گزارش و تحلیل

در معامله هند و فرانسه در باره خرید جنگنده ها هیچ حرکتی به پیش نیست

© Photo / Rex FeaturesRafale fighter jets
Rafale fighter jets - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هند و فرانسه مثل سابق نمی‌توانند شرایط نهایی بستن معامله در مورد «رافال ها» را هماهنگ کنند. به نظر می‌رسد که این روند وقت به مراتب بیشتری از آنچه که انتظار می‌رفت در بر بگیرد.

بنا به گزارش منابعی که نخواستند اسامی خود را فاش کنند فرانسه به هند صورت چکی به مبلغی داد که به صورت چشمگیر بیشتر از مبلغ مورد بحث قبلی بود. این منابع گفتند که مبلغ یاد شده به دنبال آن افزایش یافت  که هند خواسته یک بند اضافی در باره سرویس فنی طویل مدت این جت ها وارد قرار داد کند.

همچنین علت افزایش ارزش «رافال ها»  این امر شده  که هند اصرار می‌ورزد که طرف فرانسه بنا به خواست نیروی هوایی هند ساختار این جنگنده ها را تغییر دهد. گفتنی است که  این بند توافقنامه حتی در ماه آوریل مورد بررسی قرار گرفت پیش از اینکه قرارداد خرید این هواپیما ها  منعقد شد.

این عامل هم اجرای این توافق را به تأخیر خواهد انداخت که هند درخواست کرد که فرانسه گزارش مفصل سرمایه گزاری های شرکت هایی را بدهد که به این معامله ربطی داشته باشند.

«امیت کوشیش» مشاور سابق اداره دارایی وزارت دفاع هند بر آن است که هماهنگی شرایط، طولانی‌ترین مرحله این معامله نخواهد بود. او چنین گفت:

قبلاً در باره خرید 126 فروند هواپیما صحبت شد. هند پیشنهاد کرد که یک توافق آفست منعقد شود. حالا  لازم است تغییرات کوچکی وارد شود. این مساله باید در طول پنج — شش ماه حل شود.

به عقیده این کارشناس هماهنگی با کمیته امنیت وقت از همه بیشتر را خواهد گرفت.

گفتنی است که ابتدا صحبت سر معامله به مراتب بزرگتری بود. ولی این معامله صورت نپذیرفت. زیرا فرانسه در ازای تحویل 126 فروند «رافال» 25 میلیارد دلار  خواست که به نظر هند مبلغی بیش از حد بالا بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала