گزارش و تحلیل

«میسترال ها» به مسافت دور از روسیه نرفتند

© AP Photo / David Vincent, FileВертолетоносец "Владивосток" типа "Мистраль"
Вертолетоносец Владивосток типа Мистраль - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فروش ناو های بالگردبر فرانسه به مصر مغایر با منافع استراتژیک روسیه نیست.

چنین است عقیده کارشناسان روسیه در امور امنیت بین المللی. «ولادیمیر آردایف» تفسیرگر خبرگزاری بین‌المللی «روسیه امروز» با آن‌ها مصاحبه کرد. آردایف نوشت: دو ناو بالگرد بزرگ «میسترال» که فرانسه آنها را برای روسیه ساخت صاحب جدید خود را پیدا کرده و راهی مصر می‌شوند.

شرکت دی سی ان اس فرانسه به سفارش روسیه دو ناو بالگردبر بزرگی ساخت و در آن‌ها تجهیزات روسی نصب شده بود و یک خدمه هم توانسته در فرانسه آموزش ببیند، ولی بر اثر بحران اوکراینی و اختلافات بروز کرده میان مسکو و غرب فرانسه از تحویل این بالگرد ها به روسیه امتناع ورزید.

قرار داد با فرانسه پاره شد و روسیه که بدقت در پی سرنوشت آتی آن  کشتی‌ها بود ابراز امیدواری کرد که در حین تحویل این ناوجنگی ها به طرف ثالث منافع کشور ما نیز در نظر گرفته  شود. مطلب سر آن بود که این کشنی ها در اختیار کشور هایی نگیرند که از نظر راهبردی برای روسیه خطرساز اند. اینک کرملین تأیید کرده که هنگام انجام این معامله منافع روسیه در نظر گرفته شد.

رئیس جمهور فرانسه اعتراف کرد که مذاکرات با مصر دشوار بود و طرفین مدت طولانی نتوانسته بودند در مورد نرخ به توافق برسند. قاهره آنرا بی‌اساس و بیش از حد بالا می‌دانست و حالا توافق حاصل شد. به گزارش رویترز ارزش معامله به 950 هزار یورو رسیده که 250 هزار یورو کمتر از ارزش قرارداد حاصله با روسیه است.

منافع فرانسه نیز مد نظر گرفته  شد که مهمترین آن‌ها  فروش جنس خودش بود.

پاریس به خاطرعدم تحویل میسترال ها به روسیه 1.2 میلیارد دلار می پردازد - اسپوتنیک ایران
پاریس به خاطرعدم تحویل "میسترال" ها به روسیه 1.2 میلیارد دلار می پردازد

تحلیلگران در مورد اینکه مصر برای چه به «میسترال ها» نیاز دارد عقیده مشترکی ندارند. برخی می‌گویند که مصر به کشتی‌های این کلاس احتیاج ندارد و دیگران معتقدند که مصر که دارای امتداد طولانی سواحل دریا های مدیترانه و سرخ است وظیفه دارد از آن‌ها حراست کند. در یک زمان مصر که خریدار اصلی تسلیحات در شمال آفریقا است می‌خواهد سلاح های خود را متنوع کند و آنرا از آمریکا، روسیه و دیگر کشور ها دریافت می کند. کارشناسان نظامی می گویند: مصر که صاحب «میسترال ها»  شده ظاهراً امیدوار است که بتواند این کشتی‌ها را به کمک روسیه تجهیز کرده و این کار برایش ارزان‌تر تمام خواهد شد.

در‌واقع این ناوجنگی ها از بسیاری لحاظ هم اینک روسی شدند. تجهیزات ساخت روسیه بر آن‌ها نصب شده بود که الان بر چیده شده ولی اگر لازم باشد ممکن است دوباره پیاده شود. عرشه این کشتی‌ها مخصوصاً برای بالگرد های روسی ساخته شده و اکنون مساله تحویل بالگرد های «کا — 52 ک» می‌تواند مبحث مذاکرات دو کشور شود. همچنین لازم است که «میسترال ها» به پدافند هوایی تکمیل شود و در این مورد هم روسیه می‌تواند به کمک مصر بشتابد.

روشن است که صرف نظر از اینکه همکاری‌های آتی نظامی-فنی روسیه و مصر چه اشکالی داشته باشد خرید «میسترال ها» از فرانسه  به تحکیم این تعامل خدمت خواهد کرد. کارشناسان نظامی روسیه می‌گویند که  این امر اهمیت دارد که اولاً این کشتی ها به دست کشور هایی نمی افتند که روسیه با آن‌ها روابط خوبی ندارند و دوم — تعلق آن‌ها به مصر توأم با برتری‌های زیادی برای روسیه است. یکی از آن‌ها این است مصر  می‌توانند در اجرای سیاست منطقه ای خود از جمله  در رفع بحران سوریه نقش ایفا کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала