همکاری به جای رقابت

اشتراک
طی 15 سال اخیر رقابت کشورهادر فضا به همکاری پراگماتیک مبدل شده است.

متخصصان «ناسا»  در روز 28 ماه سپتامبر در یک اعلامیه جنجالی  اطلاع دادند  که  آب در سطح مریخ کشف شده است. جریان آب های شور  در فصل گرم ظاهر می شود و  با فرا رسیدن سرما ناپدید می شود.   یخ های  زیر سطح مریخ می توانند منبع آب مریخی باشند.  اما کمتر کسی می داند که این  تحقیقات  در طول سالهای  زیاد با کمک  دستگاه « دان» ساخت روسیه  انجام می شود که بر مریخنورد آمریکایی  « کریوسیتی» نصب شده است.  گیرنده فعال  نوترونی « دان»  امکان  پرتو افکنی سطح مریخ تا عمق یک متر را فراهم ساخته  و  با کمک اطلاعات دریافتی توسط آن  می توان فرض کرد که  سیاره برای  تولد  زندگی ابتدایی  شبیه به زمین مناسب بوده است.

 ایستگاه بین المللی فضایی  در روز 27 ماه سپتامبر  مانوردهی  موفقی انجام داد و مانع از برخورد آن با  آشغال های فضایی شد.  احتمال  نزدیکی با آشغال ها  فوق العاده زیاد بود.  پارامتر تغییر مدار  پرواز  ایستگاه توسط متخصصان مرکز هدایت پرواز روسیه  محاسبه شد.

چندی بعد  مذاکرات  روسیه و آمریکا در باره  پرواز مشترک به « زهره»  از سر گرفته می شود. به فرض کارشناسان  روسیه  این پرواز  را می توان پس از سال 2025 میلادی به انجام رساند.

 لو زلیونی  رئیس انستیتوی  تحقیقات فضایی  در کنفرانس مطبوعاتی ویژه 50 — مین سالگرد  انستیتو،  از خبر  تسخیر فضا توسط انسان صحبت کرد.  به گفته وی  رقابت کشورها  در فضا طی 15 سال اخیر  به همکاری پراگماتیک  مبدل شده است.  انستیتوی  تحقیقات فضایی در پروژه های بین المللی زیادی شرکت دارد و با «ناسا»  و آژانس اروپایی و ژاپنی « JAXA » و دیگر کشورها همکاری می کند.

—  اکنون دستگاه های ساخت روسیه بر  4 دستگاه فضایی آمریکایی نصب شده اند. آنها  مرحله بسیار سخت انتخاب را گذراندند و در مقایسه با  دستگاه های ساخت آمریکا و دیگر کشورها در مناقصه برنده شدند.  تحقیق سطح مریخ با کمک دستگاه های  روسی از سال 2001 اجرا می شود. اولین دستگاه « هِند» بود  که به نظارت از راه دور  خاک مریخ و ماه مشغول بود.  سپس  از سال 2009 میلادی  گیرنده نوترونی « لِند»  که تا کنون  در مدار پیرامون  کره ماه کار می کند مورد استفاده قرار گرفت. دستگاه ساخت روسیه «دان»  نصب شده بر « کریوسیتی» از سال 2012 کار خود را شروع کرده است. با کمک این دستگاه ذخیره  یخ بر  سطح مریخ کشف شد. ما همکاری  خوبی با آمریکایی ها داریم.  می توان فرض کرد که  پرواز مشترک به سیاره « زهره»  مرحله جدید  تسخیر فضا توسط روسیه — آمریکا شود.  بزودی  آژانس های فضایی  تام الاختیار روسیه و آمریکا مذاکرات در باره تهیه مقدمات  این پرواز را آغاز خواهند کرد.  به نظر من اجرای این مأموریت فضایی پس از سال 2025 میلادی ممکن خواهد شد. پروژه « زهره — دی»  روسی اساس  این پروژه را تشکیل خواهد داد.

انستیتوی تحقیقات فضایی  از طرح های بلندپروازانه ای برخوردار است- انجام پژوهش هایی  در کره ماه و مریخ.  قراراست 4 پرواز  انجام شود که 3 پرواز سرنشین دار  خواهد بود و یکی  پژوهش مداری.  به عقیده  لو زیلیونی  احتمال زیادی می رود که  تا اواسط قرن 21 و یا کمی دیرتر  انسان بتواند بر مریخ فرود آید. در آینده نزدیک پرواز به مریخ ممکن نیست، زیرا اولا  هنوز فناوری که بتواند پرواز  انسان به مریخ  و بازگشت به زمین را ممکن سازد اختراع نشده است.  مسأله دوم لاینحل ماندن  دفاع از انسان در مقابل اشعه رادیواکتیو فضاست.  آنچه به کره ماه مربوط می شود، در انستیتوی  تحقیقات فضایی  برنامه های  پرواز سرنشین دار و بدون سرنشین   با شدت تمام پیش می رود — ساخت  مدول  مسکونی  اختر شناسی و پایگاهی برای پرواز به  فضای دور.

برنامه « اکزومارس»  که مشترکا با آژانس  فضایی اروپا  اجرا می شود و  برنامه تحقیق خورشید،  فضای اطراف زمین و پرتوهای  فضایی قابل توجه است. لو زیلیونی  متذکر شد که روی زمین  مسائل زیادی  وجود دارند  که خطر بزرگی برای بشریت هستند — تغییر اقلیم ، زلزله و طوفان های مخرب،آشغال های فضایی ، خطر شهاب سنگ ها ، کمبود آب و  منابع طبیعی  که  خطر ات واقعی برای انسان  دربردارند.  برای رفع این مسائل  همکاری گسترده  جهانی لازم است.

هم اکنون انستیتوی تحقیقات فضایی آکادمی علوم روسیه  یکی از مهمترین مراکز  پژوهشهای فضایی در روسیه و جهان است.  کارمندان آن در حال انجام تحقیقات و  طراحی دستگاه هایی در  عرصه مطالعه  فضای نزدیک و دور،  نظارت از راه دور بر زمین  و دیگر جهات  علم فضایی هستند. تجهیزاتی  که برای ناوبری مستقل  دستگاه های فضایی  در روسیه ساخته شده اند  با موفقیت در  دهها ماهواره  روسی و خارجی کار می کنند.  بعلاوه در انستیتوی  سرویس  اطلاعاتی  نظارت ماهواره ای  زمین  طراحی و  مورد استفاده قرار می گیرد. با کمک آن  می توان به ارزیابی وضعیت جنگل ها ، آتش سوزی ها  و حرکت طوفان های سهمگین  و فعالیت آتشفشان ها و خیلی چیزهای دیگر پرداخت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала