گزارش و تحلیل

" ترکیه ، روسیه ، آذربایجان و ایران می توانند مرکز جدیدی از قدرت های جهانی بسازند"

© Flickr / alex.ch اپک
اپک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گورکان کومبارغلو، رئیس انجمن بین المللی اقتصاد انرژی در مصاحبه ای با اسپوتنیک بیان داشت ، همکاری ترکیه ، روسیه ، آذربایجان و ایران در آینده ای نزدیک ممکن است باعث ایجاد مرکز جدید نیروها در منطقه اوراسیا گردد.

کومبارغلو رشد نارضایتی در ارتباط با عربستان سعودی یعنی تولید کننده ی عمده ی نفت در بین کشورهای اوپک را متذکر شد، نارضایتی که با افت بهای نفت تا 40 دلار به ازای هر بشکه مرتبط است.

کومبارغلو خاطر نشان نمود: " ضمن در نظر گرفتن سطح فعلی تنش، کشورهای عضو اوپک که از این اوضاع ناراضیند ، تلاش برای اجرای جلسه اضطراری سازمان را پیش از ماه دسامبر پیشنهاد می دهند. "

این کارشناس گفت: "  ایران در راس کشورهایی است که خواستار برگزاری جلسه ی اضطراری هستند. عربستان سعودی به نوبه ی خود ، سعی می کند که این اتفاق نیافتد. این دو کشور با همدیگر نه تنها در سیاست خارجی مربوط به سوریه و یمن تقابل می کنند بلکه مواضع متفاوتی را در چهارچوب اوپک دارند. اگر درگیریهای مشابه در آینده هم پایه های اوپک را بلرزاند ، نفوذ مسئله ای که در بهای جهانی تحت سوال است ، از دست دادن نهایی نفوذ و فعالیت های موثراین سازمان را تهدید می کند. کشورهای تولید کننده نفت یک هدف را دنبال می کنند اما با یکدیگر درگیرند و این اختلاف نظر اساسی را شامل می شود. در این منطقه خون های زیادی ریخته شده است. اکنون نیاز فراوانی به ساختارهای جدید وجود دارد ساختارهایی که بتوانند این اختلافات را از بین برده و به ترویج صلح و گسترش همکاری کمک کنند. اگر کشورهای تولید کننده و نیازمند نفت ، در پایه منافع مشترک متحد شوند آنها می توانند یک اتحادیه بسیار قوی ایجاد نمایند. "

گورکان کومبارغلو به نقش کلیدی اشاره کرد که ترکیه و ایران در مسئله ی تضمین ثبات در منطقه می توانند ایفا کنند.

گورکان کومبارغلو، رئیس انجمن بین المللی اقتصاد انرژی خاتمه می دهد: " ایران صاحب منابع عظیم نفت و گاز است و اوضاع اقتصادی ترکیه به این کشور اجازه میدهد که ارسال مطمئن نفت ایرانی را به کشورهایی انجام دهد که به آن نیازمندند. از این نقطه نظر ترکیه و ایران می توانند گام های اولیه را در مسئله ی شکل گیری اتحادیه ی شراکتی جدید بردارند. اگر روسیه ، آذربایجان و کشورهای اروپای شرقی به آن ملحق شوند ، آنوقت تمامی امکانات برای ایجاد مرکز جدید نیروهایی که می توانند ثبات و شکوفایی منطقه را تضمین کنند مهیا می گردد. ترکیه ، روسیه ، آذربایجان و ایران در توسعه آینده ی همکاری خود و رسیدن به مرحله ی جدید می تواند به نمونه ای از ارتباط متقابل شراکتی تبدیل شده و مدل جدیدی از توسعه ایجاد نموده و همکاری تنگاتنگ خود را با اپک روز به روز توسعه دهد. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала