گزارش و تحلیل

ناتو: روسیه می‌تواند در سوریه تلفات متحمل شود

© AFP 2023 / Gerard CerlesЗдание штаб-квартиры НАТО в Брюсселе
Здание штаб-квартиры НАТО в Брюсселе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیران دفاع کشور های ناتو در همایش دیروز در بروکسل تاسیس مراکز فرماندهی جدید در مجارستان و اسلوواکی با هدف دادن جواب ضربتی و ثمربخش به «خطرات ممکنه ناشی از روسیه» را تأیید کردند.

نتیجه اساسی این دیدار تصمیمگیری در باره افزایش تعداد مراکز فرماندهی ناتو به شکل مقر کوچک آن در اروپای شرقی بود. در اوایل امسال کشور های عضو ناتو گشایش آن‌ها  در استونی، لتونی، لیتوانی، لهستان، بلغارستان و رومانی را هماهنگ کردند. حالا به این کشور ها مجارستان و اسلوواکی اضافه شده اند. در بروکسل می‌گویند که این گام به ناتو اجازه خواهد داد که به بحران ها و تهدید های تازه بطور سریعتر و ثمربخش تر  واکنش نشان دهد. وزرا همچنین اقداماتی جهت تکمیل نیرو های واکنش سریع ناتو را بررسی کردند که به گفته «ینس استولتنبرگ» باید «بزرگتر، سریعتر و ثمربخشتر شوند.

پاره‌ای از کشور ها اعلامیه های خاصی کردند. مایکل فالون وزیر دفاع بریتانیا در باره حضور نیرو های مسلح کشور خود در مرز های شرقی ناتو به منظور «دادن جواب به اعمال تحریک آمیز و تجاوزکارانه روسیه سخن گفت. لندن حدود 100 نفر نظامی بر پایه ادواری برای تحکیم بنیه دفاعی به استونی، لتونی و لیتوانی و 25 نفر دیگر به اوکراین برای آموزش پرسنل اوکراینی را خواهد فرستاد. به نوشته روزنامه روسی «کامرسانت» آلمان هم  در باره انتقال نظامیان خود به کشور های بالتیک تصمیمگیری کرد که هنوز منتشر نشده.  

بیش از یک سال و نیم است که در مقر این اتحادیه راجعبه لزوم تقویت و انجام اصلاحات در ناتو صحبت می کنند، ابتدا موضوع آن «تجاوز روسیه در اوکراین» بود و حالا در باره «مداخله آن در سوریه» است. وزارت دفاع روسیه این ادعا ها را رد کرده می‌گوید که شرکت کنندگان ائتلاف به رهبری آمریکا خودشان زیاد به هدف‌های غیر تروریستی می زنند».

منبع هیات آمریکایی در «کامرسانت» گفت که «آمریکا دلش می‌خواهد که روسیه در آینده عضو ائتلاف شود. با یک شرط: «ما باید مقاصد مشترکی داشته باشیم. ولی هدف کنونی روسیه نگه داشتن بشار اسد بر مسند حکومت است". این منبع افزود: «ما نمی‌دانیم که چه کسی باید روی کار بماند ولی این شخص حتماً نباید اسد باشد. سوری ها باید خودشان تصمیم مربوطه را بگیرند». دیروز اشتون کارتر رئیس پنتاگون ضربات هوایی روسیه را «اشتباه اساسی نامید که جنگ داخلی در سوریه را تمدید خواهد کرد". به گفته وی تا موقعیکه مسکو از اسد حمایت می‌کند آمریکا با روسیه همکاری نخواهد کرد. کارتر هشدار داد: «اعمال روسیه برای خود این کشور پیامد های جدی خواهد داشت. روسیه در روز های نزدیکی می‌تواند در سوریه تلفات متحمل شود. وی افزود که «روسیه بر اثر این سیاست در پهنایی از قفقاز تا کامچاتکا دارد خود را در کفن انزوا قرار می دهد». «فقط کرملین می‌تواند وضع عوض کند. ولی نمی‌دانم که آیا کرملین برای این کار آماده است یا نه».

با وجود این منبع آمریکایی «کامرسانت» فهماند که حتی در این شرایط لازم است که تماس ها بر قرار و نگه داشته شوند و هواپیما های روسی در حال پرواز باید ترانسپوندر های خود را خاموش کنند. جت های روسی موقعیت های خطرناکی ایجاد می‌کنند که می‌توانند به بروز فاجعه منجر شوند. منبع تأکید کرد تماس ها میان نظامیان دو کشور بصورت منظم حفظ  می شوند. اشتون کارتر هم وعده داد که این تماس ها ادامه یابند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала