا می شود اما سازماندهندگان سعی می کنند سورپریزهای جدیدی برای  شنوندگان تهیه ببینند.  اینبار تصمیم گرفتند  از تقسیم آثار موزیکال به « کلاسیک» و  باصطلاح « جینزی»  به نفع « رآلیسم» خودداری ورزند. در واقع هم اکنون نمی توان  یک « سبک پاک» را مشاهده کرد.   البته شاید در بعضی  جاها  هنوز این سبک رعایت شود، اما  مشاهده افرادی که کت و شلوار را با  کفش ورزشی می پوشند  و یا جینز را با  کراوات و پایپون  و شنیدن «باخ»  از تلفن های همراه،  دیگر  عادی شده است.

اکلکتیزم (التقاط گرایی) مدتهاست  که یک سبک  مستقل شده است. برنامه  « کنسرت ها در فراک و جینز» نیز همینطور است. دعای کلیسایی؟ آری اما در یک گزینه غیر منتظره که ملودی کاتولیک با ریتم ها و تانگوی آرژانتینی  پیوند می خورد.  این اثر ساخت لوئیس باکالوف  آهنگساز ایتالیایی  آرژانتینی الاصل  است. سمفونی؟  بفرمائید:  شاهکارهای معروف  بتهوون  براحتی  توسط  ایمانتِس کاللنینیش  از لتونی به « روک — سمفونی» تغییر می یابد.  دوستداران  آثار پلیسی  از  برنامه هایی لذت خواهند برد  که شامل آثار موزیکال کامیلیا  سِن — سانس   آهنگساز  کلاسیک فرانسوی برای  فیلم « ترور  دوک گایز» است.  دوستداران  موسیقی  فولکلور  از امکان  کمیاب  شنیدن  صدای آلکینوس یوهانیدیس ستاره یونانی در فرمات « پخش زنده»   برخوردار می شوند.  نوای سازهای فولکور  در سالن بزرگ  فیلارمونی پطربورگ  با آکوستیک  عالی، فوق العاده است…

یکی دیگر از خودویژگی های  این سیکل موسیقی برای جوانان  سخنرانی  در باره موضوع  کنسرت است  که در یک فضای کوچک برگزار می شود. در این دیدار  دوستداران موسیقی می توانند با  نوازندگان  صحبت کنند  و از نمایشگاه  و خیلی چیزهای دیگر که در  زیر زمین   سالن بزرگ فیلارمونی به نمایش گذاشته شده اند  دیدن کنند.  علاوه بر  « آرت — زیرزمین»  ورودی  سالن بزرگ  فیلارمونی نیز  مورد استفاده قرار می گیرد و در آنجا  کنسرت های  مجلسی مجانی  نوازندگان  ارکستر های  فیلارمونی  برگزار  می شود.  برای استراحت از  برنامه  سمفونیک، نوازندگان،  آثار مجلسی مورد علاقه خود را می نوازند و در باره آنها تعریف می کنند…

 فیلارمونی پطربورگ به مناسبت  روز جهانی موسیقی  مسابقه کنسرتی چند ساعته  قابل دسترس برای همه  را ترتیب داده است  که آثار  آهنگسازان روس و خارجی  از دوران   و سبک های مختلف اجرا می شوند- سمفونی، قطعات اوپرا ، جاز،  خلاصه اینکه در کنسرت ها همه جور موسیقی  « در فراک و  جینز» اجرا می شود…ما با گفته زیبای  شوپن برنامه  امروز را آغاز کردیم و با   گفته زیبای جیمی  هندریکس آن را به پایان می بریم: تنها موسیقی است که باعث تغییرات خوب در جهان  می شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала