گزارش و تحلیل

اولین پیروزی های نیروی هوایی روسیه علیه داعش

© AP Photo / Homs Media Centreاولین پیروزی های نیروی هوایی روسیه علیه داعش
اولین پیروزی های نیروی هوایی روسیه علیه داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هواپیماهای روسی اولین حملات را به مواضع افراطیون اسلام گرا در سوریه ترتیب دادند.

این حملات طی چند ساعت پس از آن بود که شورای فدرال به درخواست رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین پاسخ گفته و موافقت خود را برای ارسال نیروهای مسلح به خارج اعلام نمود.  کرملین تاکید کرد : رئیس دولت درخواست رئیس جمهور سوریه بشار اسد را به شورای فدرال ابلاغ نمود به همین دلیل  تمامی استانداردهای قوانین بین المللی رعایت شده اند.

ولادیمیر پوتین در خصوص اوضاع شرح داد:

رئیس جمهور در جلسه ای با اعضای دولت گفت: " تنها راه مطمئن مبارزه با تروریسم بین المللی یعنی در سوریه و در محدوده ی کشورهای همسایه  که تروریست های بین المللی گسترش یافته اند ، پیش دستی ، مبارزه و نابودی شبه نظامیان و تروریست ها در محدوده های اشغال شده توسط آنهاست و نباید منتظر ماند تا آنها به ما برسند. " رئیس جمهور خاطر نشان نمود که حمایت از هوا و بدون عملیات های زمینی خواهد بود و مدت زمان اجرای عملیات های تهاجمی توسط ارتش سوریه محدود است. ما قصد نداریم که در این تعارضات خود را درگیر نماییم.

در این زمان اولین مرحله از عملیات آغاز شده بود. روز چهارشنبه نماینده رسمی وزارت دفاع روسیه ژنرال ایگور کناشنکوف اطلاع داد:  هواپیماهای نیروی هوایی روسیه حملات دقیقی به هشت ساختمان گروهک تروریستی "  داعش" در محدوده ی سوریه ترتیب داده و مناطق رهبریت داعش در کوهها را به طور کامل نابود کرده اند.

وی گفت: در نتیجه ی حملات هوایی  ، انبار مهمات ، تسلیحات ، مواد روغنی و تجهیزات نظامی آسیب دیدند. نقاط فرماندهی هدایت و شکل گیری شبه نظامیان داعش در مناطق کوهستانی به طور کامل از بین رفته اند.

وزارت دفاع تعداد کلی سربازانی که در عملیات ها شرکت می کنند را مشخص نکرد. نیکلای باگدانوسکی ، معاون اول ریاست ستاد کل حتی تاکید کرد که سربازان وظیفه در هیچ یک از عملیات های خارج از کشور شرکت نمی کنند.

سیاست مداران روسی یکصدا از آغاز عملیات در سوریه حمایت کردند. کلیسای ارتدوکس روسی و رهبران منطقه ای نیز از این تصمیم پشتیبانی نمودند. رمضان قدیروف ،  رهبر چچن پیشنهاد کرد که در سوریه عملیات های زمینی برنامه ریزی نشود.

در نظر خواهی که توسط رادیو " اسپوتنیک" انجام شد ، سیاست مداران و کارشناسان نیز از تصمیم بمباران مواضع داعش در سوریه استقبال کردند.

خالد العابد،  دبیر پارلمان سوریه در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک گفت: " هر کسی که با دقت بیانات ولادیمیر پوتین را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد دنبال می کرد دید که رئیس جمهور روسیه به ایجاد ائتلاف واقعی علیه تروریسم در منطقه اصرار داشت. و این ائتلاف با درهای گشوده است تا همه ی کشورها در آن حضور یافته و فعالیت شفافی را در تمایز با ائتلاف بسته ی غربی انجام دهند ، ائتلافی که باراک اوباما ساخت تا برخی کشورها به نفع آمریکا خدمت کنند. وقتی ولادیمیر پوتین صحبت در خصوص سوریه را آغاز کرد تاکید نمود که نیروی مسلح سوریه، تنها نیرویی است که با تروریسم مبارزه می کند. پس از این سخنان مقامات سوریه تایید کردند که دولت روسیه با آنها همکاری کرده و کمک لازم را به ارتش سوریه ارائه خواهد داد. "

سدات لاچینر ، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک بین المللی به رادیو اسپوتنیک گفت: " این گامی که روسیه انجام داده است می تواند به طور بنیادی توازن قدرت را در درگیری سوریه تغییر دهد. اکنون باید منتظر افزایش تعداد عملیات ها علیه داعش و تقویت جدی مواضع رژیم اسد بود. عمل روسیه در وهله ی اول برای ترکیه و عربستان سعودی غیر منتظره بود ، برای آنکه به طور کامل تعادل نیروها را در منطقه تغییر داد. از بیانیه آقای پوتین و سایر نمایندگان مقامات روسیه بر می آید که در حال حاضر می توان از سیاست مستقل روسیه گفت. این سیاست با بحران سوریه محدود نمی شود و جهات ایران  و عراق را نیز در خود خواهد داشت. تمامی این امور باعث می شود که از احتمال ایجاد اتحادیه و یا توسعه ی تعامل بین این کشور ها بگوییم.

مهدی ناظم رویا ، نویسنده، جامعه شناس و تحلیل گر ژئوپلیتیک در این زمینه به رادیو اسپوتنیک گفت:  

تمامی اقدامات روسیه در جهت حل و فصل اوضاع در خاور میانه بوده و با عملیات های آمریکا بسیار فرق دارد. این گام ها نه فقط برای سوریه بلکه برای تمامی کشورهای منطقه و برای امنیت خود روسیه است. آنها باعث می شوند که دولت سوریه  و همچنین عراق حفظ گردد. عملیات های آمریکا ، ائتلاف و ترکیه در جهت سرنگونی اسد و حمایت غیر مستقیم از داعش بود. روسیه کاملا متفاوت عمل می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала